تجزیه و تحلیل آماری درآمد خانوارهای روستایی بعد از هدفمندی یارانه ها براساس رفتار مصرفی خانوارها و تخمین تابع مصرف کینزی

چکیده:

بررسی درآمد خانوارهای روستایی کشور وتغییرات آن در طول زمان بعد از هدفمندی یارانه ها، سیاستگذاران کشور را قادر می سازد تا آثار اقتصادی مجموعه سیاست های اتخاذ شده در دوره زمانی معین و اثر آن را بر رفاه اجتماعی جامعه ارزیابی نمایند. بررسی آثار این سیاست در جامعه روستایی می تواند دارای اهمیت باشد، زیرا اقشار آسیب پذیر به تعدادی بیش از 5/21 میلیون نفر در جامعه روستایی زندگی می کنند. آمارها نشان می دهد، میزان روستانشینی رو به کاهش است ،به طوری که درسال1335 میزان روستانشینی 69 درصد بوده و در سال1390به 6/28 درصد رسیده است. در این مقاله از چهار روش، رفتار مصرفی خانوارها مورد ارزیابی قرار گرفته است : الف - درآمدخانوارهای روستایی براساس رفتارمصرفی هزینه های خوراکی و غیرخوراکی خانوارها ب - بررسی اختلاف درآمد خانوارهای روستایی نسبت به درآمد خانوارهای شهری ج - رشد درآمدو مصرف خانوارهای روستایی به قیمت واقعی د- تخمین میل نهایی مصرف در تابع مصرف کینزی براساس اقتصادسنجی پانل دیتا به روشGLS تخمین و پس ازآزمون هاسمن، ضریب میل نهایی به مصرف مورد ارزیابی قرارگرفته است. نتایج و یافته های تحقیق نشان می دهد قبل از هدفمندی، خانوارهای روستایی 38درصد هزینه خود را به کالاهای خوراکی و 62 درصد به غیرخوراکی اختصاص می دادند. امابعدازهدفمندی به دلیل افزایش قیمت خوراکی ها، سهم-هزینه خوراکی42درصد وغیرخوراکی 58 درصد شد . همچنین اختلاف درآمد خانوار روستایی به درآمد خانوارشهری، قبل از هدفمندی 39 درصد بودکه در سال های 1391 و 1392بعد از هدفمندی به ترتیب به 40 و 41 درصد رسید. درآمد واقعی خانوار روستایی نیز بعد از هدفمندی در سال های 1390 ، 1391 و 1392 به ترتیب 5/1- ، 3/4- و 3/12- رشد منفی داشته است. این تغییرات در هزینه های واقعی خانوارهای روستایی نیز در سال های مورد نظر به ترتیب 11/10- ، 9/2- و 9/11- درصد می باشد. نتایج تخمین تابع مصرف نشان می دهد، میل نهایی به مصرف خانوارهای روستایی نسبت به تغییرات درآمد، قبل از اجرای هدفمندی 85/0درصد و بعد از اجرای آن 84/0 درصد می باشدکه منجر به افزایش مصرف خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 199
لینک کوتاه:
magiran.com/p2096270 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!