مدل ارزیابی سایت و برنامه ریزی اکوتوریسم در مناطق تحت حفاظت با رویکرد ظرفیت برد اکولوژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
اهداف و زمینه ها

امروزه از اکوتوریسم به عنوان ابزاری یاد می شود که درصدد است تا لذت ها و منافع حاصل از گردشگری را تحقق بخشد، ولیکن تلاش نماید تا از ارزش های طبیعی و اکولوژیکی مناطق نیز کاسته نشود. هدف تحقیق، آن است که با تعیین معیارهای موثر در ارزیابی اکوتوریسم و با کمک ظرفیت برد اکولوژیکی، اقدام به برنامه ریزی برای اکوتوریسم در مناطق تحت حفاظت شهرستان شاهرود نماید.

روش شناسی

در گام نخست، معیارهای ارزیابی سایت گردآوری و توسط خبرگان مورد امتیازدهی قرار گرفتند. برازش توسط نرم افزار لیزرل صورت گرفت. سپس لایه های اطلاعاتی تهیه و از طریق مقایسه زوجی وزن دهی و همپوشانی شدند. پس از آن از طریق پهنه بندی نسبت به تعیین مساحت و ظرفیت برد فیزیکی، واقعی و موثر برای اکوتوریسم منطقه اقدام شد.

یافته ها

مدل نهایی ارزیابی اکوتوریسم شامل 8 بعد و 20 معیار است. برازش مدل نشان خوب و قابل قبول بوده است (GFI برابر با 942/0). همچنین؛ 8/66474 هکتار (8/12٪ از منطقه) مناسب برای اکوتوریسم است. منطقه مطالعاتی شامل 3 پهنه جنگل کوهستانی، کوهستان و دشت و بیابان و کویر است. ظرفیت برد موثر برای پهنه جنگل کوهستانی، معادل 1743 نفر و برای زون کوهستان و دشت، برابر با 1765 نفر و برای زون بیابان و کویر معادل با 3123 نفر است.

نتیجه گیری

در مناطق تحت حفاظت شهرستان شاهرود، ظرفیت برد زیست محیطی رعایت نشده است و بیشتر از حد تحمل آستانه است. در نتیجه برای رسیدن به ظرفیت برد مناسب و مطلوب (اکوتوریسم) باید در منطقه اصول حفاظتی در صدر برنامه ریزی گردشگری قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2150750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!