ارتقاء اثرات سمیت کورکومین روی رده های سلولی سرطانی مختلف با ایجاد کمپلکس گنجایشی β-سیکلودکسترین- کورکومین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

کورکومین، یک ترکیب پلی فنولی آبگریز است و دارای طیف گسترده ای از کاربردهای بیولوژیکی از جمله درمان سرطان می باشد.اما کاربرد برجسته آن در معالجه سرطان به دلیل حلالیت و فراهمی زیستی ضعیف محدود شده است. سیکلودکسترین ها نانوکپسول های طبیعی تشکیل شده از واحد های گلوکزی هستند، یکی از خصوصیات آنها ایجاد کمپلکس با مولکول های مهمان آبگریز در نانو حفره خود می باشد. در این مطالعه، به منظور بهبود حلالیت، فراهمی زیستی و اثربخشی کورکومین، کمپلکس های گنجایشی β-سیکلودکسترین-کورکومین تهیه و اثر آن روی سلول های سرطانی و نرمال بررسی شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه ابتدا کمپلکس های β-سیکلودکسترین-کورکومین توسط روش فریزدرای تهیه و تشکیل این کمپلکس ها توسط طیف سنجی فلویورسانس بررسی شد. سپس بازده انکپسولاسیون کورکومین در β-سیکلودکسترین در هر غلظت محاسبه گردید. بعد از بررسی رهایش کورکومین از  β-سیکلودکسترین در دماهای مختلف، میزان تاثیرگذاری این کمپلکس ها روی سلول های سرطانی و سالم با استفاده از آزمون MTT بررسی شد.

یافته ها

بازده کپسوله سازی کورکومین در β-سیکلودکسترین 32/1±92/33 درصد است. مطالعات طیف سنجی فلویورسانس تشکیل یک کمپلکس گنجایشی پایدار را تایید کرد. نتایج نشان داد، رهایش کورکومین از β-سیکلودکسترین در شرایط دمایی سلول های سرطانی (°C 42) نسبت به سلول های سالم و دمای محیط بیشتر است. نتایج آزمون MTT نشان داد که کورکومین کپسوله شده در β-سیکلودکسترین اثر مهارکنندگی چشمگیری نسبت به کورکومین آزاد بر تکثیر سلول های سرطانی دارد.

نتیجه گیری

نتایج، شواهد قابل قبولی در مورد اثر بازدارنده تکثیر سلولی کمپلکس های β-سیکلودکسترین-کورکومین، روی رده های سرطانی نشان داد در حالی که اثر قابل توجهی روی سلول های سالم مشاهده نشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
211 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p2130004 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!