نظریه خطابات قانونی و نقش آن در فقه اجتماعی
فقه شیعه تا قبل از سده اخیر به رغم ژرف نگری در حوزه های مختلف، در مقایسه با فقه عامه همواره به دور از مناصب اجتماعی بوده و در حاشیه زندگی سیاسی و اجتماعی جامعه رشد کرده است. این امر در صورتی که از حیث تاثیرات جامعه شناختی در ماهیت علوم مورد دقت قرار گیرد، مبین این واقعیت است که فقه شیعه ماهیتی اساسا فردی و جزءنگر دارد. علاوه بر جنبه های بیرونی موجه این نکته، دانش فقه در جنبه های درونی خود، مرحله شناخت حکم و موضوع و سپس تطبیق احکام بر موضوعات مبتنی بر منطق جزءنگری را شامل می شود که حاصل ریشه های اصولی و فلسفی این دانش مطابق منطق ارسطویی است. نگارندگان در این مقاله ضمن تبیین فردی انگاری فقهی مورد ادعا، معتقدند نظریه خطابات قانونی به هیچ یک از اشکالات وارده بر نظریه انحلالی خطابات گرفتار نیست و از این رهگذر می تواند مبنایی برای ارایه یک نظام فقهی در حوزه فقه اجتماعی باشد.
-
نقش آیه تجارت در حجیت شخص حقوقی از دیدگاه امام خمینی و جصاص
محمد سروستانی*،
پژوهش نامه مطالعات تطبیقی مذاهب فقهی، بهار و تابستان 1403 -
بررسی فقهی حریم اراضی، ابنیه، چاه و رودخانه و مسائل آن
رضا پورصدقی*،
نشریه دین و قانون، بهار 1403 -
جایگزینی قاعده اقرار با قاعده الزام از نگاه فقهای معاصر
سید هادی نوروزیان*، ، علیرضا ابراهیمی
فصلنامه جستارهای فقهی و اصولی، زمستان 1402 -
باز پژوهی شرط عدم معاشرت و آزادی عمل ضمن عقد نکاح با رویکردی بر کارکردهای اجتماعی زوجیت
زینب روحانی شهرکی*، محمد علی راغبی،
نشریه جامعه شناسی سیاسی ایران، امرداد 1401