بررسی تعداد غرق شدگان متوفی در کشور بین سال های (-96 1384) و پیش بینی روند غرق شدگان با استفاده از سری زمانی آریما

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

یکی از معیارهای مورد سنجش جهت میزان  شاخص های توسعه یک کشور میزان سلامت در حوادث و بلایا می باشد. هرساله تعداد زیادی از افراد در کشور ایران به دلایل مختلف دچار غرق شدگی می شوند که هدف این تحقیق تخمین روند غرق شدگی در کشور ایران می باشد.

روش بررسی

این تحقیق مطالعه طولی از نوع سری زمانی است، که با استفاده از آمار  غرق شدگان در کشور که از سازمان پزشکی قانونی  بین سال 1384 تا 1396کسب شده، به پیش بینی برای آینده با استفاده از روش سری زمانی آریما پرداخته است.  مدل های باکس جنکینز که برای تخمین روند غرق شدگان استفاده شده شامل فرآیند خودرگرسیون، فرآیند میانگین متحرک، فرآیند خودرگرسیون میانگین متحرک، و فرآیند خودرگرسون میانگین متحرک انباشته، می باشد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار ITSM  استفاده گردیده است.

یافته ها

در طی سال های 1384 تا 1396 مجموعا تعداد 14127 نفر در کشور بر اثر غرق شدگی جان خود را از دست داده اند که میانگین سالانه تعداد غرق شدگان متوفی برابر با 1086 نفر در سال می باشد.  بررسی آخرین سال مطالعه غرق شدگان در این تحقیق یعنی سال 1396 نشان داد که بیشترین تعداد غرق شدگان متوفی مربوط به استان خوزستان با 161 نفر و کمترین آن مربوط به استان خراسان جنوبی با یک نفر متوفی است.  تخمین روند غرق شدگان، روند کاهشی تعداد غرق شدگان در کشور در سال های آینده را پیش بینی کرد.

نتیجه گیری

روند تعداد متوفیان بر اثر غرق شدن در کشور نزولی است که نشان دهنده موثر بودن اقدامات صورت گرفته جهت کاهش حوادث حوزه غرق شدگی است، بنابراین با ادامه و بهبود برنامه های کاهش تلفات غرق شدن ، می توان روند نزولی بودن را با شیب بیشتری کاهش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 130
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2115111 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!