به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « انسان ها » در نشریات گروه « پزشکی »

  • ابوبکر جعفرنژاد*، سمانه بهزادی فرد
    هدف

     از وظایف زندگی هر جامعه، حفظ بهداشت روانی آن می باشد."روان" واژه ای فارسی است که بعنوان نفس یا روح در قرآن از آن نام برده میشود. همانند جسم، روح نیز بیماری و سلامتی خاص خود را دارد. لذا دین مبین اسلام دستورالعمل هایی وضع نموده تا با رعایت این اصول، بتوان بهداشت روانی را تامین کرد.

    مواد و روش ها

     مطالعه حاضر به روش مروری انجام شد. روند جستجو بصورت کتابخانه ای در آیات قران و کتب دینی و  الکترونیکی با کلید واژه های: بهداشت روان، سلامت روح، بهداشت جسم، سلامت معنوی، دین و سلامت، انسان مومن، در منابع فارسی و کلیدواژه های Mental health، health spiritual، physical health، spiritual، religion and health، Faith human؛ در منابع لاتین در پایگاه های اطلاعاتی SID،Google scholar، Iranmedex، Magiran صورت گرفت.

    یافته ها

     دین اسلام در تعالیم خود، به رعایت سلامت بهداشت روح تاکید زیادی داشته و بر این اساس دستورات زیادی را جهت نیل به این اهداف ارایه نموده است. افراد با توکل به خدا همچنین برخورداری از  ایمان قوی، میتوانند تعادلی میان تقابلات بیرونی و درونی برقرار کنند تا به مقصود خود که همان خوشبختی و قرب خدا است نایل آیند.

    نتیجه گیری

     انسان مومن، از شیء دیگری از قبیل فقر، تنگدستی، بیماری، مرگ نمی هراسد؛ برای مسایل دنیوی و رنجش های زودگذر پریشان حال نمیشود. مومن واقعی، خشمش در راستای خشم خداست؛ هیچ اندوهی بر وی چیره نمیگردد زیرا یقین دارد که هیچ مصیبت به او نمیرسد مگر آنچه از جانب پروردگار برایش مقدر شده است.

    کلید واژگان: بهداشت روان, سلامت روح, قرآن, انسان مومن, ایمان}
    Aboubakr Jafarnezhad*, Samaneh Behzadi Fard

    Porpuse:

     Maintaining mental health is one of the tasks of every community life. “Spirit” It is a Persian word that is referred to as the soul in the Quran. Like the body, the soul also has its own disease and health. Therefore, Islam-based religion has set guidelines to ensure mental health by following these principles.

    Materials and methods

     The present study was a review. The process of searching the library in Quran verses and religious books and electronic sources with keywords” Mental health, health spiritual, physical health, spiritual, religion and health, Faithful human”; In Persian and Latin sources in databases; SID،Google scholar، Iranmedex، Magiran and was performed.

    Findings

     In its teachings, the Islamic religion has emphasized the importance of observing the health of the soul, and thus has given many instructions to attain these goals. People who trust in God can also strike a balance between external and internal oppositions in order to achieve their purpose, which is the happiness and closeness of God.

    Conclusion

     The believer is not afraid of any other object such as poverty, illness, death; for the mundane and the ephemeral suffering, there is no distraction. No sorrow overcomes him, for he is sure that no calamity will come to him except as prescribed for him by the Lord.

    Keywords: Mental Health, Spirit Health, Quran, Believers, Faith}
  • مصطفی امیری *، احمد رضوانی مفرد
    زمینه و هدف

     اخلاق زیستی از موضوعات مهمی است که از جهات مختلف اخلاقی، حقوقی و پزشکی مورد بحث و نظر است. هدف مقاله حاضر بررسی عناصر حقوقی و اخلاقی تاثیرگذار در شکل گیری اخلاق زیستی است. به عبارتی هدف مقاله بررسی این موضوع مهم است که اخلاق زیستی از چه عناصر حقوقی و اخلاقی تشکیل شده است.

    روش

     مقاله مورد اشاره توصیفی تحلیلی بوده و از روش کتابخانه ای استفاده شده است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در تمام مراحل نگارش پژوهش حاضر، اصالت متون، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته ها

     تعامل اخلاق و حقوق در قاعده مندساختن پیشرفت های پزشکی نوین باعث شکل گیری مفهوم اخلاق زیستی شده است. پیشرفت در علم ژنتیک و فناوری‎ پیشرفت های پزشکی از یکسو و ضرورت اهتمام به رهنمودهای اخلاقی و اوامر قانونی از سوی دیگر، منجر به توسعه اصول اخلاق زیستی گردیده است. اخلاق زیستی از سوءاستفاده های احتمالی و عواقب نامطلوب برای تمامیت، شان، منزلت و حقوق انسان پیشگیری می کند و رعایت آن می تواند تضمین نماید که پیشرفت علم و فناوری در خدمت بشریت قرار گیرد و حقوق بشر، منزلت انسان و آزادی های اساسی او را نقض نکند.

    نتیجه گیری

     نتیجه اینکه علم ژنتیک به عنوان دانشی که موجب تغییر و خلق پدیده های جانوری و انسانی می شود و دارای آثار مهمی در ادامه حیات بشر است، بایستی به گونه ای که هم دربرگیرنده دغدغه های اخلاقی و دینی باشد و هم موجبات حفاظت از موازین حقوق بشری را فراهم آورد، مورد توجه و ارزیابی قرار گیرد تا سبب پیشرفت جنبه های مثبت این دانش و بهبود زندگی بشر شود. 

    کلید واژگان: اخلاق زیستی, اخلاق, حقوق, انسان محوری, منزلت انسانی, علم ژنتیک}
    Mostafa Amiri *, Ahmad Rezvani Mofard
    Background and Aim

    Bioethics is one of the important topics that are discussed and discussed from different ethical, legal and medical aspects. The purpose of this article is to investigate the legal and ethical elements that influence the formation of bioethics. In other words, the aim of the article is to examine this important issue of what legal and moral elements bioethics is composed of.

    Methods

    The mentioned article is descriptive and analytical and the library method is used. Ethical Considerations: In all stages of writing the present research, the originality of the texts, honesty and trustworthiness have been observed.

    Results

    The interaction of ethics and law in regularizing modern medical developments has led to the formation of the concept of bioethics. Advances in genetic science and technology, medical advances on the one hand and the need to pay attention to ethical guidelines and legal orders on the other hand, have led to the development of bioethical principles. Bioethics prevents possible abuses and adverse consequences for human integrity, dignity, dignity and rights and its observance can guarantee that the progress of science and technology serves humanity and does not violate human rights, human dignity and basic freedoms.

    Conclusion

    The result is that genetic science as a science that causes the change and creation of animal and human phenomena and has important effects on the continuation of human life should be in such a way that it includes both moral and religious concerns and provides reasons for protecting the standards of human rights. It should be considered and evaluated in order to improve the positive aspects of this knowledge and improve human life.

