شناسائی ژن عامل رونویسی متصل شونده به عناصر پاسخ دهنده به کم آبی (DREB2) در علف هرز بروموس ژاپنی (Bromus japonicus) تحت شرایط تنش شوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
گونه های گیاهی مهاجم که به عنوان علف هرز شناخته می شوند گیاهان مقاوم به شرایط نامساعد محیطی هستند که از این ویژگی می توان در جهت دستکاری های ژنتیکی و تراریختی جهت مقاوم کردن گیاهان زراعی استفاده نمود. این تحقیق با هدف شناسایی ژن درگیر در تحمل گیاهان به تنش های غیرزنده و محیطی با نام DREB2 در علف هرز بروموس ژاپنی اجرا گردید. بدین منظور ابتدا تنش شوری به گیاه بروموس ژاپنی با بکارگیری نمک کلرید سدیم اعمال گردید و پس از آن با توالی یابی و شناسایی ژن موثر در عمل مقاومت به تنش در این گیاه، توالی بدست آمده مورد بررسی قرار گرفت. تحلیل و مقایسه توالی بدست آمده با توالی این ژن در گیاهان دیگر با نرم افزارهای مختلف ار قبیل BLAST، ExPasy، ELM، ClustalW و MegAlign صورت گرفت. نتایج موید این مطلب بود که قطعه تکثیر شده، مربوط به بخشی از ژن سنتز کننده فاکتور رونویسی متصل شونده به عناصر پاسخ دهنده تحت تنش شوری در این گیاه می باشد. مقایسه توالی ژن DREB2 گیاه بروموس ژاپنی با سایر توالی های این ژن در گونه های گیاهی دیگر، ثابت کرد که Bromus japonicus و Aegilops tauschii با 9/89 درصد بیشترین شباهت (کمترین فاصله ژنتیکی) را دارد. تجزیه و تحلیل بیوانفورماتیکی توالی اسیدآمینه حاصل از ترجمه توالی نوکلیوتیدی ژن DREB2 در این گیاه از طریق نرم افزار CDDsearch نشان داد که در این توالی، ناحیه DomainAP2 وجود دارد. این توالی با شماره دسترسی KP406596 در بانک جهانی ژن (NCI) به ثبت رسید.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2182473 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!