تحلیل روان کاوانه عکس های آرتور ترس از دیدگاه یونگ و با روش اسطوره کاوی ژیلبر دوران
با آغاز نقد روان کاوی توسط فروید، تحول بزرگی در عرصه نقد به وجود آمد؛ زیرا تا پیش از او، مطالعات و نقد ادبی/هنری به طور عمده بر اساس ضمیر خودآگاه و نیت آگاهانه مولف استوار شده بود اما پس از آن، نقد به سوی کشف و خوانش ضمیر ناخودآگاه گرایش یافت و یونگ که یکی از شاگردان ایشان بود در ادامه، نظراتی در تکامل و در مواردی حتی تقابل با نظرات او را مطرح ساخت. یونگ برای ضمیر ناخودآگاه، دو بخش فردی و جمعی قایل بود. در این مقاله، ارتباط میان آثار آرتور ترس، عکاس صحنه پرداز معاصر آمریکا، با ضمیر ناخودآگاه فردی و جمعی مورد بررسی قرار می گیرد. انتخاب این عکاس به دلیل آن است که ترس، علاقه بسیاری به مطالعه روان شناسی یونگ دارد و خواب و رویا، دغدغه مهمی برای او به شمار می رود و بنابراین چنین خوانشی بر آثار او، چندان دور از ذهن و بی ارتباط با آنها نخواهد بود. این مقاله، به دنبال یافتن دلایل تکرار برخی مولفه ها یا درون مایه های آثار ترس است که با احتمال بیشتری می توان آنها را برخاسته از ناخودآگاه او دانست. در این پژوهش که با روش تحلیلی- تاریخی انجام گرفته است در مرحله نخست، آثار آرتور ترس با استفاده از روش و اصطلاحات خاص یونگ در باب ضمیر ناخودآگاه فردی تحلیل شده و سپس برای بررسی تاثیر ضمیر ناخودآگاه جمعی بر عکس های او، این آثار با اسطوره ها که به یقین برخاسته از ضمیر ناخودآگاه جمعی بشر بوده، مقایسه شده اند. بنابراین در این مرحله از پژوهش، از روش نقد اسطوره کاوی ژیلبر دوران که بر مطالعه شباهت میان درون مایه های تکرارشونده در آثار هنرمند امروزی با اساطیر کهن استوار بوده، استفاده شده است و یافته ها نشان داده که برخی درون مایه های تکرارشونده در آثار ترس، ریشه در ضمیر ناخودآگاه فردی او که با زندگی شخصی و خاطرات او مرتبط است دارند. به علاوه، از آنجا که این درون مایه ها در کنار یکدیگر کاملا هم راستا با درون مایه های اسطوره ای کهن هستند، نتیجه گرفته می شود که ضمیر ناخودآگاه جمعی بشر نیز جایگاهی موثر در شکل گیری آثار این عکاس داشته است.
-
برساخت های گفتمانی نقاشی ندیمه ها (ولاسکز) و عکس عبدالخالق خان (ظل السلطان) در چارچوب تحلیل گفتمان ژیلین رز
علیرضا واعظ*، ، سید مهدی مقیم نژاد
نشریه پژوهش هنر، بهار و تابستان 1400 -
مقایسه تطبیقی عکس طراحی شده در اینستاگرام و عکس مفهومی با توجه به آرای لو مانویچ
*، پرستو کشاورز
نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، بهار 1401 -
اسطوره کاوی عکس های گرگوری کرودسون بر اساس روش ژیلبر دوران
*، ، فرهاد سلیمانی
نشریه نامه هنرهای تجسمی و کاربردی، پاییز 1400 -
عکس های جوئل پیتر ویتکین و ناخودآگاه جمعی
*،
نشریه هنرهای زیبا - هنرهای تجسمی، بهار 1400