مقایسه اثربخشی درمان دارویی و تغییر سبک زندگی بر اساس مدل فرا نظریه ای در سه شاخص بیماران سندروم متابولیک شهر تهران در سال 1396

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

سندرم متابولیک مجموعه ای از عوامل خطر مرتبط با بیماری های قلبی عروقی و دیابت می باشد که هر روز بر شمار مبتلایان به آن افزوده می شود . این مطالعه با هدف تعیین اثر برنامه آموزشی مبتنی بر فرانظریه ای به منظور کنترل عوامل خطر ساز بیماری سندرم متابولیک صورت گرفت .

مواد و روش کار

روش پژوهشی شبه تجربی با طرح پیش آزمون –پس آزمون با در گروه کنترل دارویی و شاهد ، 75 افراد مبتلا به سندرم متابولیک به صورت تصادفی ساده در سه گروه 25 نفری قرار گرفتند . ابزار اندازه گیری مورد استفاده پ پرسشنامه فرانظریه ای مارکوس که به وسیله آن مراحل تغییر رفتار و فرایند رفتار (خودکارآمدی و موازنه تصمیم گیری) مورد ارزیابی سپس مورد آموزش قرار گرفت همچنین یرگه ثبت اطلاعات برای جمع آوری داده های مربوط به دور کمر ، فشار خون سیستولی و دیاستولیک ، TG،HDL، و FBSمورد استفاده قرار گرفت .که وجود حداقل سه شاخص ملاک تعیین بیماری سندرم متابولیک بود . بعد از گردآوری داده ها مداخله آموزشی در چهار جلسه ای برای گروه آزمون و برای گروه دارویی ،داروهای مورد نیاز بدون مداخله آموزشی و گروه شاهد بدون مداخله به کار گرفته شد و نتایج پس از 4 ماه مداخله آموزشی جمع آوری شد.در نهایت داده ها توسط آزمونهای T مستقل و وابسته و کوواریانس و به وسیله نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .

یافته های پژوهش

اندازه گیری سازه مراحل تغییر قبل مداخله نشان داد که درصد بالایی از بیماران،در مرحله مقدماتی (پیش تفکر،تفکر و آمادگی) قرار داشتند که بعد از مداخله بیش از4/76% افراد گروه آزمون در مرحله عمل و نگهداشت قرار گرفتند

نتیجه گیری

سندرم متابولیک یک بحران جهانی است، . شواهد علمی نشان می دهد بخش عمده ای از بیماری سندرم متابولیک از طریق تغییر رفتارهای واسطه ای بویژه اصلاح رژیم غذایی و شیوه زندگی قابل پیشگیری و حتی درمان است .حتی در بعضی از شاخص های سندرم متابولیک (قند ناشتا و دور کمر)عملکرد بهتری نسبت به درمان دارویی دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
2370 تا 2379
لینک کوتاه:
magiran.com/p2192643 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!