    Keywords: Bio-Ethics, Ethics, Law, Human-Centeredness, Human Dignity, Genetic Science}
  • یگانه فرنامیان، عاتکه رسمی*
    زبان شامل انواع ابزارهایی است که این ابزارها در ارتباطات و انتقال تجربیات بسیار اهمیت دارند. کلمات اختصاری، تشبیه، استعاره، کنایه، مجاز، جناس، تکرار، مترادفات در این ارتباط نقش موثری دارند. اپونیم (Eponym) ابزار زبانی دیگری است که در ایجاد ارتباط موثر است. اپونیم در زبانشناسی به فرد، محل یا شییی گفته می شود که نام قوم یا مکانی از نام او گرفته شده باشد. اپونیم ها نه تنها در زبان عامیانه بلکه در علوم، مخصوصا علم پزشکی نیز نمود دارند.این مقاله به روش توصیفی و تحلیلی اپونیم های بیماری ها را که با اساطیر و آثار ادبی و هنری پیوند یافته اند، مورد بررسی قرار می دهد.از بیست مورد اپونیم مطرح در این مقاله نه مورد (اولیس، هرکول، پان، پروتیوس، سیرنگومیلی، سیکلوپیا، ژیگانتسم، ساتیر، فوبیا) به قهرمانان و خدایان اسطورهای یونان و روم، و شخصیت های ادبی و دیگر آثار هنری نمودهای دیگر اپونیم در حوزه علم پزشکی هستند که در این میان پنج مورد (آلیس در سرزمین عجایب، پیک ویکن، هامپتی دامپتی، آگوچیک و رابین هود) به ادبیات انگلستان  و سه مورد (نفرین اوندین- که البته اصل این داستان یونانی است-، بارون مونشهاوزن، استراو پیتر) به ادبیات آلمان، یک مورد (سندرم لازاروس) به کتاب مقدس، دو مورد به آثار هنری شاهکار داوینچی از ایتالیا (مونالیزا) و آثار پیتر بروگل از هلند ارتباط دارد.اپونیم ها گاه با اساطیر و شخصیت های آثار ادبی و هنری پیوند می یابند که در این میان میزان پیوند اپونیم های بیماری به اساطیر یونان و روم و ادبیات انگلستان و آلمان بیشتر است.
    کلید واژگان: انسان ها, اپونیم ها, پزشکی, استعاره, اسطوره}
    Yeganeh Farnamian, Atekeh Rasmi *
    Language includes various tools that are very important in communication and the transfer of experiences. Abbreviations, similes, metaphors, ironies, puns, repetitions, and synonyms play an essential role in this regard. An eponym is another linguistic tool that is effective in communication. Eponymes or aliases also appear in the field of science, especially medicine. These eponyms are derived from the names of physicians, scientists, nurses who first reported the disease or provided treatment or patients who first reported the disease or the area where the disease broke out. The use of eponyms in medical science has its supporters and opponents. Nevertheless, they are known to enrich medical science.This article descriptively studies the manifestation of myths and literary and artistic figures in the eponym of diseases.Of the twenty eponyms mentioned in this article, nine (Ulysses, Hercules, Pan, Proteus, Syringomili, Cyclopia, Gigantesm, Satyr, Phobia) refer to Greek and Roman mythological heroes and gods, and literary figures and other works of art. In addition, five cases (Alice in Wonderland, Pickwicken, Humpty Dumpty, Aguchik and Robin Hood) are related to English literature, three cases (Ondine's curse - which of course is the origin of this story -, Baron Munchhausen, Straw Peter) to German literature, one case (Lazarus syndrome) to the Bible, and two cases to Da Vinci's masterpiece from Italy (Mona Lisa) and the works of Pieter Bruegel from Holland.Eponyms are sometimes associated with myths and characters in literary and artistic works since pain and suffering have accompanied humans throughout history and humans have tried to show this issue using eponyms.
    Keywords: Humans, Eponyms, Medicine, Metaphor, Myth}
  • مریم خندابی، محمدرضا شیرازی*، نسرین قنبری

    در منابع دینی قرن نخستین اسلامی از نظریه انسان کامل، سخنی به میان نیامده است، اما باید دانست که ریشه های نظریه انسان کامل در قرآن و روایات وجود دارد. از همین رو مساله اصلی این مقاله، واکاوی ویژگی های انسان کامل در قرآن است که با روش توصیفی- تحلیلی به تبیین آن خواهیم پرداخت. نتایج تحقیق نشان می دهد که  افزون بر این چون انسان کامل در همه اوصاف کمال سرآمد همه انسان ها است میتوان همه آیاتی را که به فضایل و کمالات انسانی اشاره دارد به انسان کامل مرتبط دانست، بلکه از آنرو که انسان کامل خود قرآن ناطق و تجلی دهنده عینی اسماء و صفات الهی است میتوان همه قرآن را وجود کتبی انسان کامل و سوره ها و آیات آن را مدارج و معارج وی معرفی کرد.  ویژگی های انسان کامل در قرآن به دو دسته ویژگی های فردی و ویژگی های اجتماعی قابل تقسیم است.

    کلید واژگان: انسان کامل, خلیفه الله, سلوک الی الله, کرامت نفس}
    Maryam Khandabi, MohammadReza Shirazi*, Nasrin Ghanbari

    The theory of the perfect human being has not been mentioned in the religious sources of the first Islamic century, but it should be known that the roots of the theory of the perfect human being are found in the Quran and hadiths. Therefore, the main issue of this article is to analyze the characteristics of the perfect human being in the Quran , which we will explain with a descriptive and analytical method. The results of the research show that since the perfect human beings is the best of all human in terms of all attributes, therefore, he related all the verses of virtues and perfections with the perfect human. Since the perfect human is the speaker of the Quran and the manifestation of the divine names and attributes, therefore, the entire Quran can be introduced as the written existence of perfect human and its verses are his ascensions . the characteristics of a perfect human being in the Quran are divided in to two categories: individual and social characteristics.

    Keywords: Perfect Human Being- God’s Successor- Behavior Toward God- Self Dignity}
  • سید حامد مولایی نسب، پرویندخت بیات*، فاطمه سیف، مرجان فقیه، حسین کاج

    پیش زمینه و هدف:

     تعیین جنسیت اولین و مهم ترین قدم در تعیین مشخصات بیولوژیکی و انسان شناسی فرد است. گاهی اوقات پزشکی قانونی با اجسادی روبه رو می شود که به علت فساد یا شرایط محیطی، دارای چندین قسمت ازدست رفته یا غیرقابل استناد می باشند. لذا جهت تعیین جنسیت و همچنین سایر مشخصات فردی، قسمت هایی از اسکلت بدن مانند جناغ که دارای دوام و مقاومت بیشتری می باشند انتخاب شده و موردبررسی قرار می گیرند. هدف از انجام این مطالعه بررسی و تعیین ارتباط استخوان جناغ و پارامترهای آن با مشخصات افراد ازجمله سن بود.

    مواد و روش کار

    این مطالعه کاربردی بر روی 61 تصویر CT Scan سه بعدی استخوان جناغ 38 جسد مرد (62٪) و 23 جسد زن (38٪) انجام گرفت. تمامی بافت ها و چربی ها و سایر استخوان ها به جز استخوان جناغ از تصاویر حذف گردید. 8 پارامتر استخوان جناغ با استفاده از کولیس الکترونیکی اندازه گیری و سپس داده ها مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفت. جهت آنالیز و تحلیل اطلاعات، از نرم افزار SPSS نسخه 23 و رگرسیون خطی استفاده گردید.

    یافته ها:

     ما در این مطالعه به این موضوع پی بردیم که اندازه عرض تنه جناغ (373R=/) و پس ازآن عرض مانوبریوم بیشترین ارتباط را با سن افراد داشتند (334R=/).

    بحث و نتیجه گیری:

     با توجه به بررسی های صورت پذیرفته در این مطالعه می توانیم به ارتباط استخوان جناغ و سایر پارامترهای آن با سن و سایر مشخصات افراد پی ببریم و از یافته های به دست آمده در پزشکی قانونی و آنتروپولوژی استفاده نماییم.

    کلید واژگان: انسان شناسی, سی تی اسکن, پزشکی قانونی, استخوان جناغ}
    Seyed Hamed Molaei Nasab, Parvindokht Bayat*, Fatemeh Seif, Marjan Faghih, Hussain Kaj

    Background & Aim:

    Determining the sex is the first and most important step in determining biological and anthropological characteristics of everyone. Sometimes, Forensic medicine and cognitive archeology encounter cadavers that have several parts lost or unusable due to environmental conditions or corruption. Therefore, in order to determine the sex and some other characteristics, the parts of the body skeleton like sternum that are more durable and resistant are selected and examined. The purpose of this study was to review and determine the correlation between sternum and its parameters with the characteristics of individuals like age.

    Materials & Methods:

     This applied study was performed on 61 three-dimensional CT-Scan images of the sternum of 38 male (62%) and 23 female (38%) cadavers. All tissues, fats and other bones except the sternum were removed. Eight parameters of sternum were measured with electronic caliper and then the obtained data were analyzed statistically. For data analysis, SPSS version 23 software and linear regression were used for statistical analyses.

    Results

    We found in this study that sternal body width (R =0.373) and manobrium width (R=0.334) had the most correlation with people's age.

    Conclusion

    According to the results of this study, we can find the relationship between the parameters of the sternum with the age of individuals and use these findings in forensic medicine and anthropology.

    Keywords: Anthropology, CT Scan, Forensic Medicine, Sternum}
  • زهرا کیایی*، فریبرز باقری، خدیجه ابوالمعالی
    هدف

    بنای علوم و به ویژه علوم انسانی بر فلسفه داروینیستی و ماتریالیستی دستاوردهایی را برای انسان-شناسی تجربی به ارمغان داشته که ضمن نادیدهانگاری یا کماهمیت شماری بعد فرامادی وجود انسان رخ داده است، این نگاه ناقص در شیون حساس شناخت انسان همچون "هیجان" که قرار است در نهایت به سلامت جسم و جان او ختم شود محصولی را ارایه کرده تا انسان امروز حتی با شدتی افزون دست به گریبان بیماریهای روانی و آسیبهای اجتماعی گسترده باشد. بر همین اساس هدف از پژوهش حاضر بررسی چرخه هیجانات پلاتچیک به عنوان دیدگاه پیشتاز و مقبول در شناخت هیجانات با تطبیق بر ساختار وجودی انسان در قرآن است تا با در نظر گرفتن همزمان بعد مادی و فرامادی وجود انسان، شناخت کاملتری از طبقات هیجانی ارایه گردد.

