بررسی تداعی معانی براساس فنون بدیعی در اشعار واعظ قزوینی
تداعی به عنوان عنصر اصلی خیال، نقش بسزایی در خلق انواع تصویرهای شاعرانه ایفا می کند. واعظ قزوینی شاعری تصویرگراست که به مدد این عنصر، در تصویر آفرینی های بکر و خیال انگیز، گام بر می دارد. او تلاش می کند جریان سیال ذهن که همان تداعی ارتباطی است را در ورای تک گویی ها و سیلان ذهنی به ظاهر پراکنده ایی که وجود دارد و در ارتباط میان تصاویر و افکار، در میان لایه های مختلف ذهن، طبقه بندی کند. واعظ با توجه به دقت نظر و ژرف اندیشی که در سرودن اشعار دارد، میزان تداعی هایی که از طریق تصویر، خیال و صنایع ادبی در اشعارش گنجانده است را به معرض نمایش می گذارد؛ همچنین وی با بکارگیری انواع صنایع، به دنبال مضامین و مفاهیم جدید با توجه به خاطراتی که در ذهن خود داشته، شاخه هایی را به ارمغان گذاشته است. مقاله حاضر، درصدد است تا تداعی آزاد و رویاگونه ذهن شاعر را بیان کند و همچنین تاثیر تداعی را از طریق مجاورت یا مشابهت در صنایع ادبی شاخص در دیوان واعظ قزوینی و چگونگی بهره گیری شاعر از آن، بیان دارد.
واعظ قزوینی ، اشعار ، تداعی ، جریان سیال ذهن ، فنون ادبی
-
بررسی تاثیر نهج البلاغه در مثنوی با رویکردی تطبیقی بر اساس مبحث توحید افعالی
سارا جاویدمظفری*، ماندانا علیمی
پژوهشنامه متون ادبی دوره عراقی، تابستان 1401 -
نقش اشارات عرفانی در مثنوی معنوی (براساس تمثیل های روایی دفتر 4، 5 و 6)
، مهدی ماحوزی*، سیده ماندانا هاشمی اصفهان
نشریه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، زمستان 1400 -
ساختار سیاسی شاهنامه در اندیشه سیاسی مکتب فرانکفورت
ماندانا علیمی*، سارا جاویدمظفری
نشریه زبان و ادب فارسی، پاییز 1400 -
ساختار اندیشگی مولانا در مثنوی معنوی (براساس داستان های دفتر 4، 5 و 6)
، مهدی ماحوزی*، سیده ماندانا هاشمی اصفهان
نشریه مطالعات نقد ادبی، بهار و تابستان 1400