تاثیر 8 هفته تمرین تناوبی هوازی و مصرف مکمل قهوه سبز بر سطح مایونکتین سرم، هورمون شبه متیورین سرم و مقاومت به انسولین در زنان چاق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر 8 هفته تمرین تناوبی هوازی و مصرف قهوه سبز بر سطح مایونکتین سرم، هورمون شبه متیورین و مقاومت به انسولین در زنان چاق بود.

مواد و روش ها

در این مطالعه کارآزمایی بالینی 40 نفر آزمودنی به صورت تصادفی در چهار گروه (قهوه سبز و تمرین تناوبی، قهوه سبز، تمرین و کنترل) تقسیم شدند. تمرین تناوبی هوازی به مدت 8 هفته، 5 جلسه در هفته و با 30 تا 45 دقیقه فعالیت اجرا شد. قهوه سبز را به مدت 8 هفته و روزانه 400 میلی گرم دریافت کردند. نمونه خونی پس از 12 ساعت ناشتایی و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین جهت اندازه گیری غلظت متیورین لایک، مایونکتین، گلوکز، انسولین و مقاومت به انسولین گرفته شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از آزمون t همبسته و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معناداری 05/0> P در نظر گرفته شد.

یافته ها

شرکت کنندگان در مطالعه شامل40 نفر با میانگین وزنی 79/6±71/81 کیلوگرم، قد 72/6±01/161 سانتی متر، شاخص توده بدنی 6/4±4/32 بودند. نتایج آزمون آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد تفاوت معنی داری در سطوح مایونکتین (001/0=P)، متیورین لایک (007/0=P)، انسولین (005/0=P)، گلوکز ناشتا (001/0=P) و مقاومت به انسولین (001/0=P) گروه های چهارگانه تحقیق وجود دارد. در گروه تمرین هوازی همراه با مصرف قهوه سبزسطح مایونکتین و متورین لایک به طور معنی داری نسبت به گروه تمرین هوازی (001/0=P) و گروه مصرف قهوه سبز (001/0=P) افزایش یافته است

استنتاج

مصرف قهوه سبز و تمرین تناوبی می تواند بر برخی شاخص های گلایسمیک اثر گذار باشد. این یافته ها ممکن است بیانگر نقش مایونکتین و متیورین لایک در جلوگیری از چاقی و مقاومت به انسولین باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2156382 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!