ارائه مدل کارآفرینی در حوزه ورزش سالمندی براساس نظریه داده بنیاد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

سالمندی دوران حساسی از زندگی بشر بوده و توجه به مسایل و نیازهای این دوران ضرورتی اجتماعی است. هدف از پژوهش حاضر ارایه مدل کارآفرینی در حوزه ورزش سالمندی براساس نظریه داده بنیاد بود.

روش بررسی: 

روش تحقیق در این پژوهش کیفی بود که با استفاده از راهبرد نظریه داده بنیاد استراوس و کربین، نظرات مصاحبه شوندگان درباره مولفه های کارآفرینی در حوزه ورزش سالمندی تحلیل شد. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر، متخصصان و صاحب نظران مدیریت ورزشی و کارآفرینی و ورزش سالمندی بودند. نمونه گیری پژوهش بر اساس روش نظری انجام شد. نمونه گیری تا رسیدن مقوله ها به اشباع نظری ادامه یافت. ابزار پژوهش حاضر، مصاحبه های عمیق و اکتشافی بود. اعتبار یافته ها با روش های تطبیق توسط اعضا و بررسی همکار و مصاحبه های آزمایشی تعیین شد. جهت تجزیه وتحلیل داده ها، کدگذاری باز و محوری و گزینشی به کار رفت.

یافته ها: 

پس از اتمام مصاحبه ها فرایند کدگذاری باز و محوری و انتخابی در قالب ابعاد شش گانه مدل پارادایمی شامل موجبات علی مانند نهادینه کردن فرهنگ ورزش، مقوله های مرکزی مانند نگاه مبتنی بر واقعیت و نیاز جامعه سالمند، راهبردها مانند اجرای اصل سه قانون اساسی، ویژگی های زمینه ای مانند برنامه ریزی و همکاری بین دستگاهی، شرایط مداخله گر مانند محدودیت ها و ممنوعیت های اجتماعی و پیامدها مانند ایجاد سلامتی و نشاط برای مردم و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر شناسایی شدند.

نتیجه گیری:

 براساس مدل پارادایمی کارآفرینی حوزه ورزش سالمندی می توان اذعان کرد در مقوله های بخش ورزش سالمندی باید سرمایه گذاری انجام شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
138
لینک کوتاه:
magiran.com/p2208068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!