نقش برجک های مرزی دریاچه هامون در توسعه امنیت اجتماعی- اقتصادی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

در سال های اخیر، طرح ایجاد برجک های مرزی در دریاچه هامون مطرح و اجرا گردید. به منظور دریافت بازخوردی از هزینه های انجام شده و نیز بررسی میزان تاثیرگذاری برجک های مذکور، بر افزایش سطح امنیت اقتصادی و اجتماعی منطقه، تحقیق حاضر قصد دارد به مطالعه و تحلیل «نقش برجک های مرزی دریاچه در توسعه امنیت اجتماعی- اقتصادی مرزهای شرقی ایران» بپردازد. پژوهش حاضر مطالعه ای تحلیلی است که به صورت پیمایشی انجام گردیده است. جامعه آماری پژوهش از دو بخش اصلی «کاربران برجک های مرزی (سربازان و فرماندهان) و کارمندان سایر ادارات دولتی (تمامی کارمندان شاغل در بخش های گوناگون اداری شهر زابل)، تشکیل شده است. حجم نمونه آماری مورد نیاز بر اساس جدول مورگان 327 نفر تعیین گردیده و به روش خوشه ای دو مرحله ای به صورت تصادفی انتخاب شده اند. اطلاعات و داده های مورد نیاز در این پژوهش بر اساس روش های کتابخانه ای، مصاحبه و نیز پرشسنامه جمع آوری گردیده است. به جهت آزمون پایایی ابزار به کار گرفته شده در فرآیند پژوهش، ترجیح داده شده تا از "آماره آلفای کرونباخ" استفاده گردد و بر این اساس مقدار آلفای خروجی از نرم افزار SPSS برابر 0.83 محاسبه گردیده است. همچنین، به منظور آزمون روایی محتوایی نظر کارشناسان و متخصصان مربوطه و نیز ادبیات نظری و نظریه های مرتبط موجود، مبنا گردیده اند. وجود برجک های مرزی دریاچه هامون بر شکوفایی اقتصادی منطقه، تسریع توسعه اجتماعی منطقه، توسعه سرمایه گذاری های اقتصادی در منطقه، موفقیت افزون تر در فرآیند مبارزه با قاچاق کالا، موفقیت افزون تر در فرآیند مبارزه با قاچاق سوخت، موفقیت افزون تر در فرآیند مبارزه با قاچاق اسلحه، موفقیت افزون تر در فرآیند مبارزه با قاچاق مواد مخدر، موفقیت افزون تر در فرآیند مبارزه با اشرار مسلح و در نهایت بهبود حس امنیت در بین اقشار مردم منطقه، تاثیر مثبت داشته است.
امنیت عمومی عاملی موثر بر توسعه اقتصادی مناطق مرزی است. همچنین، ایجاد تاسیسات فیزیکی در مناطق مرزی می تواند احساس امنیت عمومی را در بین مردم منطقه به طور معناداری بهبود بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 36
لینک کوتاه:
magiran.com/p2104953 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!