باززایی درون شیشه ای مامیران ایرانی (Chelidonium majus L.)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مامیران (Chelidonium majus L.) گیاهی دارویی از خانواده خشخاش و غنی از آلکالوییدهای ایزوکوینولین است. از آنجایی که سنتز شیمیایی این آلکالوییدها مقدور نیست؛ صنعت داروسازی به مقادیر زیادی گیاه برای استخراج این ترکیبات نیازمند است. هدف این پژوهش بهینه سازی یک روش تکرارپذیر برای باززایی مامیران بواسطه کالوس زایی بود. بدین منظور، بذور مامیران بعد از ضدعفونی سطحی برای جوانه زنی در محیط 1⁄(2 MS) کشت شدند. ریزنمونه های کوتیلدون و هیپوکوتیل از گیاهچه های 20 روزه و ریزنمونه های برگ از گیاهان 3 ماهه تهیه و برای کالوس زایی در محیط کشت موراشیگ و اسکوگ (MS) تکمیل شده با تنظیم کننده های رشد گیاهی مختلف کشت شدند. بیشترین وزن تر کالوس از ریزنمونه های مستقر در محیط MS دارای 1 میلی گرم بر لیتر2و4- دی کلرو فنوکسی استیک اسید (2,4-D) در ترکیب با 1 یا 5/0 میلی گرم بر لیتر از یکی از سیتوکنین های بنزیل آمینو پورین (BAP) یا تیدیازورون (TDZ) بدست آمد. در چند تیمار بعد از بازکشت های مکرر اندام زایی نیز مشاهده شد. باززایی دو ماه پس از بازکشت کالوس های حاصل از ریزنمونه های کوتیلدون در محیط کشت فاقد تنظیم کننده های رشد گیاهی با فراوانی 11/11 درصد و یک شاخساره به ازای هر ریزنمونه مشاهده شد. شاخساره ها در محیط MS فاقد تنظیم کننده های رشد گیاهی با فراوانی 78/77 درصد و 36/2 ریشه به ازای هر شاخساره ریشه دار شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
434 تا 445
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2199074 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!