    مواد و روش ها

    پژوهش با روش تحلیل محتوای کیفی و کمی نخست به تهیه فرم کدگذاری ارزیابی از طبقات هیجانی پلاتچیک و تصویر انسان در قرآن با استفاده از کتب و منابع پلاتچیک و قرآن و تفسیر پرداخت و در اختیار دو ارزیاب آموزش دیده قرار داده و سپس بررسی نتایج پس از محاسبات آماری انجام گردید.

    یافته ها

    بر این اساس لایه های 4 گانه ساختار وجودی انسان در قرآن شامل صدر، شغاف، قلب و فواد دایرهای جدید به عنوان خارجیترین دایره چرخه هیجانات پلاتچیک شکل دادند و لایه صدر بیشترین هیجانات را پوشش داد و هیجان عشق مهمترین هیجان در این تطبیق شناسایی شد.

    نتیجه گیری

    با احاطه نگاه همزمان مادی و غیرمادی به هیجانات انسان مبتنی بر قرآن؛ تعاریف طبقات هیجانی توسعه و تعالی یافت که با توجه به اهمیت هیجانات در بیماریهای روان، پیشبینی میشود سبب تغییرات مهمی در شناخت و درمان بیماریها در آینده باشد

    کلید واژگان: انسان شناسی, اسلام, بیماری های قلبی, صدر, هیجانات}
    Zahra Kiaei*, Fariborz Bagheri, Khadijeh Abolmaali Alhoseini
    Purpose

    Building humanities on Darwinist and materialist philosophy, has brought about achievements for empirical anthropology that have ignored or neglected the transcendental dimension of human existence.This flawed look at the critical components of human cognition, such as the "emotion" that ultimately leads to the health of one's body and soul, has provided a product that today's human beings are at an even greater risk of suffering from widespread mental illness and social harm. The purpose of the present study is to examine the Plutchik's Emotion Cycle as accepted view of emotion recognition by adapting to the existential structure of the human in the Qur'an so that a more complete understanding of the emotional classes can be provided by simultaneously considering the material and supernatural dimensions of human existence.

    Methodology

    The study by content analysis, first provided a coding form of evaluation of Plutchik's Emotional Classes and Human Image in the Qur'an using Plutchik and Quranic resources and commentary and provided two trained evaluators and then reviewed the results afterwards Statistical calculations were performed.

    Findings

    Accordingly, the four layers of the human structure in the Qur'an, including the Sadr (Thorax), Shaqaf (Endocard), Heart (Myocard), and Foad (Card) the new circle form in outermost Plutchik's Emotion Cycle, and the sadr layer covered the most emotions and the love emotion was the most important emotion in this adaptation.

    Conclusion

    The definitions of emotional classes have been developed and transcended due to the importance of emotions in mental illnesses, which are predicted to lead to important changes in cognition and treatment of diseases in the future.

    Keywords: Anthropology, Emotions, Heart Diseases, Islam, Thorax}
  • مرضیه پرنیان، علیرضا مختاری*، جلال کلانتری
    هدف

    عقل در حقیقت مهمترین بعد وجودی انسان است که در صورت رشد و شکوفایی، آدمی را از گمراهی نجات می بخشد و به حقیقت هستی می رساند و به صراط مستقیم هدایت می  کند؛ تربیت عقلانی از دیرباز مورد توجه فیلسوفان و رهبران دینی بوده است و مبانی و اصول متعددی برای فرایند تربیت عقل تعریف کرده اند؛ ضرورت انجام  این پژوهش دستیابی به مفهوم و اصول تربیت عقلانی از دیدگاه علامه طباطبایی (ره) در تفسیرالمیزان می باشد.

    مواد و روش

    نوع پژوهش بنیادی و روش آن توصیفی - تحلیلی است؛ تجزیه و تحلیل اطلاعات بر اساس تعاریفی که از عقل و تربیت در تفسیر المیزان آمده است به روش کیفی مورد اسناد قرار داده شده است.

    یافته ها

    از دیدگاه علامه طباطبایی تربیت مجموعه تدابیر و روش هایی است که استعدادهای بالقوه ی انسان را در ابعاد مختلف به فعلیت در می آورد و عقل یکی از قوای انسانی است که به واسطه ی آن خیر و شر و حق و باطل از یکدیگر تمیز داده می شود. اگر تربیت عقلانی صورت نگیرد، موهبت عظیم و نیروی شگفت عقل در نتیجه ی پیروی از هوای نفس و تسویات شیاطین، مهجور و انسان اسیر حیوانیت خویش می شود و از هر جنبنده ای پلیدتر و خطرناک تر شده و پستی دامانش را می گیرد.

    نتیجه گیری

    اصول تربیت از دیدگاه علامه طباطبایی شامل اصول هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی است؛ بر مبنای اندیشه علامه طباطبایی عقل موهبت الهی به انسان است که دارای دو بعد نظری و عملی می باشد، تربیت پذیری، علم آموزی و غلبه بر هوای نفس و تفکر موجب شکوفایی آن شده و انسان را به سعادت می رساند.

    کلید واژگان: تربیت, تربیت عقلانی, اصول تربیت عقلانی, هستی شناسی, معرفت شناسی, انسان شناسی, ارزش شناسی}
    Marziye Parniyan, Alireza Mokhtari *, Jalal Kalantari
    Purpose

    Intellect is actually the most important aspect ofhuman existence, which, in case of growth and prosperity,saves a person from going astray, brings him to the truth ofexistence, and guides him to the right path; Intellectualeducation has long been the focus of philosophers andreligious leaders, and they have defined several bases andprinciples for the process of intellectual education; Thenecessity of conducting this research is to achieve the conceptand principles of rational education from the point of view ofAllameh Tabatabai (RA) in Tafsir al-Mizan.

    Materials and methods

    the type of basic research and itsmethod is descriptive-analytical; The analysis of informationbased on the definitions of wisdom and education in Tafsir alMizan has been documented in a qualitative way.

    Findings

    From the point of view of Allameh Tabatabai,education is a set of measures and methods that actualizehuman potential talents in different dimensions, and reason isone of the human powers through which good, evil, right andFalsehoods are separated from each other. If rational educationdoes not take place, the great gift and the amazing power ofreason, as a result of following the desires of the soul and thedevils, will be abandoned and man will become a prisoner ofhis animality, and will become more vile and dangerous thanany other living thing, and his depravity will overwhelm him.takes

    Conclusion

    The principles of education from AllamehTabatabai's point of view include the principles of ontology,epistemology, anthropology and values; Based on the thoughtof Allameh Tabatabai, intellect is a gift from God to man,which has two theoretical and practical dimensions.Educability, learning, and overcoming the air of the soul andthinking cause it to flourish and bring man to happiness.

    Keywords: Education, Rational Education, principles of rational education, ontology, Epistemology, Anthropology, values}
  • مهیار خانی مقدم*، مهدی داوری دولت آبادی
    هدف

    پژوهش حاضر درصدد واکاوی ابعاد انسان شناختی جهاد در قرآن و تبیین آثار آن بر سلامت معنوی انسان ها بود.

    مواد و روش

    مبنای این پژوهش بر تحلیل داده های قرآنی از آیات مرتبط با بحث جهاد، استوار بوده که در این فرایند، از روش تحلیل محتوا یا داده بنیاد استفاده گردید.

    یافته ها

    جهاد با تامین کرامت نوع انسان ها، موجب آزادی اندیشه و بیان شده و باید ضمن پرهیز از تجاوز از حدود انسانی در آن، بر تناسب مجازات محاربان با نحوه محاربه آنها، عنایت داشت. همچنین موجب حفظ کرامت انسان های مومن است که در آن باید به دفاع از مسلمانان به ویژه هنگام استمداد، اولویت امنیت مومنان نسبت به نیازهای جسمی و دفاع ازحیثیت افراد در جامعه اسلامی اهتمام داشت. همچنین جهاد در کمال انسان، نقش بی بدیلی دارد، البته شاخص هایی چون توکل و ارتباط با خدا، صبر و ثبات قدم، شهامت و نترسیدن از ملامت، محرم اسرار بودن، محسن بودن و ترجیح آخرت بر دنیا در آن، زمینه ساز برای کمال او و شاخص های چون کراهت طبعی، وسوسه های شیطانی، غرور، حب دنیا و نفاق، موجب عدم دسترسی او به کمال می-شود.

