بازخوانی براهین اثبات وجودخدا در اندیشه دوران پیشانقدی کانت
بر اساس اندیشه کانت در دوران نقدی، ایده خدا به عنوان یکی از ایده های استعلایی عقل محض مطرح است که عقل نظری با توجه به محدودیت هایش نمی تواند له یا علیه آن برهانی اقامه کند. اما در دوران پیشانقدی، کانت رساله مستقلی با عنوان «تنها حجت ممکن در تایید برهان وجود خدا» تالیف کرده و در آن سعی کرده است تا وجود خدا را از طریق براهین عقل نظری اثبات کند. اهمیت این رساله در این است که از یک سو بر خلاف اندیشه دوران نقدی برای عقل نظری شان برهان آوری در اثبات وجود خدا قایل می شود و از سوی دیگر، بر خلاف سنت ولفی لایبنیتسی، به جای برهان جهان شناختی، برهان طبیعی الهیاتی را مطرح می کند. به علاوه، با محور قرار دادن مفهوم امکان در تقریر برهان وجودی، با تقریر فیلسوفان پیشین - علی الخصوص دکارت - مخالفت می کند و تقریر جدیدی از آن ارایه می دهد. در این مقاله ابتدا مسیر اختصاصی استدلال کانت مبنی بر اثبات وجود خدا را بر مبنای رساله مذکور توضیح داده ایم و در مرحله دوم، مستند به برخی پژوهش های جدیدتر، نشان داده ایم که تعارض بین عنوان کتاب (تنها حجت...) و محتوای آن (پذیرش دو برهان طبیعی الهیاتی و برهان وجودی)، که برخی دیگر کانت شناسان را به این گمان انداخته که کانت متهافت سخن گفته است، یک تعارض بدوی و برآمده از ترجمه خطای اصطلاح Beweisgrund از آلمانی به انگلیسی است.
-
تاریخمندی و نسبت آن با هستی شناسی بنیادین در وجود و زمان هایدگر
طاهره حبیبی*، ، احمد رجبی
نشریه فلسفه، پاییز و زمستان 1401 -
رشک؛ نقادی کی یرکگور از عصر تامل بازتابی
سید کیارش شیخ الاسلام*،
نشریه فلسفه، بهار و تابستان 1400 -
رابطه ایمان و معرفت در اندیشه کانت
*
نشریه متافیزیک، پاییز و زمستان 1399 -
انسان شناسی در اندیشه کانت
،
نشریه متافیزیک، پاییز و زمستان 1390