نقش میانجی سبک زندگی در ارتباط راهبردهای مقابله ای با کیفیت زندگی در بیماران قلبی عروقی: یک مطالعه تحلیل مسیر ی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

بیماری قلبی عروقی به عنوان یک وضعیت جسمانی مزمن و ناتوان کننده، از شایع ترین علل مرگ و میر است. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای سبک زندگی در رابطه بین راهبردهای مقابله ای و کیفیت زندگی در بیماران قلبی عروقی انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مطالعات مقطعی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی بیماران قلبی عروقی شهر تهران در سال 1398 در بر می گیرد که از این بین از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 303 نفر به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه راهبردهای مقابله ای، پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و مقیاس کیفیت زندگی بود. برای تحلیل داده ها از روش های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر با بهره گیری از نرم افزار Amos نسخه 21 استفاده گردید.

یافته ها

نتایج پژوهش نشان داد که سبک زندگی در رابطه راهبردهای مقابله ای با کیفیت زندگی دارای نقش واسطه ای بود (0/01>P). سبک زندگی قادر به تبیین 28% از واریانس سلامت جسمانی، 43% از سلامت روان و 20% از روابط اجتماعی است. راهبرد مسئله مدار قادر به تبیین 11% از واریانس سلامت جسمانی و 24% از روابط اجتماعی بود. راهبرد هیجان مدار قادر به تبیین 90% از واریانس سلامت روان و 26% از واریانس سلامت محیط بود.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج حاصل، در بیماران قلبی عروقی، راهبردهای مقابله ای از طریق تحت تاثیر قرار دادن سبک زندگی می توانند منجر به تغییر سطح کیفیت زندگی شوند. به عبارت دیگر در این بیماران، راهبردهای مقابله ای مسئله مدار با ارتقای سبک زندگی می توانند منجر به بهبود کیفیت زندگی شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
348 تا 358
لینک کوتاه:
magiran.com/p2225673 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!