رویکرد ایلخانان نسبت به هنر در ایام سلطنت سلطان محمد خدابنده اولجایتو
در عصر مغول ها با توجه به دین ستیزی آن ها ابتدا هنرهایی چون موسیقی و نقاشی و به خصوص مجسمه سازی رونق گرفت و کارهای ارزنده و باشکوهی را به وجود آوردند؛ اما پس از تسلط اسلام و گرویدن سلاطین مغول به دین جدید، هنر نیز چون سایر مظاهر جامعه دستخوش تغییر و تحول گردید و بالاجبار در راهی افتاد که اسلام پیشنهاد می کرد. هنرهایی مثل موسیقی، مجسمه سازی که با اسلام مغایرت داشتند به فراموشی سپرده شدند و به جای آن معماری به جلو آمد و متعاقب آن نقاشی، کاشی کاری، آجرکاری، گچ بری و خوشنویسی فعال شد. از آن پس سلاطین ایلخانی، برای نمایاندن شوکت و جلال خود، از هنر سود می جستند و برای ساختن شاهکارهای هنری، هنرمندان را به خدمت می گرفتند. یکی از این سلاطین، سلطان محمد خدابنده اولجایتو می باشد که حامی و مشوق هنر بوده است. از جمله هنرهای متداول در این دوره، رشته های هنری چون معماری، نقاشی و خوشنویسی است که مورد توجه و عنایت ویژه ای سلطان ایلخانی قرار گرفته شده که در نتیجه ی آن باعث رونق و گسترش آن ها گردیده است. در این پژوهش سعی بر آن است که ضمن بررسی جایگاه هنر و معماری در دوره سلطان محمد اولجایتو به بحث در باب وجوه مختلف هنر این دوران و اینکه سلطان ایلخانی نسبت به هنر چه نوع رویکردی داشته، با روش توصیفی-تحلیلی و با اتکا به منابع کتابخانه ای، پرداخته شود.
-
واکاوی محاصره اقتصادی و اجتماعی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) و پیروانش در شعب ابی طالب
*، فاطمه احمدوند
نشریه تاریخ و سیره اهل بیت، پاییز و زمستان 1399 -
اخبار مربوط به حضرت علی (علیه السلام) با تاکید بر کتاب تاریخ مدینه دمشق ابن عساکر
، هدایت جهانبخش قره آغاج*، علی بیات
نشریه تاریخ و سیره اهل بیت، پاییز و زمستان 1399 -
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت ابوالقاسم سحاب به سبک میرزا حسین خان سپهسالار
*، فاطمه احمدوند
مجله مطالعات الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، زمستان 1401 -
تبیین جایگاه تاریخ نگاری و تاریخ نگری ابوالقاسم سحاب تفرشی در عصر پهلوی اول
، فاطمه احمدوند، ولی الله برزگر
نشریه علم و تمدن در اسلام، بهار 1401