ارائه الگوی مفهومی انگیزه ها و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با ورود مباحث رفتارشناسی و روان شناسی بر بستر حرفه حسابداری و حسابرسی حوزه های جدیدی از معانی وارد این عرصه گشت و توجه به نقش انسان، انگیزه ها و رفتارهای او در این حرفه افزایش یافت. تلاش برای شناسایی و تعریف واژه چندوجهی، غیرشفاف و پیچیده «سازمان یار» موجب شد، هدف این پژوهش ارایه الگوی مفهومی انگیزه ها و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان مبتنی بر نظریه داده بنیاد باشد.

روش

پژوهش حاضر با بهره گیری از مصاحبه با 22 خبره حرفه حسابرسی که جزء اعضای هیات علمی رشته های حسابداری و مدیریت مالی از دانشگاه های داخل ایران، حسابرسان عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و مدیران رده های اجرایی سازمان بورس و اوراق بهادار بودند، با بهره گیری از روش گلوله برفی و نظریه داده بنیاد انجام پذیرفت.

یافته ها

در این مسیر 124 کد مفهومی، 36 مقوله فرعی، 18 مقوله اصلی و 2 مدل مفهومی استخراج گردید و مولفه های چون ویژگی های شخصیتی، ویژگی های اخلاقی، اعتقادات مذهبی، نگرش، دانش و تخصص، تجربه و مهارت، تفکر منافع گرا، عدم شفافیت و عدم میل به پاسخگویی شناسایی شد.

نتیجه گیری

نتایج این بررسی نشان داد، انگیزه ها و رفتارهای غیراخلاقی سازمان یار حسابرسان از عواملی چون ویژگی های فردی، جایگاه سازمانی، ویژگی های حرفه، عوامل درون سازمانی و عوامل برون سازمانی نشات می گیرد. عدم توجه به بروز چنین رفتارهایی کاهش شفافیت و عدم تمایل به پاسخگویی در سطح جامعه را پدیدار می سازد.

دانش افزایی

از یک سو، تعریف واژه جدید و تازه «سازمان یار» که پیرامون آن ادبیات و نظریه ای وجود ندارد و از سو ی دیگر، شناسایی چنین رفتارهایی در حرفه حسابرسی که خود مزین به آیین رفتارحرفه ای است؛ ولی تاکنون چنین معانی در آن شکل نگرفته است، می تواند سرآغاز برقراری قوانین و مقررات جدید برای حرفه حسابرسی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 84
لینک کوتاه:
magiran.com/p2173648 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!