ارتباط بین داده های چشمی مردمک و قطعیت در تصمیم های چند مرحله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مقدمه:

 تصمیم های اساسی انسان شامل چندین مرحله از تصمیم های متوالی است. در این گونه تصمیمات چندمرحله ای، به منظور جلوگیری از ایجاد وقفه در توالی تصمیمات، امکان درخواست گزارش قطعیت بین مراحل وجود ندارد. نیاز است که قطعیت تصمیم تخمین زده شود. چالش های موجود در به کارگیری داده های رفتاری برای تخمین قطعیت، استفاده از نوع داده های دیگری را مهم تر کرده است. از آنجا که داده های چشمی با فرایند تصمیم در ارتباطند، این پژوهش به بررسی چگونگی رفتار اطلاعات غیرارادی در بستر تصمیمات چندمرحله ای پرداخت. اندازه مردمک به عنوان یک منبع ارزشمند برای تخمین قطعیت تصمیم استفاده شد.

مواد و روش ها

یک آزمایش روان فیزیک دو مرحله ای طراحی شد. در این آزمایش شرکت کننده ها در مورد جهت حرکت نقاط در دو محرک متوالی (راست یا چپ برای مرحله اول و بالا یا پایین برای مرحله دوم) تصمیم گیری می کردند. هنگامی که شرکت کننده ها جهت درست هر دو محرک را گزارش کردند در یک آزمایه بازخورد درست دریافت کردند. در طول آزمایش داده های حرکت چشمی شرکت کنندگان توسط یک دستگاه ردیاب چشمی ثبت گردید.

یافته ها

زمان بیشینه شدن قطر مردمک و اندازه قطر مردمک در لحظه پاسخ به صورت معنی داری با قطعیت تصمیم در ارتباطند. علاوه بر این نتایج نشان داد که اندازه مردمک چشم در تصمیم فعلی بر اساس قطعیت تصمیم قبلی تغییر خواهد کرد.

نتیجه گیری

این پژوهش مشخص می کند که در تصمیمات چند مرحله ای، قطعیت تصمیم در داده های غیرارادی چشمی نیز مشهود است که می تواند بازتاب استراتژی فرد تحت شرایط پیچیده باشد. به علاوه تصمیم قبلی به صورت معنی داری می تواند رفتارهای ارادی و غیرارادی را به طریق مشابه تغییر دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
70 تا 79
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2193811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!