آینده پژوهی صنعت بانکداری با رویکرد سناریو نویسی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

صنعت بانکداری به عنوان یکی از بااهمیت ترین بخش های اقتصادی کشور همواره تحت تاثیر عوامل بسیار زیادی قرار دارد و این موضوع متخصصان و خبرگان اقتصادی را به این فکر انداخته تا با شناخت آینده از نوسان وبی ثباتی آن در مواجه با تغییرات پیش رو جلوگیری کرده و زمینه رشد و توسعه این بخش را فراهم آورند.

هدف

هدف این پژوهش تدوین سناریوهای صنعت بانکداری با رویکرد آینده پژوهی است.

روش

این تحقیق بر اساس هدف، تحقیقی -کاربردی است که با استفاده از روش های کیفی، اقدام به جمع آوری اطلاعات نموده است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه، مصاحبه، فیش برداری و شبکه های اطلاعاتی و آماری می باشد. در این تحقیق جامعه آماری مدیران و متخصصان بانکی و اساتید دانشگاه آشنا با حوزه بانکداری می باشند که با توجه به نوع اطلاعات لازم برای انجام تحقیق از نمونه گیری غیر احتمالی قضاوتی استفاده شده است. روش این پژوهش مبتنی بر سناریو نگاری در آینده پژوهی است. 

 یافته ها:

پس از تدوین پرسش آغازین و مشخص کردن موضوع اصلی، تشکیل پانل خبرگان، انجام مصاحبه های اکتشافی و مشخص کردن نیروهای پیشران،64 متغیر به عنوان عوامل اولیه موثر بر صنعت بانکداری به صورت یک ماتریس 64*64 در اختیار خبرگان قرار گرفت و بعد به کمک نرم افزار میک مک،12 عامل کلیدی استخراج و به 38 وضعیت مختلف طبقه بندی گردید سپس این وضعیت ها برای تمام عوامل کلیدی به صورت ماتریسی 38*38 در اختیار متخصصین قرار داده شد و در نرم افزار سناریو ویزارد تحلیل گردید و چهار سناریو استخراج شد.  

نتیجه گیری:

درنهایت 3 سناریوی قوی،1 سناریوی باورکردنی و 8 سناریوی ضعیف شناسایی شد و در سه گروه مطلوب، ایستا و بحران طبقه بندی گردید و برای توسعه صنعت بانکداری راهبردهایی ارایه شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2112360 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!