بررسی عوامل مرتبط با پذیرش و به کارگیری پدافند غیرعامل در فاوا (مورد مطالعه کارکنان پلیس راهور در مناطق مرزی خراسان جنوبی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اصلی ترین هدف پدافند غیرعامل درمناطق مرزی، ایمن سازی و کاهش آسیب پذیری این مناطق می باشد تا به تدریج شرایطی را برای توسعه و امنیت پایدار در این مناطق ایجاد نماید. در این راستا توجه به نقش پدافند غیر عامل در فناوری های نوین ارتباطی و اطلاعاتی امری ضروری می باشد. لذابا توجه به اهمیت نقش پدافند غیر عامل در مناطق مرزی و تغییرات و واکنش هایی که فاوا در شهرهای کوچک و روستاهای واقع در مناطق مرزی می تواند داشته باشد، هدف این پژوهش، بررسی نقش عوامل مرتبط با پذیرش و به کارگیری پدافند غیرعامل در فاوا پلیس راهور استان خراسان جنوبی می‎باشد. چارچوب نظری مورد استفاده در این تحقیق مبتنی بر پژوهش های پیشین داخلی و خارجی و ترکیبی از نظریه‎‎ های جامعه ‎شناختی و جامعه اطلاعاتی می باشد. این تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی می باشد و جامعه آماری مورد مطالعه، کلیه کارکنان پلیس راهور در استان خراسان جنوبی می‎باشند که از بین آن ها یک نمونه 170 نفری به روش تصادفی طبقه ‎ای واز نوع متناسب انتخاب گردید. برای جمع‎آوری داده‎ ها از پرسشنامه محقق ساخته با طیف پنج گزینه لیکرت استفاده شد. که روایی آن با نظرات ده نفر (پنج استاد و پنج نفر از کارشناسان مربوطه) پس از انجام اصلاحات لازم تایید شد. پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ 85 درصد محاسبه گردیده است. برای تجزیه و تحلیل داده‎ها از آزمون های آمار توصیفی و استنباطی نظیر همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس، آزمون تی مستقل و آزمون خی- دو در نرم‎افزار spss نسخه 23 استفاده شد. پس از آزمون فرضیه‎ ها،ن تایج به دست آمده بیانگر آن است که متغیرهای مفید بودن، سهولت استفاده، نوع شغل، بهره مندی از کانال های ارتباطی و میزان آموزش کارکنان پلیس راهور در میزان پذیرش و به کارگیری پدافند غیر عامل در فاوا تاثیر داشته اند. اما بین متغیرهای میزان تحصیلات و پایگاه اجتماعی- اقتصادی کارکنان و پذیرش و به کارگیری پدافند غیر عامل در فاوا رابطه معناداری به دست نیامد.

زبان:
فارسی
صفحات:
47 تا 58
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2234386 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!