    نتیجه گیری

    برخلاف برخی از انگاره ها در نفی جهاد و انتقاد از آن به دلیل آثار منفی بر سلامت معنوی انسانها، می توان جهاد(با رعایت چارچوبه وحیانی و برگرفته از سنت نبوی(ص)) را به عنوان یکی از ارکان تامین و ارتقای سلامت معنوی انسان ها بر شمرد.

    کلید واژگان: انسان شناختی, جهاد, دفاع, سلامت معنوی, قرآن}
    Mahyar Khani Moghaddam *, Mahdi Davari Dolat Abadi
    Objective

    The present study aimed to analyze the anthropology of jihad in the Qur'an and explain its effects on the spiritual health of human beings.

    Materials and Methods

    The basis of this research is based on the analysis of Quranic data from verses related to the discussion of jihad. In this process, the method of content analysis or data-based data was used.

    Findings

    Jihad, by ensuring the dignity of human beings, has caused freedom of thought and expression, and while avoiding exceeding human limits in it, the proportion of the punishment of the warlords with the manner of their warfare should be considered. It also preserves the dignity of believing human beings, in which it is necessary to defend Muslims, especially when seeking help, to prioritize the security of believers over their physical needs, and to defend the dignity of individuals in Islamic society. Jihad also has an irreplaceable role in human perfection. For his perfection and characteristics such as natural hatred, evil temptations, pride, love of the world and hypocrisy, prevent him from reaching perfection.

    Conclusion

    Contrary to some ideas in denying jihad and criticizing it because of the negative effects on the spiritual health of human beings, jihad (by observing the revelatory framework and taken from the Prophetic tradition (PBUH)) as one of the pillars of providing and promoting He counted the spiritual health of human beings.

    Keywords: Anthropology, Jihad, Defense, Spiritual Health, Quran}
  • شقایق عامریان، مصطفی کیخا، میثم احمدی
    زمینه و هدف

     ارتباط انسان با «اعضای بدن» خویش، امروزه در حل برخی موضوعات مستحدثه مانند رهن اعضای غیر رییسه بدن بسیار مورد توجه قرار می گیرد. تعیین نوع رابطه و قلمرو این مهم، با ریشه یابی فقهی حقوقی و همچنین توجه به مالیت اعضای بدن در حین حیات از جمله مباحثی است که باید مورد بازپژوهی قرار گیرد. امروزه شرایط نابسامان اقتصادی و شرایط بد معیشتی به ویژه در خانواده های بی‏سرپرست باعث شده است که کمتر کسی به عنوان وثاقت و ضمانت برای آنان در امور مختلف پا پیش گذارد و یا با توجه به اینکه غالب مجرمین به عنوان مصداقی از مدیونین در بند، از ضعف اقتصادی و معیشتی برخوردارند و امکان تدارک دیه برای آنها یا عاقله آنان وجود ندارد و از طرفی ذی حق نیز خواهان حقوق خود است، فرد مدیون می تواند برخی از اعضای بدن(غیررییسه) خود را، به عنوان سرمایه ای که اکنون مالیت دارد در رهن قرار دهد، تا بتواند دیه را با اشتغال در جامعه فراهم سازد.  حال بررسی این مهم است که در صورت عدم تدارک، طبق قاعده« اذن درشی اذن در لوازم آن نیز است» این اختیار برای ذی حق وجود خواهد داشت، تا با درخواست قانونی و طی طریق رویه قضایی و معرفی به موسسات بهداشت و درمان، به اهدا و فروش اعضای غیر رییسه بدن او بپردازد.یا خیر؟

    مواد و روش‌ها: 

    پژوهش پیش‏رو با روش توصیفی تحلیلی و با  استناد به منابع کتابخانه‏ای پس از بررسی مالیت داشتن اعضای بدن به بررسی امکان سنجی رهن اعضای بدن با توجه به ارکان عقد رهن می‏پردازد.

    نتیجه‌گیری:

     با عنایت به نظریه مشهور فقها، با قواعد و ادله ای از جمله، «قاعده تسلیط»، «اصل اباحه»، «ابقای عین با استیفای منافع»، «اصل رضایی بودن توافقات»، «منافع عقلایی بر وجه مصلحت»، و... مشروعیت وثیقه گذاری اعضا بدن محرز می گردد.

    کلید واژگان: اعضای بدن, انسان زنده, وثیقه گذاری}
    Shaqayeq Amerian, mostafa Keikha, Meysam Ahmadi
    Background and Aim

    Man's relationship with his "body parts" is one of the topics that today is very important in solving some emerging issues such as mortgage of body parts. Determining the type of relationship and the scope of this important issue, by finding the jurisprudential-legal roots as well as paying attention to the tax on the organs of the body during life, are among the issues that should be re-examined. Today, due to poor economic conditions and poor living conditions, especially homeless families, it has caused few people to leave them as a guarantee and guarantee for them in various matters, or considering that most criminals are imprisoned as an example of debtors, They have economic and livelihood weakness, and it is not possible to provide them with ransom or their wisdom, and on the other hand, the rightful claimant also has his rights. Mortgage, so that he can provide blood money by working in the community. In case of non-procurement, according to the rule "Permission is also included in its equipment", the right holder will have the right to donate and sell non-members by legal request and through judicial procedure and introduction to health care institutions. Head his body to pay.

    Keywords: Body parts, living human, pledge}
  • زاهره ایازی رستمکلایی*
    مقدمه

    خلقت جهان هستی بر اساس کمال گرایی بنا شده است. انسان که اشرف مخلوقات خداست، بیشترین بهره را از کمال در جهان هستی دارد. انسان دارای چهار بعد وجودی«روح، روان، جسم وذهن» است که دستیابی به کمال در هرکدام از آنها برای او موفقیت محسوب می شود؛ ولی کمال حقیقی در گروی رشد متوازن این چهار بعد است. غذای حلال یکی از مهم ترین عوامل رشد و کمال انسانی در همه ابعاد وجودی اوست.روش ها: نوشتار حاضر با روش تحقیق توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه ای، به بررسی نحوه تاثیر غذای حلال و حرام بر شخصیت انسان و شکل گیری رفتار او می پردازد.

    نتایج

    کیفیت غذا زمانی که بار ارزشی به خود بگیرد تاثیر مستقیمی بر جسم و روح انسان خواهد گذاشت. غذای حلال و طیب، در مهم ترین اثر، زمینه انجام عمل صالح را فراهم می سازد که آثار بسیار گسترده ای در کامیابی و موفقیت انسان دارد. همچنین در بعد معنوی، غذای طیب سبب نورانیت باطنی انسان می شود و در نقطه مقابل، ایمان آدمی را از بین می برد.

    نتیجه گیری

    طبق تعاریف دین اسلام، غذا شامل خوراک، پوشاک، شنیدنی ها، دیدنی ها، گفتار، رفتار و اندیشه می شود. هرکدام از انواع غذا که نام برده شد، در یکی از ابعاد انسان اثر می گذارد.

    کلید واژگان: موفقیت, شخصیت, هویت, انسان کامل, غذای حلال}
    Zahereh Ayazi Rostamkolaee *
    Introduction

      The creation of the universe is based on perfectionism. Man, who is the noblest of God's creatures, has the greatest benefit from perfection in the universe. There are four dimensions to human life, the soul, the mind, the body, and the psyche, in which achieving perfection in each of them is considered success to him, but true perfection depends on the balanced growth of these four dimensions. Halal food is one of the most important factors for human growth and perfection in all aspects of his existence.

    Methods

    The present article investigates the effect of halal and haram food on human personality and the formation of his behavior by descriptive research method and using library resources.

    Results

    The quality of food, when it acquires value, will have a direct impact on the human body and soul. Halal and Tayeb food, in the most important effect, provides the ground for doing righteous deeds, which have very wide effects on human success. Also in the spiritual dimension, good food causes human inner enlightenment and on the contrary, destroys human faith.

    Conclusion

    According to the definitions of Islam, nourishment includes food, clothing, hearing, sight, speech, behavior, and thought. Each of the types of nourishment mentioned affects one dimension of human beings.

    Keywords: Success, personality, identity, perfect man, Halal food}
  • لیلا یحیایی، رضا ابراهیم پور*، عباس کوچاری
    مقدمه

     قطعیت یکی از پارامترهای تصمیم گیری های سلسله مراتبی است. در تصمیم گیری های سلسله مراتبی، عموما تصمیمات اخذ شده در سطوح مختلف با عدم قطعیت توام هستند. پس از اخذ تصمیم ها پاسخ دریافتی می تواند یک بازخورد مثبت یا یک بازخورد منفی باشد. علت دریافت بازخورد منفی نامشخص است. انسان ها سعی می کنند این ابهام را با ارزیابی قطعیت خود حل کنند. هدف این مطالعه بررسی رابطه قطعیت آزمودنی با قدرت محرک به عنوان یک پارامتر تنظیم استراتژی در تصمیمات سلسله مراتبی است. پیچیدگی های محاسباتی مربوط به این نوع تصمیمات علاوه بر داده های رفتاری استفاده از انواع دیگری از اطلاعات را مهم تر کرده است. در این پژوهش اندازه قطر مردمک به عنوان یک منبع ارزشمند برای پیش بینی قطعیت تصمیم سلسله مراتبی استفاده شده است.

    مواد و روش ها

    در یک آزمایش سلسله مراتبی از آزمودنی ها خواسته شد به صورت همزمان جهت حرکت نقاط متحرک نمایش داده شده (چپ یا راست) در بالا یا پایین صفحه نمایش (محیط بالا یا پایین) و همچنین قطعیت خود را نسبت به نقاط انتخابی، را تعیین کنند. هنگامی که آزمودنی ها هم جهت حرکت نقاط متحرک و هم محیط را درست گزارش دادند، بازخورد مثبت شنیداری دریافت کردند. در طول آزمایش داده های حرکت چشمی آزمودنی ها توسط دستگاه ردیاب چشمی ثبت گردید.

    یافته ها

    نتایج نشان داد در تصمیم های سلسله مراتبی، تصمیمات سطح بالا به میزان قطعیت آزمودنی در تصمیمات سطح پایین وابسته است و از طرفی نتایج نشان داد تغییرات قطر مردمک به صورت معنی داری با قطعیت در ارتباط هستند.

    نتیجه گیری

    این پژوهش مشخص می کند که در تصمیمات سطح بالا، میانگین اندازه قطر مردمک، قطعیت تصمیم را پیش بینی می کند و بازتاب استراتژی فرد تحت شرایط پیچیده می باشد.

    کلید واژگان: تصمیم گیری, مردمک چشم, انسان ها}
    Leyla Yahyaie, Reza Ebrahimpour*, Abbas Koochari
    Introduction

    Certainty is one of the parameters of hierarchical decisions. In hierarchical decisions, decisions at different levels are generally accompanied by uncertainty. After decision-making, the response can be positive or negative feedback. The reason for the negative feedback is unclear. Humans try to resolve this ambiguity by evaluating their certainty, so calculations of hierarchical decisions based on certainty are debatable. The complexity of computation for these types of decisions has made it more important to use other types of information in addition to behavioral data. Since decision processes are mapped to eye responses, this study analyzes the pupil diameter, in addition to behavioral data in the context of hierarchical decisions. In this research, pupil diameter size has been used as a valuable source for predicting hierarchical decision certainty.

    Materials and Methods

    In a hierarchical experiment, the subjects were asked to repeat the direction of the displayed moving points (left or right) at the top or bottom of the screen (top/bottom of the environment), as well as their certainty relative to the selected points, simultaneously. Subjects received auditory positive feedback when they reported both the direction of moving points and the environment correctly. During the experiment, the subjects' eye data were recorded by an eye-tracker device.

    Results

    In hierarchical decisions, high-level decisions depend on the subject's degree of certainty in low-level decisions, and changes in pupil diameter are significantly associated with certainty.

    Conclusion

    This study revealed that in high-level decisions, the average size of the pupil diameter predicts the certainty of decisions and reflects the subject's strategy in complex conditions.

    Keywords: Decision Making, Pupil, Humans}
  • محمد برزویی، لادن سلیمی*، سیده عصمت رسولی
    هدف

    پژوهش حاضر با هدف ارایه مدل کیفی ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی انجام گرفته است.

    مواد و روش ها

    این پژوهش از نظر هدف، بنیادی-کاربردی؛ از نظر نوع داده، کیفی از نوع تحلیل محتوی است که جامعه آماری پژوهش شامل اساتید دانشگاه در حوزه تعلیم و تربیت بودند که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی هدفمند و کفایت داده ها و اصل اشباع در مجموع با 20 نفر مصاحبه شد. برای گردآوری داده ها، از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد. داده ها در 3 مرحله کدگذاری باز و محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفتند.

    یافته ها

    نتایج حاصل از یافته های این پژوهش نشان داد که ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی شامل 6 بعد (روح و نفس، فطرت، عقل، اراده و اختیار، دو بعدی بودن روح و انسان، اجتماعی بودن) و هجده مولفه اصلی (حقیقت جویی، حس زیبایی، حس نیکی، فطرت اولیه و ثانویه، فطرت ادراکی، فطرت گرایش، تمییز در اندیشه، منش، کنش، شناخت، میل و گرایش به شناخت، قدرت شناخت، بعد مادی، بعد معنوی، بعد فطری، مشارکت اجتماعی، انفاق، همدلی و نوع دوستی) می باشد و در نهایت مدل ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی ارایه شد.

    نتیجه گیری

    ریالیسم اسلامی بر همه جنبه های تعلیم و تربیت تاثیر دارد. در این مکتب، جهان بینی یا حکمت نظری ریالیسم اسلامی، اساس مسایل تربیتی در این دیدگاه است و اساس و پایه این جهان بینی، توحید است. این ارتباط یک ارتباط منطقی است که می تواند بر انسجام و هماهنگی نظام تربیتی آن تاثیر به سزایی داشته، آن را به عنوان یک نظام خاص تعلیم تربیت مطرح کند.

    کلید واژگان: رئالیسم اسلامی, انسان شناسی, تعلیم و تربیت}
    Mohammad Borzoi, Ladan Salimi*, Seyede Esmat Rasouli
    Purpose

    The present study aims to provide a qualitative model of Islamic realism with an anthropological approach.

    Materials and Methods

    Research method in terms of purpose, basic-applied; According to the type of data, it is a qualitative content analysis that the statistical population of the study included university professors in the field of education who were interviewed with a total of 20 people using purposive non-random sampling method and data adequacy and saturation principle. Semi-structured interviews were used to collect data. Data were analyzed in three stages of open and axial and selective coding.

    Findings

    The results of this study showed that Islamic realism with an anthropological approach includes six dimensions (soul and spirit, nature, intellect, will and authority, two-dimensionality of soul and man, being social) and eighteen main components (truth-seeking, sense Beauty, sense of goodness, primary and secondary nature, perceptual nature, nature of tendency, distinction in thought, character, action, cognition, desire and tendency to cognition, power of cognition, material dimension, spiritual dimension, innate dimension, social participation, charity, empathy And altruism) and finally the model of Islamic realism with an anthropological approach was presented.

    Conclusion

    Islamic realism affects all aspects of education. In this school, the worldview or theoretical wisdom of Islamic realism is the basis of educational issues in this view and the basis of this worldview is monotheism. This relationship is a logical relationship that can have a great impact on the coherence and coordination of its educational system, to present it as a special system of education.

    Keywords: Islamic Realism, Anthropology, Education}
  • محمد برزویی، لادن سلیمی*، سیده عصمت رسولی، وحید فلاح
    پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی در راستای توسعه آموزش به منظور استخراج استلزامات تربیتی انجام شد. این تحقیق به روش آمیخته انجام شده است. در بخش کیفی و با استفاده از نظر خبرگان از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته و بر اساس نتایج حاصل از تحلیل محتوا مصاحبه پرسشنامه ای تدوین گردید. بعد از انجام تحلیل عاملی اکتشافی تبیین واریانس عوامل موثر و ماتریس عوامل چرخش یافته، در نهایت 54 شاخص با 18 عامل برای ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی شناسایی گردید و در قالب پرسشنامه در اختیار اعضای هییت علمی دانشگاه قرار گرفت. این پرسشنامه ها به روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته و پس از مشخص شدن وزن هر عامل تاثیر مولفه ها و شاخص ها مورد بررسی قرار گرفت و مدل پیشنهادی پژوهش جهت شناسایی مولفه های ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی به منظور استخراج استلزامات تربیتی ارایه شد؛ و درجه تناسب مدل ارایه شده با توجه به مولفه های پژوهش مورد تایید قرار گرفت. همچنین نتایج نشان داد مولفه های ریالیسم اسلامی با رویکرد انسان شناسی در توسعه آموزش اعضای هییت علمی نقشی مهم و تاثیرگذار دارد.
    کلید واژگان: رئالیسم اسلامی, انسان شناسی, تعلیم و تربیت}
    Mohammad Borzoi, Laden Salimi *, Seyedeh Esmat Rasouli, Vahid Fallah
    The aim of this study was to identify the components of Islamic realism with an anthropological approach aimed at educational implications for faculty members. This research was done using a mixed-methods design. In the qualitative phase, a questionnaire was developed based on the opinion of experts obtained through semi-structured interviews and according to the results of content analysis. After performing exploratory factor analysis to explain the variance of effective factors and the matrix of rotating factors, finally 54 indicators including 18 factors for Islamic realism with an anthropological approach were identified and provided to university faculty members in form of a questionnaire. These questionnaires were analyzed by structural equations method, and after determining the weight of each factor, the effect of components and indicators was examined. Then, the proposed research model was presented to identify the components of Islamic realism with an anthropological approach to extract educational implications. The degree of appropriateness of the proposed model was confirmed according to the components of the research. The results also showed that the components of Islamic realism with an anthropological approach play an important and effective role in the development of faculty members' education.
    Keywords: Islamic Realism, Anthropology, Education}
  • حسین محمودیان، محمد مزیدی*، سید ضیاء الدین تابعی، محمدحسن کریمی، سعید رحیمیان
    مقدمه

     هر حیطه ای از دانش بشری، بر مبانی فلسفی ویژه ای پایه گذاری شده است. این اصول، چارچوب اساسی آن را مشخص می کند. هستی شناسی، شناخت شناسی، روش شناسی، و انسان شناسی، مبانی فلسفی تشکیل دهنده ی یک حوزه ی دانشی خاص است. اخلاق در علوم پزشکی نیز در چارچوب مفاهیم اسلامی دارای بنیان های فلسفی ویژه ی خود است.این پژوهش به واکاوی و تبیین  این مبانی از متون اسلامی به ویژه قرآن است و تلاش دارد در راستای اجرایی نمودن بخشی از اهداف نقشه ی جامع علمی کشور به بومی سازی و اسلامی نمودن آن بپردازد.

    روش ها

    نوع و پارادایم پژوهش، کیفی است که در قالب، طرح تحقیقاتی غیر پیدایشی است و روش جمع آوری داده ها، اسنادی و کتابخانه ای است. رویکرد تجزیه و تحلیل داده ها بصورت توصیفی- تفسیری است. این پژوهش با مراجعه به متون اسلامی به ویژه قرآن، به استخراج مولفه ها و معیار های مورد نظر پرداخته است.

    یافته ها

    با توجه به مبانی هستی شناسی، معرفت شناسی و انسان شناسی اسلام، مهمترین شاخصه های اخلاق در علوم پزشکی شامل نگرش توحیدی، انگیزه ی قرب الهی، محبت و تقوا است. مفاهیم کاربردی دیگری مثل بندگی، تهذیب نفس نیز در این راستا مطرح است.

    نتیجه گیری

    طبیب و سایر عوامل درمانی با بهره گیری از توان و ظرفیت نظام مهندسی تربیت اخلاقی اسلام، می توانند به اهداف انسانی و اسلامی در دامنه ی علوم پزشکی دست یابند. سیستم آموزشی پزشکی و پرورشی دانشگاه های علوم پزشکی با مبنا قرار دادن اصول نظام اخلاقی اسلام در برنامه های درسی و کار آموزی خود می توانند، دانشجویان را در حیطه ی نگرشی، انگیزه شی و مهارتی، مطابق مبانی اسلامی، تربیت نمایند.

    کلید واژگان: رویکرد اسلامی, اخلاق پزشکی, آموزش پزشکی, انسان شناسی}
    Hossein Mahmoodian, Mohammad Mazidi *, Seyed Ziya-Addin Tabei, Mohammad Hasan Karimi, Saeid Rahimian
    Introduction

    Any area of human knowledge is based on special philosophical foundations. These foundations determine the basic framework and paradigm of the area. Ontology, epistemology, methodology, and anthropology are the philosophical foundations that form a specific knowledge area. Ethics in medical sciences has its own philosophical foundations in Islamic framework. Using Islamic texts in general and the holy Quran in particular, this research/study attempts to analyze and identify these foundations, and, in an attempt to execute a part of the objectives of the Comprehensive and Scientific Map of Iran, it tries to localize and Islamicize these foundations.  

    Methods

    This is a qualitative research that is based on emergent design. The data collection procedure is documentary and library resource and the data analysis approach is considered to be descriptive-interpretive. Islamic texts and the holy Quran in particular are sources of extraction of our intended components and criteria.

    Results

    According to the foundations of Ontology, Epistemology, Methodology, and Islamic Anthropology, the most important characteristics of ethics in medical sciences include monotheism, motivations for closeness to God, kindness, and virtue. Other practical concepts such as thralldomand purification of soul are also taken into account in this study.

    Conclusion

    Using the capacity of Islamic moral education system, doctors and other healthcare providers could achieve Islamic and humanity goals in medical sciences. The medical education system of universities of medical sciences can use philosophical principles of Islamic ethical system in their curriculum programs and internships as a basis to improve students’ attitude, motivation and skills based on Islamic foundations.

    Keywords: Islamic Approach, Medical Ethics, Medical education, Anthropology}
  • سوده دشتیانه، شیوا زارع*، کاظم خرم دل
    مقدمه

    براساس شواهد تکاملی، انسان نیز مانند دیگر نخستی ها، ذاتا دارای الگوی چندهمسری است. در این پژوهش ما به بررسی شواهد چندهمسری و پیامدهای روانی- اجتماعی آن پرداختیم.

    هدف

    در این مقاله به جمع آوری و بررسی پژوهش های مختلف از جوامعی که در آن ها چندهمسری مرسوم و قانونی است، با هدف بررسی مسایل مربوط به زنان در این خانواده ها، پرداخته ایم.

    روش

    مطالعه حاضر از نوع پژوهش مروری سیستماتیک بود. بدین منظور کلید واژه های مربوطه در پایگاه داده های معتبر داخلی و خارجی نظیر SID، Science Direct و PubMed جست وجو و تعداد 30 مقاله مرتبط از 2001 تا 2020 استخراج شد؛ و 17 مقاله مورد بررسی قرار گرفت. سپس نتایج تاثیر چندهمسری در هر کدام مورد بررسی قرار گرفت.

    یافته ها

    مشکلات فراوانی مانند سطوح پایینی از عزت نفس، عملکرد خانوادگی و تربیت فرزندان همچنین اختلالاتی مانند جسمانی سازی، افسردگی، وحشت زدگی، اضطراب، افسرده خویی، حساسیت بین فردی، عقاید پارانویید، خصومت و... دامن گیر زنانی است که در خانواده های چندهمسر زندگی می کنند.

    نتیجه گیری

    براساس بررسی انجام شده نتیجه می گیریم که شاید بنیان زیستی ما برای تک همسری ساخته نشده باشد؛ اما شواهد گردآوری شده، نشان دهنده ی این واقعیت است که پیروی از روند زیستی تکاملی برای انسان امروزی (پیروی از چندهمسری) آسیب زاست و باید مورد تجدیدنظر اساسی قرار گیرد.

    کلید واژگان: تکامل اجتماعی, روانشناسی, سلامت زنان, نخستی ها, انسان خردمند}
    Soode Dashtiane, Shiva Zare*, Kazem Khorramdel
    Introduction

    According to evolutionary evidences, humankind has a pattern of polygamy, similar to other primates. In the following article, we discussed the polygamy evidences and its psychosocial consequences.

    Aim

    The following article discusses women’s issues in polygamous families, with information gathered from studies of communities in which polygamy is legal and common.

    Method

    The current study was a systematic review. From 2001 to 2020, related keywords have been searched and 30 articles have been extracted from valid internal and foreign databases such as SID, Science Direct and PubMed. Afterwards, the polygamy’s effects have been studied in 17 articles.

    Results

    Polygamous marriages have been found to encounter various issues, such as low levels of self esteem, parenting and family dysfunctions, as well as struggling with psychological disorders such as somatic symptom disorder, depression, panic, anxiety, dysrhythmia, interpersonal sensitivity disorder, paranoia, and hostility.

    Conclusion

    According to review, it can be concluded that although our biological foundation was not built for monogamy, findings indicate that following this evolutionary biological process (following polygamy) can be harmful for human kind and should be reconsidered.

    Keywords: Social evolution, Psychology, Women's health, Primates, Homo sapiens}
  • نرگس شکربیگی*
    هدف

    انسان سالم و شناخت مبانی معرفت شناختی آن یکی از وسیع ترین حیطه های مطالعات اسلامی است که در فلسفه، اخلاق، انسان شناسی و... طرح گردیده است. هدف این پژوهش آن است که با بررسی برخی از متون دینی به ویژه؛ آیات قرآن کریم و کلام امیر المومنین (ع) به کشف و تبیین صفات انسان سالم پرداخته شود.

    مواد و روش ها

    این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و براساس ابزار کتابخانه ای و مرور منابع تفسیری و کتب حدیثی به ویژه استفاده از نرم های تخصصی نور انجام گرفته است. در تمام مراحل گردآوری اطلاعات، گزارش نویسی از متون دینی، تحلیل و تفسیر فیش برداری ها و... امانت داری و صحت در استنادها رعایت گردیده است.

    یافته ها

    نگاه متون اسلامی به ساحت انسان و حوزه های مختلف معرفت شناختی بسیار وسیع است. اما با توجه به بنیادین بودن بحث انسان شناسی توحیدی و مبانی معرفت شناختی انسان سالم، در این اثر تنها به این بعد پرداخته شده است.

    نتیجه گیری

    در حیطه توحیدی؛ صفات متعددی بیانگر ویژگی های انسان سالم است؛ صفاتی از جمله: تسلیم در برابر خدا، توکل، شکرگذاری، رضا و رضایت مندی، بندگی و آزادگی، فرمانبرداری و اطاعت از خدا و... نمونه ای از این صفات است. نهادینه شدن این صفات در انسان براساس متون اسلامی به وجود آورنده؛ اعتماد به نفس، امیدواری، صفای درونی، عزت نفس و... است که خود ابعاد گوناگونی از سلامت به ویژه سلامت معنوی و روانی فرد را تضمین خواهد نمود.

    کلید واژگان: انسان سالم, سلامت معنوی, مبانی معرفت شناسی, قرآن کریم, نهج البلاغه}
    Narges Shekarbeygi*
    Purpose

    A healthy human being and knowing its epistemological foundations is one of the broadest fields of Islamic studies that has been designed in philosophy, ethics, anthropology, etc. The purpose of this study is to examine some religious texts in particular; the verses of the Holy Quran and the words of Amir al-Mu'minin (AS) reveal and explain the attributes of a healthy human being.

    Methodology

    This research has been done with descriptive-analytical method and library tools and review of interpretive sources and hadith computer, especially the use of specialized light software. Ethical considerations: In all stages of the report, information gathering, writing of religious texts, analysis and interpretation of receipts, etc., the fidelity and accuracy of the citations have been observed.

    Findings

    The view of Islamic texts on the human field and various epistemological fields is very wide. However, due to its fundamental nature, following the monotheistic anthropology and the epistemological foundations of a healthy human being, only these intersections are dealt with in this work.

    Conclusion

    in the field of monotheism; numerous traits express the characteristics of a healthy person; attributes such as: submission to God, trust, gratitude, contentment, servitude and freedom, obedience and obedience to God, etc. are examples of these attributes. The institutionalization of these traits in human beings is a disease of Islamic texts. Self-confidence, hope, inner purity, self-esteem, etc., which will guarantee a different kind of health to the spiritual and mental health of the individual

    Keywords: Healthy Human Being, Spiritual Health, Basics of Epistemology, Monotheistic Anthropology, Holy Quran, Nahjul Balagha}
  • محمود متوسل آرانی*

    در نگارش کتاب درسی برای دانشجویان رشته های علوم پزشکی، نگاه مولف باید از یکسو به نیازهای فکری و حرفه ای دانشجو و از سوی دیگر به محدودیت ساعات درسی و شرایط حاکم بر کلاس باشد. بنابراین در تدوین کتاب درسی تفسیر موضوعی قرآن کریم، باید شیوه ای را به کار گرفت که استاد و دانشجو از تعلیم و تعلم کتابی که کلام خداست، اظهار خرسندی و خشنودی نمایند.در نگاه کلی، نیازهای این دسته از دانشجویان را می توان در سه بخش خلاصه نمود:بخش اول، مباحث انسان شناسی قرآن است، زیرا موضوع علم پزشکی، سلامت انسان است و متاسفانه در کتب درسی این دانشجویان، وجود انسان در جسم و روان خلاصه گشته و حقیقتی به نام روح مورد غفلت است. نظریه تکامل نیز چنان تلقی به قبول گردیده که گویا پدیدارشدن انسان بر این کره ی خاکی، محصول یک جهش کور بوده که ظهور حیوانی متکامل تر به نام انسان را رقم زده است.بخش دوم، آیاتی است که بر حفظ بهداشت و سلامت تاکید دارد و در قالب اوامر و نواهی، اهل ایمان را به رعایت بهداشت بدن و لباس، بهداشت تغذیه و بهداشت جنسی توصیه می کند. با توجه به اصل تقدم پیشگیری بر درمان، که از مهمترین اصول نظام بهداشتی امروز است، آگاهی از این دستورات دینی، برای کادر درمان مفید و موثر است.بخش سوم، آیات مرتبط با اخلاق پزشکی است، تا دست اندرکاران امر درمان، بر تربیت نفس خود بکوشند و با نیت پاک و قصد خدمت به بندگان خدا به این کار مقدس وارد شوند و در همه حال حرمت و کرامت بیماران را حفظ کنند.

    کلید واژگان: تفسیر موضوعی, علوم پزشکی, انسان شناسی, اخلاق پزشکی, بهداشت بدن}
    Mahmoud Motavassel *

    In writing a textbook for medical students, the author's view should be on the one hand to the intellectual and professional needs of the student and on the other hand to the limitation of class hours and class conditions.In general, the needs of this group of students can be summarized in three sections:The first part is anthropology in the Qur'an, because the subject of medical science is human health, and unfortunately in the textbooks of these students, the existence of man in body and psych is summarized and a truth called the soul is neglected. The theory of evolution has also been accepted as if the appearance of man on the planet is the product of a blind mutation that marks the birth of a more complete animal called man. The second part is verses that emphasize on maintaining health and in the form of commands and prohibitions, advise believers to observe body and clothing hygiene, nutritional hygiene and sexual hygiene. According to the principle of priority of prevention, which is one of the most important principles of today's health system, knowledge of these religious instructions is useful and effective for medical staff.The third part is the verses that are related to medical ethics in such a way that the medical staff try to train their souls and enter into this sacred work with pure intention to serve the servants of God and maintain the dignity of the sick at all times.

    Keywords: Thematic Interpretation, Medical Sciences, anthropology, medical ethics, Body Health}
  • زهرا کیایی، فریبرز باقری، خدیجه ابوالمعالی الحسینی
    سابقه و هدف

    انسان نوین بیش از هر زمان دیگر انسانی هیجانی است و خروج هیجانات از حالت طبیعی، درحالی‌که عامل بقای نوع و فرد انسان معرفی می شود، سبب طیف گسترده‌ای از بیماری‌های روانی می‌شود که بر اساس پژوهش‌ها رو به گسترش است. تعاریف و طبقات متعددی در نظریات مختلف برای هیجانات و روابط بین آنها ذکر شده که بسیاری از آنها ضمن مطالعه رفتار حیوانات و تطبیق آن با انسان به دست آمده است. نظریه روان‌تکاملی هیجانات پلاتچیک از مهم‌ترین و کارآمدترین آنها است؛ اما آیا این همه طبقات هیجانی انسان‌ها است؟ مبتنی بر آموزه‌های اسلامی و قرآنی انسان موجودی فراتر از حیوان و دارای بعدی روحانی است؛ پس هیجانات متفاوتی را می‌توان برای او تصور کرد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر تطبیق طبقات هیجانی پلاتچیک با ساختار وجودی انسان در قرآن بود.

    روش کار

    در پژوهش حاضر به روش تحلیل محتوا نخست فرم کدگذاری ارزیابی از طبقات هیجانات پلاتچیک و تصویر انسان در قرآن با استفاده از کتب و منابع پلاتچیک و قرآن و تفسیر تهیه شد و در اختیار دو ارزیاب آموزش‌دیده قرار گرفت. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

    یافته‌ ها: 

    نتایج به‌دست‌آمده نشان داد که همه طبقات هیجانی پلاتچیک در ساختار انسان قرآنی و بیشتر در دو بخش «حالت» و «قوت» وجود دارد و مبتنی بر آن 26 طبقه هیجانی جدید چون ضیق، فرح، رعب، ربط و اعمی و 20 ترکیب هیجانی دیگر پیشنهاد شد.

    نتیجه‌ گیری:

     نتایج ضمن معرفی هیجاناتی جدید که با درنظرگرفتن ابعاد مادی و غیرمادی وجود انسان ارایه می شود؛ جایگاه هیجانات را بر اساس ساختار وجودی انسان در قرآن «قلب» معرفی می کند و طبعا قلب است که بیماری اش سرمنشا اختلالات هیجانی و سلامتش متضمن درمان معرفی می شود.

