بررسی تأثیر جنسیت و زمان بر استعارههای مفهومی غم در آثار پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران به قلم احمد محمود و سیمین دانشور؛ از دیدگاه اجتماعی- شناختی
این پژوهش به بررسی استعاره های مفهومی حوزه غم می پردازد و تاثیر زمان و جنسیت را بر کاربرد این استعاره ها نشان میدهد. هدف این مقاله آن است که دریابیم که چگونه مفهوم غم در ساخت استعاره های مفهومی درک می گردد و برمبنای کدام مفاهیم در حوزه مبدا شکل می گیرد و تغییر زمان و جنسیت در کاربرد استعاره های مفهومی مربوط به احساس غم در آثار مذکور چگونه نشان داده شده است. به این منظور دوازده اثر منتخب به قلم احمد محمود و سیمین دانشور در پیش و پس از انقلاب اسلامی -که در متن مقاله به صورت دو دوره ابتدایی و متاخر نامگذاری شده است- با روش تحلیل محتوا مطالعه شدهاند. از نتایج حاصل از این مطالعه، 317 استعاره مفهومی در 45 نام نگاشت و 45 حوزه مبدا از آثار احمد محمود و 733 استعاره مفهومی در 63 نام نگاشت و 63 حوزه مبدا از آثار سیمین دانشور استخراج گردید. همچنین نویسندگان مذکور با استفاده از واژگان و فرهنگ سازی، غم را عادی تر از قبل جلوه داده اند و به سمت کاهش بیان غم و اصطلاحات منفی پیش رفته اند. اگرچه کلا در آثار متاخرشان بسامد غم کم شده است، اما به عقیده احمد محمود، تاثیر منفی آن شدیدتر و قدرت تخریبی آن بیشتر شده است. دانشور، اگرچه در دوره ابتدایی احساسی از خفقان و انفجار درونی را دارد، ولی با ابراز هر چه بیشتر غمش، این بار غم را به دوره دوم زندگی نمی برد؛ بلکه در دوره متاخر احساس آرام تری در برخورد با این احساس در خود مییابد.
-
فعل های وجهی غیرشخصی فارسی میانه زردشتی
نرجس بانو صبوری*،
نشریه زبان پژوهی، تابستان 1403 -
تبیین ارتباط سواد دیداری با گسترش دامنه ی واژگان در دانش آموزان اول ابتدایی
المیرا واعظی زاده، مریم سادات غیاثیان*،
فصلنامه مطالعات برنامه درسی، بهار 1403