به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « علامه خفری » در نشریات گروه « فلسفه و کلام »

تکرار جستجوی کلیدواژه «علامه خفری» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • زهرا شاه علیان، مهدی دهباشی*، محمدرضا شمشیری
    کلام الهی یکی از مسایل مهم و اساسی در دانش کلام و آغازگر شکل گیری این دانش بوده است. آنچه در این مسیله زمینه آرای متعارض را مهیا می کند، تبیین حقیقت کلام الهی است. گرچه دیباچه اختلافات حکماء و متکلمان به اثبات حدوث و قدم کلام الهی مربوط است، تفسیر حقیقت کلام واجب و کیفیت تعلق آن اوج تشدید اختلافات و تشکیک آراء محسوب می شود. علامه خفری کلام را مشترک لفظی و برای آن دو معنا ارایه می کند. کلام الهی طبق یک معنا، قدیم و بر اساس معنای دیگر، حادث است. کلام به معنای «تکلم»، قدیم و به معنای «مابه تکلم»، حادث و لفظی است. به سه بیان می توان تکلم حقیقی الهی را قدیم دانست: با استفاده از رابطه علم و کلام الهی، تکلم حقیقی بر علم اجمالی ذاتی، منطبق و در نتیجه، قدیم خواهد شد. مطابق توجیه دوم، تکلم نوعی انتقال آگاهی و بالعکس علم هم نوعی تکلم است؛ لذا، این نظریه از اتحاد علم و کلام و یکسانی اوصاف آن ها دفاع می کند. توجیه سوم، تکلم حقیقی را از سنخ قدرت و آن هم قدرت القای ذات واجب تفسیر می کند و با استفاده از این ارتباط و نظر به قدمت قدرت، تکلم را نیز قدیم می داند. علامه دوانی، برخلاف بسیاری از حکمای متقدم، کلام الهی را مصدر تالیف کلمات و مغایر با علم الهی می داند. دوانی حقیقت کلام واجب متعال را مصدر تالیف حروف و اصواتی می داند که در علم ازلی واجب تحقق یافته اند و این تالیف بدون هیچ ترتب و تعاقبی تصدیر یافته است. او مدعی است که تاکنون هیچ فرقه و گروهی چنین دیدگاه کارگشایی همانند او ارایه نکرده و خودش واضع این دیدگاه است. او ضمن بیان دیدگاه های اشاعره، معتزله، کرامیه، حشویه، و حکماء، رای خود را متمایز از آنان می داند.
    کلید واژگان: کلام الهی, تکلم, مابه التکلم, علامه خفری, محقق دوانی}
    Mahdi Dehbashi *
    The Divine speech has been one of the important and basic issues in Kalam which, in fact, was the starting point of this knowledge. What provides the ground for conflicting opinions in this issue is the explanation of the truth of the Divine word. Although the preamble of the disputes of the philosophers and theologians is related to the temporality or eternity of the Divine word, the interpretation of its truth and the quality of its belonging is considered to be the most controversial subject of conflict. Allama Khafrī maintains that the word is a homonym and considers two meanings for it, according to one meaning, God’s word is eternal and according to the other, it is temporal; word as “speech” is eternal and as “what one speaks through” is temporal. The true Divine word can be considered eternal in three ways: by using the relationship between Divine knowledge and word, the true speech will be identical to the undifferentiated essential knowledge, and as a result, it will be eternal. According to the second justification, speech is a kind of knowledge transmission and, knowledge is also a kind of speech, in turn; therefore, this theory defends the unity of knowledge and speech and the sameness of their attributes. The third justification interprets true speech as power, that is the Necessary’s essential power to inspiration, and by using this connection and considering the eternity of power, it considers speech to be eternal, as well. Allama Dawwānī, unlike many of the early philosophers, considers the Divine word to be the source of creation of the words and contrary to Divine knowledge. In his view, the truth of the Necessary’s word is the origin of the compilation of letters and sounds that have been realized in the Divine eternal knowledge and this compilation was made without any order or sequence. He claims that so far, no sect or group has presented such an effective point of view like his and he is the originator of this viewpoint. Reviewing the views of Mu‘tazila, Ash‘arīyya, Karrāmiyya, Ḥashwiyya, and the philosophers, he considers his opinion to be different from all.
    Keywords: Divine word, Speech, what one speaks through, Allama Khafrī, Muḥaqqiq Dawwānī}
  • مصطفی سامانی*، احمد بهشتی، حبیب الله ابراهیمی

    علامه خفری (م. 942 ه. ق.) وحدت واجب تعالی را بر مبنای وجوب وجود و اوصاف وجود حقیقی و با ارایه ی ده برهان به اثبات می رساند. وی در مساله ی علم الهی نیز با نقد و رد نظریه ی صور مرتسمه ی ابن سینا و با مطرح کردن علم کمالی اجمالی و تفصیلی بر آن است که علم باری تعالی عین ذات اوست و ذات واجب به اعتبار ذاتش، منشا انکشاف و ایجاد تمامی موجودات بوده و عین آن چیزی است که در خارج ایجاد کرده است. از دیدگاه علامه خفری نظریه ی صور مرتسمه به علت توالی فاسدی که دارد، همچون لزوم محل واقع شدن ذات باری تعالی، انفعال و استکمال ذات باری با آن صور، مردود است. شواهد و قراین نشان می دهدکه ملاصدرا در مساله ی علم باری تعالی، قبل و بعد الایجاد اشیاء، از آرای علامه خفری تاثیر پذیرفته است. ردیابی و معرفی این تاثیرپذیری و نیز نقد تقسیم بندی علامه خفری در براهین اثبات وحدت واجب، از نوآوری های این جستار محسوب می شود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و تحلیلی است.

