نقدی بر جهان بینی های چهارگانه اخلاق کشاورزی بر اساس دیدگاه وندل بری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

علی رغم آنکه چندین دهه از مطرح شدن مباحث پایداری می گذرد، اما همچنان شاهد استفاده نادرست کشاورزان از منابع تولید، و سیاست های کشاورزی نامتوازن با توان محیطی و درخشان بودن واژه خودکفایی در میان سیاست های توسعه کشاورزی هستیم. به نظر می رسد تمام اهرم هایی که تاکنون برای رسیدن به پایداری به کار گرفته شده است، آنچنان که باید و شاید موفق نبوده اند. لذا امروزه دانشمندان به راهبردهای اخلاقی بیش از سایر راهبردها در رسیدن به پایداری و حل چالش های زیست محیطی امیدوار هستند. نظر به اینکه انسان و بعد اخلاقی آن مهمترین سازه در فرایند توسعه است، و لزوم توجه به موضوع اخلاق کشاورزی، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و نقد مهمترین جهان بینی های اخلاق کشاورزی براساس دیدگاه وندل بری انجام شده است. تحلیل انتقادی جهان بینی ها در چارچوب دیدگاه وندل بری انجام شده که به نحو در خور توجهی مرز اخلاقی و غیراخلاقی را نشان می دهد و هنجارهای اخلاقی مناسب را به عنوان معیار مقایسه جهان بینی ها داراست.

نتیجه گیری

بر اساس تحلیل های صورت گرفته جهان بینی تولیدگرائی و اقتصاد جریان اصلی به ساختار کشاورزی استثماری بسیار نزدیک هستند و جهان بینی نظارت و هولیسم به ساختار کشاورزی پرورشی گرایش دارند. همچنین این مطالعه نشان داد که هولیسم بهترین معیار برای اخذ تصمیمات در حوزه ی کشاورزی و محیط زیست است. نتایج این مطالعه می تواند راهگشای حل مشکلات برنامه ریزان و سیاست مداران در راستای رسیدن به پایداری باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2085049 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!