بررسی نقش پروموتوژن RIT2 بر عملکرد قطعه GA Repeat در بیماری پارکینسون

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

تنظیم بیان ژن، توسط قطعه ای بنام پروموتر انجام می گردد که در بالادست ژن ها قرار گرفته است. گروهی از پروموترهای ژنهای کلاس II فاقد هر گونه توالی حفاظت شده در توالی خود هستند و بررسی های بیوانفورماتیک نشان داده اند که فراوانی توالی های تکراری بلند، در این پروموتر ها بطور معنا داری بیشتر از پروموتر های دیگر می باشد. با توجه به شواهد عملکردی بودن و نیز ارتباط ژن RIT2 با بیماری پارکینسون، در این مطالعه چند شکلی تکرار پروموتری این ژن در بیماری پارکینسون و نیز افراد نرمال، و همچنین اثر این تکرار بر بیان ژن مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه شاهد موردی است. همچنین این مطالعه، یک مطالعه کاربردی می باشد. مطالعه پلی مورفیسم قطعه تکرار GA ژن RIT2 در 500 نمونه نرمال و 500 بیمار پارکینسونی، و در مرحله دوم، عملکرد قطعه تکرار پروموتری و تاثیر آن بر بیان ژن توسط تکنیک و روش کلونینگ بررسی گردید.

یافته ها

در بررسی پلی مورفیسم قطعه تکرار، هیچ تغییری در توالی تکرار مشاهده نشد و نشان داده شد که توالی مذکور در جمعیت انسانی تک شکل می باشد. در بررسی اثرتعیین قطعه تکرار بر بیان ژن، مشاهده شد که میزان بیان ژن لوسیفراز در حضور قطعه تکرار در پروموتر، 2 برابر میزان بیان در حالت فقدان قطعه تکرار در پروموتر ژن می باشد. p-value محاسبه ی Fisher exact test استفاده از روش با RIT2 ناحیه پروموتری ژن GA ی تکرارهای P- val محاسبه شد. (P value= 0.007)

نتیجه گیری

با توجه به نقش عمده تکرار پروموتری GA ژن RIT2 و از طرفی با توجه به نقش مهم این ژن در تکوین سلول های نورونی، احتمالا هر گونه تغییری در این تکرار برای سلول قابل تحمل نبوده و باعث حفاظت قوی برای این قطعه تکرار گردیده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
526 تا 531
لینک کوتاه:
magiran.com/p2200431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!