رویکردی موضوع محور به مدل پیش بینی استناد از طریق سنجه های وبی در نظام های مندلی، فیگ شر، پلاس و اسکوپوس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

مطالعه تطبیقی مدل پیش بینی استناد از طریق سنجه های جایگزین وبی (رویت، ذخیره و دانلود، خوانندگان) در حوزه های علوم بهداشت و درمان، علوم زیستی، علوم فیزیکی، علوم انسانی و علوم اجتماعی هدف پژوهش حاضر است.

روش شناسی: 

پژوهش حاضر از نوع علم سنجی است که با روش تحلیل استنادی و تحلیل داده های وبی انجام شده است. نمونه گیری به روش تصادفی و طبقه ای انجام شده است. نمونه مورد بررسی 2000 مقاله از 4 حوزه موضوعی بوده است که شاخص های آنها از نظام های مندلی، فیگ شر، پلاس و اسکوپوس استخراج شده است و به روش رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفته است.

یافته ها

نشان می دهد که به طور کلی در هر چهار حوزه موضوعی، سنجه های جایگزین قدرت پیش بینی شاخص استناد را دارند؛ منتهی قدرت پیش بینی این سنجه ها برحسب حوزه موضوعی و نوع سنجه های مورد بررسی متفاوت است و طیف وسیعی از همبستگی منفی تا مثبت را شامل می شود.

نتیجه گیری

تفاوت بین مدل رگرسیون پیش بینی استناد از طریق سنجه های جایگزین در حوزه های موضوعی مختلف بیانگر تفاوت های میان رشته ای و الگوهای متفاوت حاکم بر رشته های مختلف در سنجه های جایگزین است که عدم مقایسه بین رشته ای در ارزیابی ها نیازمند توجه می باشد. همچنین در حوزه هایی که الگوی پیش بینی قوی مشاهده می شود، سنجه های جایگزین می توانند به طور مستقل و به عنوان پیش بین زودهنگام استناد مورد استفاده قرار گیرند و در حوزه هایی که الگوی پیش بینی قوی در خصوص آنها وجود ندارد، این گونه به نظر می رسد که هر دسته از شاخص ها ابعاد متفاوتی از ارزیابی را اندازه گیری می کنند که لزوم به کارگیری سنجه های وبی و استنادی را در کنار هم خاطرنشان می سازد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p2214027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!