بازتاب گفتمان انقلاب و قیام مسلحانه در لایه های سبکی شعر مظفر النواب با تکیه بر قصیده «عبدالله الإرهابی»
شعر بستری مناسب برای بیان ذهنیات، تجسم احساسات و تجلی اندیشه ها، نگرش ها و آرمان هاست و سبک شناسی نیز ابزاری مناسب برای شناسایی هویت انسانی، علمی، ادبی و ایدیولوژیک شاعر و نفوذ به دنیای درون اوست. سبک شناسی جدید علاوه بر مباحث سبک شناسی سنتی، به محتوا، تاثیرگذاری افکار، اندیشه ها، ایدیولوژی، مخاطبان و حتی فضای خلق اثر توجه دارد و به بررسی این موارد در لایه های زبانی، ادبی و اندیشگانی می پردازد تا بتواند تصویر دقیق تری از شاعر ارایه دهد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی موضوعات محوری قصیده «عبدالله الإرهابی» و تقابل اندیشه و اعتقاد شاعر با اندیشه حکام و سران عربی و نمود آن در لایه های مختلف زبانی، ادبی و اندیشگانی و همچنین چگونگی رویکرد شاعر با مسایل سیاسی-اجتماعی به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. یافته های تحقیق نشان داد که شاعر ضمن اعتقاد به مفاهیم بلند اسلامی و دینی چون شهادت، پایداری، قصاص، حمایت از مظلوم و... و با رویکرد واقع گرایانه و عینی به مسایل جامعه، به مقابله با ظلم و ستم طبقه حاکم و اهداف سازش کارانه آنان با دشمنان بیگانه پرداخته و بر قیام مسلحانه به عنوان تنها راه حل کارآمد در مقابله با اندیشه و اهداف آنان تاکید می ورزد؛ به گونه ای که این تقابل اندیشه را می توان در سطوح مختلف زبانی قصیده به ویژه در سطح واژگان با بسامد واژگان حسی و رمزگان انقلابی و در سطح ادبی در تشبیهات حسی و ملموس شاعر و تضاد معانی دنبال نمود که سبکی صریح، حسی، هیجانی و واقع گرایانه به این قصیده شاعر بخشیده است.
-
بررسی تناسب آوایی محتوایی (فنوسمانتیک) در تصویرپردازی نمونه هایی از آیات سوره سجده
فاطمه صالحی شهربابکی، *، بهنام فارسی، محمدمهدی سمتی
نشریه پژوهش های زبان شناختی قرآن، -
چندمعنایی واژه «طغیان» در قرآن کریم با رویکردی بر زبان شناختی
محمدعمر قاری زاده، محمدعلی سلمانی مروست*، ، بهنام فارسی
نشریه پژوهش های زبان شناختی قرآن، -
ایدئولوژی و روابط قدرت در رمان «الجازیه والدراویش» بر اساس رویکرد انتقادی فرکلاف (بررسی موردی نمادهای اسطوره ای رمان)
فاطمه قادری*، حمیده مروتی، ، رضا افخمی
نشریه نقد ادب معاصر عربی، پاییز و زمستان 1401 -
تحلیل گفتمان ادبی لامیه امروالقیس«الا عم صباحا...»
، علیرضا روستایی*
مجله زبان و ادبیات عربی، پاییز 1400