نوآوری نگرش علامه خفری پیرامون کلام الهی
نویسنده:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
کلام الهی یکی از مسایل مهم و جنجال برانگیز در دانش کلام و آغازگر شکل گیری این دانش بوده است. پیرامون این موضوع در بین مسلمانان دو دیدگاه کلی مطرح شده است: متکلمین امامیه و معتزله غالبا کلام الهی را لفظی، حادث و مخلوق می دانند. اشاعره آن را نفسی، قدیم و عین ذات او می داند.در نوشتار حاضر ضمن مروری مختصر بر دو نگرش فوق، به نگاه علامه خفری پرداخته شده است. وی کلام را مشترک لفظی و برای آن دو معنا را ارایه می کند. کلام الهی طبق یک معنا قدیم و بر اساس معنای دیگر حادث است. کلام به معنای «تکلم» قدیم و به معنای «ما به التکلم» حادث و لفظی است.به سه بیان می توان تکلم حقیقی الهی را قدیم دانست: با استفاده از رابطه علم و کلام الهی، تکلم حقیقی بر علم اجمالی ذاتی، منطبق و قدیم خواهد شد. مطابق توجیه دوم، تکلم نوعی انتقال آگاهی و بالعکس علم هم نوعی تکلم است، لذا این نظریه از اتحاد علم و کلام و یکسانی اوصاف آنها دفاع می کند. توجیه سوم تکلم حقیقی را قدرت القای ذات واجب تفسیر میکند و با استفاده از این ارتباط و نظر به قدمت قدرت، تکلم را نیز قدیم می داند.
کلیدواژگان:
کلام الهی ، تکلم ، کلام نفسی ، کلام لفظی ، علامه خفری
زبان:
فارسی
انتشار در:
صفحات:
105 تا 125
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2166710
مقالات دیگری از این نویسنده (گان)
-
بررسی مفهوم و ماهیت گناه و چگونگی پاکی از آن در اساطیر مشرق زمین (ژاپن، چین، هند، ایران و بین النهرین)
عظیم جباره ناصرو*،
مجله مطالعات ادیان و عرفان تطبیقی، بهار و تابستان 1403 -
بررسی چرایی و چگونگی تاویل آیات قرآنی در کشف المحجوب هجویری
بهرام شعبانی*،
مجله ادبیات عرفانی، زمستان 1401