ارتباط سرمایه اجتماعی با تعالی سازمانی در سازمان های حفاظتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

تعالی سازمانی نتیجه فعالیت ها و اقدام های هدفمند مختلفی است؛ اما همه سازمان ها در این راستا نیازمند سرمایه اجتماعی هستند  و بدون سرمایه اجتماعی تعالی سازمان ها با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد ؛ هدف از انجام این پژوهش تبیین ارتباط سرمایه اجتماعی سازمانی با تعالی سازمانی در سازما ن های حفاظتی است. سرمایه اجتماعی به عنوان منبع مهمی تلقی می شود که سازمان ها نیازمند توسعه آن هستند تا به مزیت رقابتی و تعالی دست یابند.

روش تحقیق

این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت، توصیفی- تحلیلی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان و مدیران شاغل در سازما ن های حفاظتی است که از طریق فرمول کوکران حجم نمونه 196 نفر تعیین گردیده؛ روش نمونه گیری به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای به نسبت در سه سطح مدیران عالی، میانی و عملیاتی انتخاب شده است. پرسش نامه های استاندارد برای سنجش متغیرهای سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی استفاده شده است و برای افزایش روایی و اعتبار پرسش نامه ابتدا تعدادی پرسش نامه بین جمعی از مدیران عالی سازما ن های حفاظتی توزیع گردید و کلیه ابهام های کارکنان در ارتباط با سوال ها مشخص شد؛ بدین ترتیب تعدادی از سوال ها حذف و تعدادی دیگر جایگزین شد و در نهایت پس از شفاف شدن و رفع ابهام ها، پرسش نامه نهایی تهیه و توزیع گردید. برای براورد پایایی پرسش نامه از فرمول ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. در این تحقیق به منظور آزمون فرضیه های مرتبط با الگوی مفهومی پیشنهادی، از روش های آمار توصیفی و همچنین آمار استنباطی استفاده شده است. در روش توصیفی از جداول آماری برای توصیف و تحلیل جمعیت شناختی تحقیق استفاده شده و در روش آمار استنباطی آزمون های کالموگروف اسمیرونوف به منظور تعیین نرمال بودن داده ها و ضریب همبستگی پیرسون به منظور تعیین میزان ارتباط بین متغیر های مستقل و وابسته استفاده شده است.

یافته ها و نتیجه گیری

نتایج تحقیق مبتنی بر آزمون فرضیه ها و آزمون همبستگی پیرسون، نشان می دهد بین سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در سازما ن های حفاظتی ارتباط معناداری وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2077523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!