بررسی فراوانی آفلاتوکسینM1 به دو روش الایزا و کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا در شیر خام و پاستوریزه در شهرستان های شمال استان کرمان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آفلاتوکسینM1، در شیر دام های تغذیه شده با علوفه آلوده وجود دارد. در مطالعه حاضر 207 نمونه شامل 153 نمونه شیر خام از گاوداری های صنعتی دوازده منطقه مختلف استان کرمان و 54 نمونه شیر پاستوریزه تولیدی ده کارخانه فرآوری شیر استان کرمان جمع آوری شد و فراوانی آفلاتوکسین M1 در آن ها با روش الایزا موردسنجش قرار گرفت. نتایج نشان داد که غلظت آفلاتوکسین M1 در 2/41 درصد از شیرهای خام و 2/35 درصد از شیرهای پاستوریزه بیش از محدوده مجاز استاندارد ملی ایران (ng/L100) بود. میزان آفلاتوکسین M1 در شیر پاستوریزه به طور معنی داری از شیر خام کمتر بود. به منظور تایید داده های الایزا، 24 نمونه (7/15 درصد) از شیرهای خام و 2 نمونه (7/3 درصد) از شیرهای پاستوریزه با روش کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا (HPLC) مورد ارزیابی قرار گرفتند که از این میان، 4 نمونه از نمونه های مثبت و 5 نمونه منفی، با HPLC تایید شدند. مقادیر اندازه گیری شده آفلاتوکسین M1 با دو روش الایزا و HPLC همبستگی معنی دار داشت. حساسیت و ویژگی آزمون الایزا به ترتیب 100 درصد و 25 درصد تعیین گردید. ازآنجاکه سطح آفلاتوکسین شیر در منطقه بالاتر از محدوده مجاز بود، نیاز به اصلاحات اساسی در مدیریت تغذیه گاوداری های منطقه ضروری به نظر می رسد. باوجود این که الایزا روشی مناسب در غربالگری آفلاتوکسین است ولی استفاده از روش هایی که افزون بر حساسیت بالا، از ویژگی بهتری نیز برخوردار باشند، در تشخیص فراوانی آفلاتوکسین توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p2091584 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!