جایگاه وزنی مقالات علمی تولیدشده انستیتوکانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران: یک مطالعه علم سنجی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

با توجه به هدف انستیتوکانسر به عنوان مرجع ملی و بین المللی تحقیقات سرطان در ایران و اهمیت خاص تصمیم گیری های مدیریتی در راستای بهبود اجرای سیاست های پژوهشی این مرکز، بررسی جایگاه مقالات علمی تولیدشده انستیتوکانسر در مقایسه با میانگین مقالات موضوعی مشابه ضروری به نظر می رسد. هدف از این پژوهش تعیین جایگاه وزنی مقالات علمی تولیدشده انستیتوکانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران با استفاده از نرمال سازی مقالات بر اساس معیار سنجش استناد است.

روش شناسی: 

مطالعه حاضر از نوع پژوهش های کاربردی و توصیفی علم سنجی است که با استفاده از روش های کتابخانه ای، تحلیل شبکه و تحلیل استنادی به انجام رسیده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات علمی نمایه شده انستیتوکانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایگاه های پاب مد، اسکوپوس و وب آو ساینس از سال 1965 تا 2018 است. روش گردآوری داده ها مشاهده است که از طریق جستجوی وابستگی سازمانی در پایگاه های اطلاعاتی منتخب گردآوری شده است.

یافته ها: 

یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد انتشار مقالات انستیتوکانسر روند رو به رشدی در بازه زمانی 1965 تا 2018 به همراه داشته است. بیشترین میزان امتیاز FWCI در سال 2017 برابر با 251.68 و کمترین میزان در سال 2015 برابر با 0.04 اختصاص داده شده است. بیشترین میزان امتیاز CNCI مربوط به سال 2017 برابر با 65.88 و کمترین امتیاز مربوط به سال 2006 برابر با 0.04 بوده است. همچنین بیشترین و کمترین میزان امتیاز RCR به ترتیب برابر با 147 در سال 2017 و 0.04 مربوط به سال های 2008 و 2011 است. مقالات موجود در پایگاه اسکوپوس از میزان اثربخشی بهتری نسبت به دو پایگاه دیگر برخوردار است. بیشترین میزان همکاری نویسندگان، در میان پژوهشگران انستیتوکانسر تشکیل شده است. بیشترین پژوهش ها در حوزه های موضوعاتی سرطان پستان، مری، معده، جراحی سرطان و رادیوتراپی منتشر شده است.

نتیجه گیری: 

معیارسنجش استناد، رتبه درصدی و تحلیل استنادی به ارزیابی کیفیت مقالات همراه با کمیت می پردازد. ارزیابی کیفیت و کمیت مقالات علمی در راستای هم می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار مدیران و سیاست گذاران پژوهشی انستیتوکانسر جهت برنامه ریزی های آینده قرار دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 234
لینک کوتاه:
magiran.com/p2214037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!