کووید-19 علائم، روش های انتقال، تکنیک های مراقبتی و درمانی بر اساس جدیدترین شواهد موجود - یک مطالعه مروری روایتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

پس از پاندمی کووید-19 و تهدیدات بزرگی که برای سلامت جهانیان ایجاد کرد، محققان زیادی به مطالعه در این زمینه روی آوردند و یافته های زیادی نیز کشف شده است. تحقیقات گسترده و کسب اطلاعات دقیق اهمیت بسزایی دارد. در این مطالعه تیم تحقیق با مرور مطالعات و شواهد منتشر شده در پایگاه های اطلاعاتی، جدیدترین یافته ها را ارایه داده اند.

روش بررسی

در این مطالعه مروری روایتی، مقالات چاپ شده تا دسامبر 2020 در پایگاه های اطلاعاتی ,SID, PubMed, Scopus
 Web of science, Google scholar ,Science direct, Up To Dateو نیز سایت هایWHO و CDC مورد بررسی قرار گرفتند. 653 مقاله یافت شد که با حذف موارد تکراری و غیرمرتبط و ارزیابی اولیه مقالات، 63 مقاله انتخاب شدند. پس از بررسی متن کامل مقالات، درنهایت تعداد 35 مقاله مرور گردید.

یافته ها

بیماری همه گیر کووید-19 بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران را مبتلا و درگیر کرده است. طبق آمار جهانی، نرخ مرگ و میر 3/4 % برای این بیماری ثبت شده است. علایم اولیه کووید-19 شامل پنومونی، تب، دردهای عضلانی و خستگی می باشد. تا به امروز هیچ واکسن یا داروی ضد ویروسی موفقیت آمیزی برای این بیماری از نظر بالینی تایید نشده و در دسترس نیست. بنابراین پیشگیری و کنترل عفونت و رعایت اصول بهداشتی توسط عموم مردم در اولویت می باشد.

نتیجه گیری

اپیدمی و مهار ویروس جدید خانواده کرونا ویروس به یک بحران سلامت در دنیا تبدیل شده است اما با توجه به روش های پیشگیری و مدیریت عوامل موثر در انتقال آن، می توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد. با توجه به منشا پدید آمدن بیماری کووید-19، به نظر می رسد توصیه های تغذیه ای و بهداشتی دین مبین اسلام بویژه غذای حلال و رعایت بهداشت را بیش از پیش بایستی مورد توجه قرار داد. عدم ایجاد استرس و اضطراب در میان مردم، توصیه و آموزش مردم به رعایت اصول بهداشتی و سلامت و حفظ آرامش مردم برای مقابله با این بیماری از اهمیت بسزایی برخوردار است. امید است که پیشگیری، کنترل و درمان بیماری کووید-19 از طریق تولید واکسن و دارو و همچنین اقدامات بهداشتی درمانی در آینده نزدیک محقق شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
7
لینک کوتاه:
magiran.com/p2224530 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!