بررسی انعکاس کهنالگوهای آنیما و سایه در شعر پستمدرن با تکیه بر اشعار سید مهدی موسوی
نقد کهن الگویی، علم بررسی نشانه ها و نمادهایی از لایه های درونی خالقان آثار هنری است. نظریه کهن الگوهای کارل گوستاو یونگ، بر این مبنا است که شخصیت هر فرد، از لایه های درونی متعددی تشکیل شده که با ضمیر ناخودآگاه جمعی در ارتباط است. از جمله برجستهترین این کهن الگوها میتوان به آنیما و سایه اشاره کرد. هدف از این پژوهش بررسی اشعار پست مدرن با تکیه بر دو کهن الگوی سایه و آنیما است تا جایگاه این دو لایه درونی در اشعار شاعر و نمادهای مرتبط با این دو کهن الگو شناسایی شوند. نتایج نشان داد که شاعر با وجود تاکید بر اصول پست مدرنیسم، باز در چارچوب قالبهای ضمیر ناخودآگاه جمعی قرار گرفته و مجبور به پیروی از ساختارهای نشانه گذاری شده کهن الگوهاست. در این میان کهن الگوی سایه، قدرت محکمتری در شخصیت شاعر دارد. او بر گره خوردگی سایه و تاریکی و بر ویژگی سکوت و یاریگری آنیما بیشتر از سایر جلوه ها پرداخته است. همچنین مشخص گردید که موسوی، نمادهای پنجره، جلاد، دایره، دراکولا، آسمان تار و قصاب را به نمادهای معمول سایه افزوده و برای آنیما نیز از نشانه های مرسوم معشوق، صبح، مادر، همسر، دریا، ابر و نور بهره برده است.
-
انعکاس خشم، خشونت و مرگ، نتیجه غلبه کهن الگوی سایه در شعر پست مدرن فارسی
، *،
فصلنامه مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، پاییز 1402 -
کهن الگوی ضدقهرمان، قهرمان شعر پست مدرن
، *،
فصلنامه نقد ادبی، پاییز 1402