تفاوت های نسلی در انگیزه خدمت عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

هدف پژوهش حاضر بررسی تفاوت های نسلی انگیزه خدمت عمومی کارکنان سازمان های عمومی است. به بیان دیگر این پژوهش به دنبال پاسخ به این سوال است که آیا در بین میزان انگیزه خدمت عمومی نسل های مختلف شاغل در سازمان های عمومی تفاوت وجود دارد؟

روش شناسی:

 در این پژوهش از روش کمی استفاده شد که بدین منظور پرسش نامه 33 گزاره ای انگیزه خدمت عمومی پس از بومی سازی، بین 351 نفر از کارکنان سازمان های عمومی در شهر تهران توزیع و گردآوری شد و از آزمون های آنالیز واریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی برای بررسی تفاوت های بین نسلی بهره گرفته شد.

یافته ها: 

یافته ها نشان داد که از چهار بعد انگیزه خدمت عمومی، تمامی آن ها دارای اختلاف معنی داری در چهار نسل هستند. بدین صورت که اختلاف معنی داری بین نسل ها در تمایل به خط مشی گذاری عمومی (443/4F=، >p01/0)؛ تعهد به منافع عمومی (728/3F=، >p05/0)؛ دلسوزی (148/3F=، >p05/0) و ایثار و فداکاری (809/6F=، >p01/0) وجود دارد و در مجموع اختلاف معنی داری بین نسل ها در انگیزه خدمت عمومی وجود دارد (832/6F=، >p01/0). آزمون تعقیبی نیز نشان داد که نسل سومی ها (نسل Y) (میانگین=935/1)، به طور معنی داری از نسل اولی ها (نسل بیبی بومر) (میانگین=703/1) از انگیزه خدمت عمومی بیش تری برخوردارند و در نهایت نسل چهارمی ها (نسل Z) (میانگین=051/2)، به طور معنی داری از نسل اولی ها (نسل بیبی بومر) (میانگین=703/1) از انگیزه خدمت عمومی بیش تری برخوردارند.

نتیجه گیری:

 نتایج نشان داد که بین نسل های مختلف شاغل در بخش عمومی مورد مطالعه از لحاظ میزان انگیزه خدمت عمومی تفاوت معنی داری وجود دارد، به طوری که بر خلاف حکمت متعارف، افراد نسل های جدیدتر در مقایسه با نسل های قدیمی تر دارای میزان بالاتری از انگیزه خدمت عمومی و تمامی ابعاد چهار گانه آن هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2230596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!