ارزیابی فعالیت ضد باکتریایی نانو ذره اکسید روی بر سویه های استاندارد و جدایه یرسینیا انتروکلی تیکا و انتروکوک فکالیس از مواد غذایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

به طور کلی، پیدایش بیماری های عفونی در سرتاسر جهان یک تهدید برای عموم به شمار می رود به خصوص با پیدایش گونه های باکتری گرم مثبت و گرم منفی که در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند یک مشکل کلی در سلامت عموم به چشم می خورد. طی سالیان متمادی از آنتی بیوتیک ها برای کنترل انواع عفونت های ناشی از محیط های بیمارستان و اجتماع استفاده می شد.  پیشرفت های فعلی در زمینه نانو بیوتکنولوژی و توانایی تهیه نانو ذره اکسید روی در اندازه ها و شکل های مختلف منجر به رشد و توسعه عوامل جدید ضد میکروبی شده است. در این تحقیق، اثرات ضد باکتریایی نانو ذره اکسید روی بر دو باکتری یرسینیا انتروکلی تیکا و انتروکوک فکالیس مورد بررسی قرار گرفت.

مواد و روش ها

در این پژوهش، نانو ذره اکسید روی از زیولیت تهیه گردید و مقدار آن با استفاده از XRF تعیین شد. حداقل غلظت مهارکنندگی رشد (MIC) و حداقل غلظت باکتری کشی (MBC) با استفاده از روش انتشار دیسک تعیین شد.

یافته ها

بر اساس نتایج این بررسی، مقدار MIC نانو ذره اکسید روی برای همه ی باکتری های مورد آزمایش 4 میلی گرم بر میلی لیتر و مقادیر MBC این ماده برای سویه استاندارد و جدایه یرسینیا انتروکلی تیکا 4 میلی گرم بر میلی لیتر و برای سویه استاندارد و جدایه انتروکوک فکالیس 64 میلی گرم بر میلی لیتر محاسبه گردید.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج این پژوهش، در مورد باکتری گرم منفی یرسینیا انتروکلی تیکا کاهش شدیدتری در مقایسه با باکتری گرم مثبت انتروکوک فکالیس مشاهده شد. با توجه به نتایج بدست آمده، می توان به استفاده از این نانو ذرات در بخش های مختلف صنایع غذایی از جمله بسته بندی مواد غذایی جهت مهار یا کاهش رشد میکروارگانیسم های موجود در غذا در آینده امیدوار بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
567 تا 572
لینک کوتاه:
magiran.com/p2200437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!