جنگل های مانگرو و تهدیدات پیش روی آنها (با تاکید بر اثرات تغییر اقلیم و پاسخ مانگروها به این تغییرات)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مانگروها اکوسیستم هایی بی نظیر با تنوع زیستی و نرخ تولید بالا و دارای ارزش اکولوژیک و اقتصادی-اجتماعی قابل توجهی هستند. این جنگل ها با تثبیت کربن اتمسفر، نقش مهمی در کنترل تغییرات جهانی آب و هوا دارند. به این ترتیب، تخریب و انهدام مانگروها مقادیر قابل توجهی از ذخیره ی کربنی را آزاد می سازد که می تواند باعث بدتر شدن وضعیت گرمایش جهانی و دیگر آثار تغییر اقلیم شود. از مهمترین پیامدهای تغییر اقلیم بر سواحل و اکوسیستم های موجود در آن می توان به افزایش درجه حرارت، تغییر در میزان بارش و افزایش سطح آب دریاها اشاره کرد. افزایش هر یک از پارامترهای مذکور می تواند به نوبه خود بر عوامل اثرگذار بر حیات جنگل های مانگرو تاثیر گذاشته و سبب کاهش یا افزایش سطح جنگل های مانگرو شود. در این مطالعه با بررسی پژوهش های صورت گرفته در ایران و جهان، ابتدا پراکنش جنگل های مانگرو در جهان و ایران نشان داده شد و پس از مرور تهدیدات پیش روی این جنگل ها، بررسی تغییرات اقلیمی و پاسخ جنگل های مانگرو در برابر این تغییرات مورد تاکید قرار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
46 تا 62
فایل متن این مقاله در مگیران وجود ندارد!
دسترسی به متن مقالات تنها در صورت اعلام موافقت و همراهی نشریات با مگیران امکان پذیر است.
شایان ذکر است خدمات مگیران به نشریات به صورت رایگان ارایه می‌شود. کافی است هر نشریه ضمن اعلام موافقت کتبی خود با این خدمات فایل PDF مقالات را در اختیار ما قرار دهد.
شما نیز می‌توانید با پیشنهاد استفاده از خدمات مگیران به نشریه‌ای که مقاله شما در آن منتشر شده‌است آن را از این طریق در اختیار کاربران این پایگاه مرجع قرار دهید.