کتاب سنجی و نگاشت هم رخدادی واژگان در حوزه داده های پیوندی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف از پژوهش، ترسیم و تحلیل شبکه هم رخدادی واژگان، و خوشه های موضوعی در حوزه داده های پیوندی در بازه زمانی 2018-1986 است.

روش شناسی:

 پژوهش از نظر هدف، نوعی مطالعه کاربردی است که با روش تحلیل هم رخدادی واژگانی با رویکرد توصیفی انجام شده است. خوشه بندی با استفاده از سه شیوه تعیین شده اند. تحلیل و ترسیم شبکه ها با استفاده از نرم افزارهای«وی.او.اس.ویویر»، «اس.پی.اس.اس.» و «یو.سی.آی.نت.» انجام شد.

یافته ها: 

از نظر هم رخدادی واژگان، «داده های پیوندی» و «وب معنایی» بیشترین فراوانی را داشته اند. خوشه بندی هم واژگانی منجر به تشکیل 5 خوشه و خوشه بندی سلسله مراتبی منجر به تشکیل 2 خوشه شد. کشور «آمریکا» و حوزه های مختلف «علوم کامپیوتر» بیشترین فراوانی در دسته بندی موضوعی وب علوم در این حوزه را دارند. عمدتا، مطالعات منتشرشده در دو بافت «سلامت» و «میراث فرهنگی» بودند. خوشه «مفاهیم هسته در داده های پیوندی» بالغ ترین و مرکزی ترین خوشه و خوشه «کاربرد داده های پیوندی در بافت میراث فرهنگی » خوشه توسعه یافته اما مجزا می باشد.

نتیجه گیری: 

نتایج حاصل می تواند با پررنگ کردن شکاف های موضوعی و جلوگیری از پژوهش های تکراری، روندهای اساسی، و موضوعات هسته و محبوب را شناسایی کند. سیاست گذاران، محققان، و طراحان فناوری های معنایی با آگاهی از این نتایج، می توانند برنامه ریزی پیش بینی کننده ای به منظور توسعه متوازن موضوعات و افزایش کمی و کیفی تولیدات علمی داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2214031 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!