    کلید واژگان: واجب تعالی, توحید, علم, علامه خفری}
    Mostafa Samani *, Ahmad Beheshti, Habib Allah Ebrahimi

    Allama Khafri (d. 942 AH) has proved the Divine Unity based on "the necessity of existence" and the attributes of real existence and by presenting ten arguments. In the matter of divine Science, by criticizing and rejecting the theory of Ibn Sina's Imprinted forms and by presenting the detailed and non-detailed perfect knowledge, he believes that the Divine Science is his very essence and the Divine essence itself is the source of unveiling and creation of all beings and exactly is what he has created outside. From Allameh Khafri's point of view, the theory of Imprinted forms is rejected due to its corruptive sequences, such as the necessity of the location of the Divine essence, passivity, and completion of the Divine essence by those Imprinted forms. The author believes that the evidence shows that Sadr al-Din Shirazi was influenced by the views of Allama Khafri on the issue of the Divine Science before and after the creation of things. Tracing and introducing this influence as well as criticizing Allameh Khafri's division of arguments of the Divine Unity is considered as one of the innovations of this research. The research method in this article is descriptive and analytical.

    Keywords: Necessary Existence, Monotheism, Science, Allameh Khafri}
  • محمد عباس زاده جهرمی*، معصومه امیری
    کلام الهی یکی از مسایل مهم و جنجال برانگیز در دانش کلام و آغازگر شکل گیری این دانش بوده است. پیرامون این موضوع در بین مسلمانان دو دیدگاه کلی مطرح شده است: متکلمین امامیه و معتزله غالبا کلام الهی را لفظی، حادث و مخلوق می دانند. اشاعره آن را نفسی، قدیم و عین ذات او می داند.در نوشتار حاضر ضمن مروری مختصر بر دو نگرش فوق، به نگاه علامه خفری پرداخته شده است. وی کلام را مشترک لفظی و برای آن دو معنا را ارایه می کند. کلام الهی طبق یک معنا قدیم و بر اساس معنای دیگر حادث است. کلام به معنای «تکلم» قدیم و به معنای «ما به التکلم» حادث و لفظی است.به سه بیان می توان تکلم حقیقی الهی را قدیم دانست: با استفاده از رابطه علم و کلام الهی، تکلم حقیقی بر علم اجمالی ذاتی، منطبق و قدیم خواهد شد. مطابق توجیه دوم، تکلم نوعی انتقال آگاهی و بالعکس علم هم نوعی تکلم است، لذا این نظریه از اتحاد علم و کلام و یکسانی اوصاف آنها دفاع می کند. توجیه سوم تکلم حقیقی را قدرت القای ذات واجب تفسیر میکند و با استفاده از این ارتباط و نظر به قدمت قدرت، تکلم را نیز قدیم می داند.
    کلید واژگان: کلام الهی, تکلم, کلام نفسی, کلام لفظی, علامه خفری}
    Mohammad Abbaszadh Jahromi *, Masumah Amiri
  • محمد عباس زاده جهرمی
    تبیین نحوه نگرش به وجود یکی از مهم ترین مسائل فلسفه است. «مراتب هستی» بنا دارد تا گوشه ای از این مسئله مهم را روشن کند. نگاه مشاء به وجود، نگاهی کثرت گرایانه و مبتنی بر تباین موجودات است. هستی، طبق این نگاه مجموعه ای از موجودات خواهد بود که هیچ گونه اشتراکی با هم ندارند، لذا طرح مسئله مراتب هستی در این مکتب جایی ندارد. نظریه پردازان این مکتب، در این خصوص مراتب موجودات را به معنای اقسام و لایه های مختلف موجودات از قوی به ضعیف مطرح ساخته اند. علامه شمس الدین محمدبن احمد خفری، از بزرگ فلاسفه و متکلمین سده دهم هجری، وجود را دارای دو معنای تحقق و منشا انتزاع متحقق می داند که راه را برای نگرشی متفاوت با نگاه حکمت مشاء به هستی هموار کرده است. رساله وی تحت عنوان «مراتب وجود» این نگاه متفاوت را تبیین کرده است. ملاصدرا با طرح مبادی لازم در حکمت متعالیه، به خصوص تشکیک در وجود، نگرش به مسئله مراتب وجود را کامل کرده است

    کلید واژگان: مراتب موجودات, مراتب وجود, مراتب هستی, حکمت مشاء, حکمت متعالیه, علامه خفری}
    Mohammad Abbaszadeh Jahromi

    An explanation of the way one looks at existence is one of the most fundamental problems of philosophy. ‘The degrees of existence’ seeks to clarify a dimension of this important problem. The Peripatetic philosophers view existence as a multiplicity in which the various beings of the universe are completely different from one another. According to this viewpoint, existence is a collection of beings that share nothing in common with one another. Therefore, the presentation of ‘the degrees of existence’ is meaningless in this philosophical school of thought. Theorists in this school of thought have said that ‘the levels of beings’ imply a series of varying categories of beings that are either strong or weak in their existence. Allamah Shams al-Din bin Ahmad al-Khafri, a great philosopher and theologian of the tenth century A. H. , believed that existence possessed two meanings, i. e. ‘being’ and ‘the source from which being is abstracted’. This paved the way for a new outlook towards existence that was distinct from that of the Peripatetic philosophers. His treatise that was entitled, ‘the Levels of Existence, ’ has elucidated this theory. Following this, in his Transcendent Wisdom, Mulla Sadra presented vital philosophical premises such as ‘gradation in existence’ that helped perfect the idea of the ‘levels and degrees of existence.                                                    

    Keywords: the degrees of beings, the degrees of existence, Peripatetic philosophy, Transcendent wisdom, Allamah Khafri}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال