شیوع ناباروری در شهرستان بویر احمد بر اساس سامانه سیب در سال 1396-98 : یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

ناباروری از مسایل طبی و اجتماعی مهم در همه جوامع محسوب می شود. دسترسی به آمار دقیق و به روز ناباروری و علل مرتبط با آن، می تواند در تدوین سیاست هایی جهت کمک به زوجین نابارور و ارجاع این زوجین به مراکز ناباروری ودرمان و حل مشکلات آنها مفید باشد. هدف از این مطالعه بررسی وضعیت اپیدمیولوژیک ناباروری در شهرستان بویر احمد درسال1398  می باشد.

روش اجرا

پژوهش حاضر، یک مطالعه توصیفی تحلیلی است که بر روی 1536 زوج مراجعه کننده به  کلیه مراکز بهداشتی در سطح شهرستان بویراحمد وابسته به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج که واجد شرایط ورود به مطالعه بودند،انجام شد. داده ها با روش مصاحبه و با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شد. روایی پرسشنامه ، به روش اعتبار محتوی تایید شد.

یافته ها

در مطالعه ی حاضر میانگین (انحراف معیار) سن زنان نابارور 6.38±33.01 و سن مردان 8.39±38.45 سال بود. شیوع ناباروری در بویراحمد 8.13% بود که 44.06% ناباروری اولیه و 55.93% ناباروری ثانویه داشتند. میانگین(انحراف معیار)  BMI زنان 5.49±27.93 بود که نشان می دهد عمده ی زنان مورد بررسی دچار اضافه وزن بودند. در ناباروری اولیه، 42.3% عامل زنانه، 26.9% عامل مختلط، 23.1% عامل مردانه و 7.7% عامل ایدیوپاتیک نقش داشت.

نتیجه گیری

شیوع ناباروری در شهرستان بویراحمد از میزان کشوری و مطالعات قبل کمتر بوده است. در توزیع فراوانی نوع ناباروری، ناباروری ثانویه  فراوانی بیشتری داشت. نظر به اخذ نمونه گیری بر اساس سامانه سیب و تفاوت آمار اخذ شده از ناباروری در استان درمقایسه با آمار ایران و جهان  این یافته می تواند به علت تعداد کم زوجین نابارور مورد بررسی باشد که ناشی از عدم ثبت اطلاعات زنان نابارور در سامانه سیب  می باشد. لذا اقدامات بیشتر برای رفع کاستی های سامانه سیب برای دست یابی به آمار دقیق جمعیت زنان نابارور توصیه می شود. همچنین فراهم ساختن امکانات درمانی بیشتر در مراکز دولتی کمک کننده به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
487 تا 502
لینک کوتاه:
magiran.com/p2196488 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!