صور تعالی خدا در فلسفه سینوی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
آنچه در نگاه اولیه به آثار ابن سینا مشاهده می شود، تعالی وجودی است. ابن سینا خدا را تمام و فوق تمام می داند؛ به این معنا که خداوند همه کمالات را دارد و هر وجودی که در عالم هست، از او افاضه شده است. پرسش اصلی جستار حاضر آن است که بر اساس فلسفه سینوی چه صوری از تعالی خدا را می توان ارایه داد؟در این پژوهش صور متنوعی از تعالی خدا عرضه شده است؛ ازجمله: تعالی وجودی (با دو گونه آن: تعالی صرف، تعالی سنخی)، تعالی شانی، تعالی معرفتی، تعالی زبانی و تعالی منطقی؛ غالبا کثرت انگاری و تقابل با وحدت شخصی وجود را یکی از مشخصات جوهری فلسفه سینوی می دانند، اما استفاده ابن سینا از تمثیل آفتاب در تبیین نحوه وجود ممکنات و نیز به کارگیری تعبیر ظهور برای ماسوی الله، این امکان را فراهم می کند تا از استنباط تعالی شانی خدا در حکمت سینوی سخن گفت. محدود بودن شناخت آدمی به خواص و لوازم همه پدیده ها، حد و برهان نداشتن خدا و ارایه برهان عقلانی بر عدم توانایی شناخت ذات الهی، نشانه های تعالی معرفتی خداوند در حکمت سینوی است. لازمه تعالی معرفتی تعالی زبانی است؛ ازاین رو ابن سینا معتقد است که بیان هویت مطلق و ذات حقیقت او به هیچ زبان و تعبیری ممکن نیست. واجب الوجود با هیچ یک از امور، در معنای جنسی یا نوعی، شرکت ندارد و بدین سان نیازی ندارد که از آنها به معنای فصلی یا عرضی، جدا باشد، بلکه به خودی خود، جدا و متمایز است و به این معنا می توان تعالی منطقی را در فلسفه سینوی مطرح کرد.
کلیدواژگان:
خدا ، تعالی وجودی ، تعالی معرفتی ، تعالی منطقی ، تعالی زبانی ، ابن سینا
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
5 تا 23
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2116268
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
تبیین پارادوکس «تعالی و انکار تعالی»برهمن در اوپانیشادها
نشریه پژوهش های هستی شناختی، پاییز و زمستان 1401 -
سعد و نحس ایام و تبیین سینوی خواجه طوسی از آن
مریم جاوید*، زهره توازیانی،
مجله تاملات فلسفی، بهار و تابستان 1401