نگاشت شبکه های هم استنادی مطالعات حوزه کرونا ویروس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف از انجام پژوهش حاضر، نگاشت شبکه ی هم استنادی حوزه ی کرونا ویروس جهت شناخت هرچه بیشتر این حوزه بر اساس شبکه های هم استنادی است.

روش بررسی

پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ نوع، توصیفی علم سنجی که با استفاده از روش هم استنادی انجام شده است. در این پژوهش کلیه تولیدات علمی قلمرو بیماری کرونا ویروس(6980 مدرک) در بازه ی زمانی(2019-1985) میلادی و در تاریخ 22 فرودین 1399 در پایگاه Web of Science مطالعه گردید. جهت تحلیل و ترسیم نقشه هم استنادی از نرم افزار VOSviewer و Excel استفاده گردید.

یافته ها

در حوزه ی کروناویروس تعداد 6815 مدرک، 10246 مجله و 40298 نویسنده شناسایی شد. (2003)ksiazek (با موضوع بررسی سندرم تنفسی حاد (SARS)) و دریافت 875 استناد رتبه ی نخست را کسب نمود. مدارک پراستناد حوزه ی کروناویروس 5 خوشه هم استنادی و خوشه ی اول با داشتن 201 مدرک و موضوع بررسی ساختار کروناویروس بزرگترین خوشه را تشکیل داده است. مجله ی Journal of Virology (با دامنه ی موضوعی ساختار و تکثیر ژنوم، شناسایی ویروس ها و...) با دریافت 35383 استناد رتبه ی نخست را کسب نمود. مجلات پراستناد حوزه ی کروناویروس 5 خوشه ی موضوعی و خوشه ی اول با داشتن 121 مجله و حیطه موضوعی سیاست بهداشتی، کروناویروس و... بزرگترین خوشه محسوب می شود. «Patrick CY Woo» با تخصص شناسایی میکروب های جدید و  بیماری های عفونی درحال ظهور) و دریافت 1491 استناد، رتبه ی نخست را کسب نمود. نویسندگان پراستناد حوزه ی کروناویروس 6 خوشه ی موضوعی و خوشه ی اول با داشتن 195 نویسنده و حیطه تخصصی ویروس شناسی و کروناویروس بزرگترین خوشه را تشکیل داده اند.

نتیجه گیری

با شناسایی تولیدات علمی پراستناد حوزه ی کروناویروس تلاش شده است، دیدی جامع نسبت به مدارک برتر، مجلات برتر، و نویسندگان برتر ارایه نمود تا ابزاری تصمیم یار در کوتاهترین زمان ممکن باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
356 تا 370
لینک کوتاه:
magiran.com/p2223529 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!