    کلید واژگان: اسلام, انسان شناسی, اختلالات روانی, بیماری های قلبی, صدر, قلب, هیجانات}
    Zahra Kiaei, Fariborz Bagheri, Khadijeh Abolmaali Alhoseini
    Background and Objective

    The modern man is more than ever an emotional being. Emotions are introduced as an vital factor in human species’ survival and getting out of the natural emotional state causes a wide range of mental diseases. According to the studies, the number of these diseases is increasing. Different theories have proposed different definitions and classifications for emotions and the relationship between them. Many of them are the result of examining animals’ behavior and comparing it to that of human. One of the efficient and applied theories in this regard is Plutchik's Psycho-evolutionary Theory of Emotions. The question is whether these are all emotional classes of humans. Based on the Islamic and Quranic teachings, human is beyond animals and has a spiritual dimension as well. Therefore, different emotions can be conceived of for him/her. For this purpose, the present study is an attempt to compare Plutchik's classes of emotions with human existential structure as demonstrated in the Quran.

    Methods

    In the present study, content analysis was first used to prepare a coding form of the evaluation of Plutchik's classes of emotions and the image presented for human being in the Quran using Plutchik's books and sources and the Quran and its interpretations, which were then provided to two trained evaluators. In this study, all ethical considerations were observed and no conflict of interest was reported by the authors.

    Results

    The results showed that Plutchik's emotional classes can be found in the Quranic human structure mainly in two aspects of “states” and “ability”. On this basis, 26 new emotional categories such as Zeigh, Farah, Ro'b, Rabt, A'ma and 20 other emotional combinations were suggested.

    Conclusion

    The results helped to introduce new emotions taking into account both material and non-material aspects of human existence and introduced heart as the position of emotions based on human existential structure and, naturally, it is the heart whose disease causes emotional disorders and whose health guarantees treatment.

    Keywords: Anthropology, Emotions, Heart, Heart diseases, Islam Mental disorders, Sadr, Thorax}
  • علی مشهدی
    زمینه و هدف

    شکل‌گیری حقوق محیط زیست، در پاسخ به برخی بحران‌های اخلاقی فلسفی دوره مدرن بوده است. سوال اساسی این است که از لحاظ مبانی، حقوق محیط زیست با چه چالش‌های اخلاقی در دوره مدرن مواجه است؟ در این مقاله کوشیده شده است، برخی چالش‌های اخلاقی دوران مدرن در ارتباط با حقوق محیط زیست، تحلیل و ارزیابی شوند.

    مواد و روش‌ها:

     این مطالعه با روش تحلیلی توصیفی و با استفاده از منابع کتابخانه‌ای و سایر منابع در دسترس به مساله فوق پرداخته است. رویکرد روش‌شناختی پژوهش حاضر هم مبتنی بر دگماتیسم حقوقی (توصیف نظام حقوقی موجود) و هم روش سیستمی (نقد کفایت، سودمندی و کارکرد قواعد کنونی) است.

    ملاحظات اخلاقی: 

    در تمامی مراحل نگارش مقاله، صداقت و امانتداری رعایت شده است.

    یافته‌ ها:

     اجمالا چهار دسته چالش اخلاقی تحلیل شده است: 1 چالش انسان‌محوری و خودمحوری؛ 2 دوگانه‌انگاری محیطی؛ 3 فایده‌گرایی و اصالت سود؛ 4 ارزش ابزاری طبیعت. در نهایت از ضرورت توجه اخلاقی به حقوق محیط زیست و توجه به اخلاق جدیدی تحت عنوان «اخلاق زمین» دفاع شده است. فرض اساسی این مقاله بر این مبنا استوار است که مبانی اخلاقی مدرنیته در ارتباط با بهره‌برداری از محیط زیست و منابع طبیعی نیازمند بازبینی جدی است، چه اینکه نمی‌توان بدون توجه به چالش‌های مذکور به حفاظت از محیط زیست و کارآمدی نظام حقوق محیط زیست در جهان خوش‌بین بود. 

    نتیجه‌گیری:

    در نظام حقوق محیط زیست با چهار دسته چالش اخلاقی فوق مواجهیم. این دانش جهت رسیدن به اهداف غایی خود نیازمند توجه به این مبانی به ویژه در وضع قوانین و مقررات زیست‌محیطی است.

    کلید واژگان: چالش های اخلاقی, مدرنیته, انسان محوری, حقوق محیط زیست, اخلاق زمین}
    Ali Mashhadi
    Background and Aim

    The formation of environmental rights has been in response to some of the ethical-philosophical crises of the modern era. The main question is what are the ethical challenges of environmental law in the modern era? This article attempts to analyze and evaluate some ethical challenges of the modern era in relation to environmental law.

    Materials and Methods

    This study analyzes and evaluates the above problem using analytical-descriptive method and library resources and other available resources. The methodological approach of this paper, in addition to describing the existing situation (dogmatism), is based on a systematic approach (critique of the adequacy and usefulness of the environmental legal and ethical system).

    Ethical Considerations:

     In order to organize this research, while observing the authenticity of the texts, honesty and fidelity have been observed.

    Findings

    Four categories of ethical challenges are briefly analyzed: 1. These four challenges contain the human-centered (Anthropocentrism) or self-centered challenge; 2. Environmental dualism; 3. Utilitarianism and originality of profit; 4. The instrumental value of nature. Finally the need for ethical attention to environmental law and a new ethics called the "Earth Ethics" has been defended. The basic presumption of this article is based on the belief that the moral foundations of modernity in relation to the exploitation of the environment and natural resources need serious revision.

    Conclusion

    There are four ethical challenges in the environmental law system. To achieve its ultimate goals, this science needs to pay attention to these principles, especially in enacting environmental laws and regulations.

    Keywords: Ethical Challenges, Modernity, Anthropocentrism, Environmental Law, Earth Ethics}
  • نقش خیال در تحقق سبک زندگی انسان کامل بر مبنای اندیشه ابن عربی
    سید ابراهیم دیباجی*، فراز تجلی نصر

    انسان کامل اگر چه به طور صریح در قرآن نیامده است اما عرفای اسلامی برمبنای استدلال و برهان به نظریه پردازی در این زمینه پرداختند.  مفهوم انسان کامل  ابتدا در قرن  سوم هجری توسط بایزید بسطامی مطرح شد و بعدتوسط عرفایی همچون منصورحلاج و ناصر خسروقبادیانی بسط و تعمیق یافت. ابن عربی نیز همانند همه عرفای اسلامی بخشی از تلاش فکری خود را به بررسی چگونگی تبدیل انسان عامی به انسان کامل پرداخته است. این مقاله در صدد تبیین چگونگی تحقق انسان کامل از نظر ابن عربی است. مقاله حاضر بر این فرض استوار است که ابن عربی معتقد بود انسان عامی با استفاده از مفهوم خیال و سازوکارهای آن یعنی تعلق، تخلق و تحقق می تواند به فهم کنه الا سما الحسنی  پرداخته  و از این طریق به انسان کامل تبدیل گردد. انسان در این مرحله با استفاده از سازوکارهای خیال یعنی تعلق ، تخلق وتحقق توانایی فهم اضداد را پیدا می کند و از این طریق می تواند با فهم اسم الهی نه تنها تضادهای ظاهری در اسما الهی را درک کند بلکه با اتصال به مبدا واحد، ازخود سلب انانیت کرده و تمامی اعضای جسمانی و روانی خود را با اراده خدای یکتا کرده و در یک جهت قرار دهد.

    کلید واژگان: انسان کامل, ابن عربی, خیال, تعلق, سبک زندگی}
    The role of imagination in realizing the lifestyle of a perfect human being based on Ibn Arabi's thought

    The perfect man, although not explicitly mentioned in the Qur'an, but Islamic mystics, based on argument, put the theory into account. The concept of perfect man was initially introduced by Bayazid Bastami in the 3rd century AH, and was later expanded and deepened by mystics such as Mansur Khalaj and Nasser Khosrow. Ibn 'Arabi, like all Islamic mystics, part of his intellectual effort examines how he transforms a human being into a perfect human being. This article seeks to explain how full Ibn'Arabi can be into a perfect human being. This article seeks to explain how full Ibn'Arabi can be realized. The present article is based on the assumption that Ibn Arabi believed that the general man, using the concept of imagination and its mechanisms, namely, realization, admiration, and belonging, can understand the meaning of Asma al-Hassani and thereby become a perfect man. At this point, man finds the ability to understand opposites by using the mechanisms of imagination, namely, realization, admiration, and belonging; thus, by understanding the divine name, one can not only perceive the apparent contradictions in the divine names,but, by connecting to the original source, from denationalization And put all of his physical and mental faculties in one direction with the will of God alone.

    Keywords: Perfect Man, Ibn'Arabi, Imagination, Realization, Admiration, and Belonging}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال