بررسی حمل حقیققه و رقیقه از دیدگاه علامه طباطبایی
مسئله حمل، یکی از مباحث مهم در منطق و فلسفه است. ارزش ویژه حمل به خاطر این است که رابط میان ذهن و عین، علم و معلوم، موضوع و محمول و هستی های گوناگون قرار می گیرد؛ شناسایی رابطه میان اشیا به واسطه حمل است. حمل نشانه هوهویت و اتحاد و این همانی است. اگر حمل نباشد نمی توان میان علت و معلول و موضوع و محمول رابطه ای را درک کرد. بی گمان، هرگونه تغییر در تقسیم بندی یا معنای حمل، نشانی از موضع گیری متفاوت فلسفی است. ملاصدرا با توجه به نظام خاص فلسفی خود و نظام تشکیک وجود که مطرح می کند، حمل متفاوتی را نیز پیش کشیده است که با نام «حمل حقیقه و رقیقه» شناخته می شود. او در تقسیم بندی هایی که از حمل ارایه کرده است، به این نوع از حمل اشاره صریحی نکرده است؛ اگرچه از آن در مواضع دیگر بهره برده است. اما شارحان صدرا، به ویژه علامه طباطبایی، سخنان روشنی در این زمینه دارند. در این پژوهش برآنیم تا به بازنگری عبارت های مرحوم علامه دراین باره بپردازیم.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.