ارتباط بین یک نشانگر آسیب DNA اسپرم و شاخص های اسپرم در مردان نابارور در شهر بنین، نیجریه: یک مطالعه مقطعی

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

مطالعات نشان داده است که آسیب DNA اکسیداتیو با ناباروری مردان ارتباط دارد.

هدف

در این مطالعه سطح 8-هیدروکسی-2chr('39')-دیوکسی گوانوزین (8-OHdG) و برخی از مارکرهای استرس اکسیداتیو در مایع منی مردان نابارور و مردان با باروری اثبات شده در بنین سیتی، نیجریه بررسی شد.

مواد و روش ها

نمونه های منی تولید شده توسط خودارضایی تنها یا با کمک با استفاده از روش میکروسکوپی طبق دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. پس از آن، نمونه ها سانتریفیوژ شدند و پلاسمای مایع منی جدا و در دمای 20- درجه سانتیگراد قبل از سنجش برای نشانگرهای زیستی 8-OHdG  و استرس اکسیداتیو ذخیره شد. بر اساس غلظت/شمارش اسپرم، نمونه های کلی در دسته های زیر گروه بندی شدند: نورموسپرمیا (20 نفر)، اولیگوزواسپرمیا (30 نفر) و آزواسپرمی (20 نفر). گروه کنترل شامل 30 مرد متناظر از نظر سن با باروری اثبات شده بود. غلظت 8-OHdG مایعات منی، وضعیت آنتی اکسیدانی کل، سوپراکسید دیسموتاز و مالون دی آلدیید (MDA) به ترتیب از طریق روش های الایزا و اسپکتروفتومتری مورد سنجش قرار گرفتند.

نتایج

سطح پلاسمایی منی 8-OHdG و MDA در افراد نابارور به طور معنی داری بالاتر از گروه شاهد بود (01/0 = p). میانگین غلظت 8-OHdG و MDA در افراد نابارور در آزواسپرمی بالاتر از الیگوسپرمیا و همچنین بالاتر از نورموسپرمیا بود و بنابراین، این مقدار در نرموسپرمیا کمترین بود. برعکس، میانگین سطح آنتی اکسیدان کل و سوپراکسید دیسموتاز در افراد نابارور از مردان بارور کمتر بود به طوریکه بیشترین سطح در نورمواسپرمیا و بعد در الیگوسپرمی و کمترین سطح در آزواسپرمی (01/0 = p) بود. علاوه بر این، 8-OHdG منی با تعداد اسپرم (01/0 = p، 359/0- = r), درصد تحرک (04/0 = p، 388/0- = r)، و درصد مورفولوژی همبستگی منفی داشت (02/0 = p، 327/0- = r).

نتیجه گیری

ارزیابی آسیب DNA اسپرم علاوه بر تجزیه و تحلیل معمول مایعات منی، ممکن است نقش مهمی در تشخیص و مدیریت خاص ناباروری مردان داشته باشد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
137 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p2235412 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!