مطالعه فنوتیپی و ژنوتیپی کلاس های ژن تنظیم گر مقاومت به کولیستین (arn) در اسینتوباکتر بومانی جداشده از موارد بالینی به روش PCR چندگانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

کولیستین آخرین خط درمان در عفونت های بیمارستانی ناشی از اسینتوباکتر بومانی به شمار می آید. امروزه با روشن شدن سازوکار انتقال مقاومت از طریق ژن های arn، بروز الگوی مقاومت دارویی جدید در جدایه ‏های اسینتوباکتر بومانی مشاهده شده است. در مطالعه حاضر سعی شد به بررسی فنوتیپی و ژنوتیپی کلاس های ژن تنظیم گر مقاومت به کولیستین (arn) در گونه های جدا شده از موارد بالینی پرداخته شود.

 مواد و روش‏‏ها: 

به منظور انجام این مطالعه توصیفی، پس از دریافت رضایت کتبی، تعداد 400 نمونه بالینی از بیماران بستری در بیمارستان حضرت رسول تهران جمع آوری شد. پس از شناسایی جدایه ‏ها با استفاده از روش های بیوشیمیایی و بررسی 16S rDNA، الگوی مقاومت آنتی‏بیوتیکی جدایه ‏ها به دو روش انتشار دیسک و روش مولکولی (برای ردیابی ژن‏های arnBوarnT) تعیین شد.

نتایج

تعداد 60 سویه اسینتوباکتر بومانی از 400 نمونه گرفته شده جدا شد. مطابق نتایج بررسی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، در بیشترین حالت، بیش از 38 درصد نمونه های خون دارای گونه اسینتوباکتر بومانی بودند و در هیچ نمونه مغزی نخاعی، اسینتوباکتر بومانی یافت نشد و کمترین نسبت آلودگی را نشان داد (p <0.05)؛ همچنین اختلاف آماری معناداری بین حساسیت آنتی بیوتیکی جدایه های اسینتوباکتر بومانی به کولیستین و سایر آنتی بیوتیک ها مشاهده شد (p <0.05)؛ علاوه بر این، سویه های مقاوم به کولیستین دارای ژن های arnB و arnT بودند که در مقایسه با سایر سویه ها ازنظر آماری معنادار بود (p <0.05).

 بحث و نتیجه‏ گیری: 

 باتوجه به اینکه کولیستین آخرین خط درمان است، افزایش مقاومت به آن می تواند به افزایش مرگ و میر و هزینه های بیمارستانی منجر شود؛ از این رو، به کارگیری رژیم های درمانی جدید و حساسیت بیشتر در تشخیص به موقع و کنترل عفونت های بیمارستانی امری ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p2185905 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!