بررسی ارتباط بین الگو های غذایی مادر در طول بارداری و پیامدهای آن در نوزادان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف

بارداری یک دوره بحرانی برای رشد متابولیک فرزندان می باشد. تغذیه در دوران بار داری به علت نقشی که در تکامل و توانمندی های ذهنی و جسمی نوزاد دارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط الگوهای غذایی مادر درطول بارداری و پیامدهای آن در نوزادان در شهر ارومیه انجام یافته است.

مواد وروش ها

در این مطالعه مقطعی، 410 زن باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشت به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. اطلاعات غذایی مادران  با استفاده از پرسشنامه بسامد خوراک 147آیتمی و اطلاعات دموگرافیک با استفاده از مصاحبه با مادران جمع آوری شد. جهت شناسایی الگوهای غذایی غالب از آنالیز تحلیل عاملی استفاده شد.

یافته ها

در این مطالعه سه گروه الگوی غذایی غالب شناسایی شد، الگوی غذایی  گروه اول ، گروه دوم و گروه سوم . آنالیز چند متغیره نشان داد که شانس تولد نوزاد کم وزن(Low Birth Weigh) و نوزاد نارس(Preterm Birth)  با افزایش پیروی ازالگوی غذایی گروه اول (1/15= LBW:OR , 1/05= PTB:OR) افزایش و شانس کوچک برای سن بارداری(Small for Gestational Age)و بزرگ برای سن بارداری(Larg for Gestational Age) (0/89  =LGA:OR   و  0/8SGA:OR=)با افزایش پیروی از این گروه، کاهش می یابد. همچنین پیروی از الگوی غذایی گروه دوم با شانس0/73OR=  LBW:و  0/83LGA:OR= ارتباط معکوس  و با شانس 1/26=  PTB:OR   و 1/04= SGA: OR ارتباط مستقیم داشت. نتایج نشان داد که میزان تبعیت از الگوی غذایی گروه سوم در ارتباط معکوس با تمام شاخص های فوق بوده و الگوی غذایی گروه سوم ارتباط منفی معناداری با شاخص LGA  را داشت.

نتیجه گیری

مطالعه حاضر وجود ارتباط بین شاخص های  LBW ,SGA ,PTB ,LGA و الگوهای غذایی مادر در طول بارداری را نشان داد. مطالعات آینده نگر برای تایید این یافته ها پیشنهاد می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p2201455 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!