تبیین عوامل موثر بر رفتار اخلاقی زیست محیطی روستائیان از نظر کارشناسان سازمان های جهاد کشاورزی و محیط زیست استان خوزستان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

عدم پایداری تولید وکاهش امنیت غذایی ماحصل استفاده سودجویانه انسان از ظرفیت های طبیعت بوده است. در حیطه حفاظت از محیط زیست، رفتاری که انسان از خود به عنوان عامل کلیدی در شکل گیری معضلات زیست محیطی، بروز می دهد، غیر قابل چشم پوشی است. بنابراین، هدف پژوهش شناسایی عوامل تاثیر گذار بر رفتار اخلاقی زیست محیطی روستاییان، از نظر کارشناسان سازمان های جهاد کشاورزی و محیط زیست استان خوزستان، با استفاده از روش تیوری بنیانی بود. در این روش، کدگذاری، تکنیک اساسی جهت تجزیه و تحلیل داده ها است که فرآیندی سه مرحله ای دارد و شامل: کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی است. در مرحله کدگذاری باز، پس از انجام تعداد 10 مصاحبه عمیق با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست استان خوزستان، از تکنیک “تحلیل سطر به سطر” برای تحلیل یافته ها، استفاده شد. سپس جملات و پاراگراف ها به مفاهیم شکسته شدند. در مرحله کد گذاری محوری از میان مقولات، تعداد سه مقوله "عوامل سیاسی"، "دیدگاه اخلاقی زیست محیطی" و "عوامل آموزشی" به عنوان مقوله های اصلی شناخته شدند. در نهایت، مدل پارادایمی تحقیق، با در نظر گرفتن مقوله های اصلی تحت عنوان شرایط علی، بدبینی روستاییان و آموزشگران نسبت به یکدیگر به عنوان شرایط مداخله گر، خشکسالی و عدم آیش به عنوان زمینه، ترسیم شد و راهبرد های لازم برای پیاده سازی رفتار اخلاقی با محیط زیست در میان روستاییان و پیامدهای متناظر آن ها تدوین گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p2153523 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!