اثر درجه حرارت استخراج ژلاتین از پوست فیل ماهی (Huso huso) بر وزن مولکولی پپتید ها، ترکیب اسید آمینه و فعالیت ضد اکسایشی آبکافته ها

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف

هدف مطالعه حاضر استخراج ژلاتین از پوست فیلماهی پرورشی در درجه حرارتهای مختلف، سپس آبکافت توسط آنزیم پروتیازی آلکالاز و در نهایت سنجش دامنه وزن مولکولی پپتیدها، ترکیب اسیدآمینه و ارزیابی فعالیت ضداکسایشی آبکافته ها بوده است.

مواد و روش ها

ابتدا ژلاتین از پوست پس از حذف رنگدانه ها و پروتئینهای غیرکلاژنی، چربی گیری و بازکردن زنجیره های مارپیچ سه گانه کلاژن در درجه حرارتهای 50 ،60 ،70 و C°80 طی مدت 6 ساعت استخراج و سپس توسط آلکالاز در نسبت آنزیم به پروتئین 1 به 20 (وزنی/وزنی) برای مدت 3 ساعت هیدرولیز شد. دامنه وزن مولکولی پپتیدها، ترکیب اسیدآمینه و فعالیت ضداکسایشی آبکافته ها در مدلهای مختلف بررسی شد.

یافته ها

درجه آبکافت در تمامی نمونه ها طی 30 دقیقه اول به بیشترین میزان خود رسید. بالاترین درجه آبکافت مربوط به استخراج در دمای C°80 بود. اختلاف محسوسی بین نمونه های آبکافته ژلاتین از لحاظ ترکیب اسیدآمینه و پروفیل پپتیدی تحت تاثیر دمای استخراج ژلاتین مشاهده نشد. در آبکافته حاصل از استخراج در درجه حرارت C°60 ،مقدار پپتیدهای کوچک اندازه (با وزن مولکولی کمتر از 5/0کیلودالتون) و میزان کل اسیدهای آمینه (گرم در 100گرم) نسبت به سایر آبکافته ها اندکی بیشتر بود. این امر تا حدی بر فعالیت ضداکسایشی اثر داشت. در دماهای بالاتر استخراج ژلاتین، توانایی آبکافته ها در جلوگیری از کاهش گروه های سولفیدریل کل کاهش یافت (0/05>p) ولی بر TBARS و آبگریزی سطح تاثیر نداشت (0/05>p).

نتیجه گیری

دمای استخراج ژلاتین بر ویژگیها و فعالیت ضداکسایشی آبکافته ها اثری محسوس نداشت و آبکافته ژلاتین با فعالیت ضداکسایشی و غنی از پپتیدهای با وزن مولکولی کمتر از 1کیلودالتون در دمای استخراج C°50 قابل تولید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
155 تا 163
لینک کوتاه:
magiran.com/p2132044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!