به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « جریان سیال ذهن » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه «جریان سیال ذهن» در نشریات گروه «علوم انسانی»
  • بهنام فارسی*، ساجد زارع، فاطمه شاهرخی
    «جریان سیال ذهن» شیوه روایی است که نویسنده احساسات و افکار شخصیت ها را درست در همان لحظه ای ثبت می کند که در ذهن آنان به وقوع می پیوندند و با نمایش آن ها، خواننده را در تجربیات ذهنی شخصیت ها سهیم می کند. «دیمه ونوس»، رمان نویس سوری از جمله نویسندگانی است که در رمان خود «الخایفون» برای پردازش حوادث داستان از شیوه جریان سیال ذهن استفاده کرده است. این جستار بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، به بررسی تاثیر مولفه های این شیوه روایی در روایت رمان «الخایفون» پرداخته و ارتباط میان کاربست این شیوه روایت با پدیده ترس در سوریه را تبیین نماید. دستاورد پژوهش مبین این است که به کارگیری شیوه جریان سیال ذهن در روایت این رمان، پیامدهایی داشته که بر پیش برد روایت رمان تاثیرگذار بوده است و برخی از مولفه های آن، به افزایش زمان خوانش متن و در نتیجه، کاهش شتاب روایت می انجامند. نویسنده در راستای این که ترس و آشفتگی مستولی شده بر جان و روح شخصیت های را نشان دهد، چاره ای جز مراجعه به ذهن قهرمانان داستانش ندارد و تنها با تکیه بر لایه پیش از گفتار ذهن است که می توانست این ترس را به گونه ای موثر به تصویر بکشد و به همین دلیل از شیوه روایی جریان سیال ذهن استفاده نموده است.
    کلید واژگان: شیوه های روایت پردازی, جریان سیال ذهن, ترس, رمان الخائفون, دیمه ونوس}
    Sajed Zare, Fateme Shahrokhi
    Stream of consciousness is a modern stunt in narration. Rather than recounting the events of a story, the narrator records the thoughts and feelings of a character exactly at the same moment they occur to him or her. The reader can, thus, share the mental experiences of the characters and take part in the creation of the story. This study aims at the parameters involved in the stream of consciousness with a focus on the novel Al-Khaefoun (Cowards) by Dima Wannous. It seeks to show how this phenomenon contributes to associations in the mind of the modern man, how various the narrative techniques are in the novel, and which of those techniques is the most functional. The results show that the characters of the novel speak their minds out through soliloquy, and internal soliloquy is the most commonly used. found that the events of the story are narrated in no logical order, and the overuse of poetic features has given the text a poetic rather than a prose entity. Furthermore, there are considerable references to associations, which serve to link the soliloquies. The novel is beset with ambiguities all through. This is exacerbated by the lack of logical order, dreams, and the quasi-poetic nature of the text. The author has benefited from different techniques of stream of consciousness, especially association and soliloquy, to depict the events before and after the Syrian civil war, sectarianism, the panic that has seized the people and the lack of order in the Syrian society.
    Keywords: Narrative methods, Stream of consciousness, The fear, Dima Wannous, Al-Khaefoun}
  • محمود رنجبر*

    آثار ادبی پیشرو با نگرشی تازه به خطوط اصلی و مولفه های مکاتب و سبک های پیشین به گسترش ادراک بشر، همچنین قابلیت های ادبیت زبان کمک می کنند. یکی‎ از مولفه های متاخر مکتب ریالیسم، ویژگی غیرخطی‎آن است. ریالیسم غیرخطی برخلاف‎ ریالیسم، معرفت به عالم را درون وجود بشر می‎جوید؛ بنابراین، جهان روایت و کنش‎های آن با درهم پیچی زمان و تاکید بر واقعیات از طریق جریان سیال ذهن در رمان نمود بیشتری می‎یابد. در این پژوهش به روش توصیفی، تحلیلی داستان بلند «من عاشق افسانه نیستم» نوشته مریم معینی، از نظر کاربرد مولفه های ریالیسم غیرخطی بررسی شده است. پیرنگ این داستان بلند در بستر تاریخی واقع شده؛ اما نویسنده با ایجاد فضایی چند وجهی شرایط را برای کشف حاشیه ها و زمینه‎ های غیرریالیستی فراهم می‏کند؛ در ادامه پژوهش، مهم ترین شگردهای ریالیسم غیرخطی، نظیر ایجاد لایه های تودرتو از طریق جریان سیال ذهن، چندصدایی، به حاشیه رفتن تاریخ به نفع داستان، تغییر مکث توصیفی، ایجاد لایه های معنایی تعلیق وار و پایان باز بررسی شده است.

    کلید واژگان: رئالیسم, رئالیسم غیرخطی, جریان سیال ذهن, من عاشق افسانه نیستم, مریم معینی}
    Mahmoud Ranjbar *

    In the 19th century, realism became the recommended and popular style of writers due to the seemingly accurate visions of the advancing capitalist life. Balzac's revolutionary views on narrative detail did not last long, and writers changed the conventional boundaries of his "primitive realism" in the modern era to combat the repetitive and dull aspects of description. With the theory of habituation and defamiliarization for innovation, they took a big step in the description technique in writing (Fowler, 2015, p. 85). In the field of using narrative elements in the works written in a realistic style, the author created a non-linear way by twisting time and emphasizing serious facts through the fluid flow of the mind. In this way, a suitable platform was provided for the reader to actively participate in creating the image of the story. In most of the non-linear narratives, the author tries to break the parallel lines of the narrative and take the reader's curious mind to the hidden corners of the causal logic of the images in order to provide a multifaceted space to discover the margins and contexts of the events and actions of the characters. In addition to that, new elements in the story routine and the text routine called anachronies emerged through flash forward and flash back, the intertwining of imagination and reality and other innovations in the narrative of the story, so that the scope of transformation to expand the species of Realism. The story "I don't love Afsaneh " written by Maryam Moeini has three intertwined narratives. In the first narration, Muhammad Ali and his family go to his aunt's house to propose to her and hear a negative answer. The second story is related to Farvardin 1367 and the fall of Faw. This city was conquered by the Iranian forces in 1364, Mohammad Ali was one of the forces that came from Faw to the coast of Arvandroud during the retreat of the Iranian forces in 1367, but he was injured and took shelter in the middle of a swamp with piles of reeds for 45 days. . In the city, they hold a ceremony for him as a missing body. Muhammad Ali resists by eating palm leaves and flowers. Finally, he decides to bring himself to Iran with a depreciated float. The third part of the story begins with entering his front and how the commanders faced him with hesitation. After the opacity and doubts that arose, people's acceptance of him adds to the suspense of the story, but still the legend and then people avoid him by calling Muhammad Ali crazy.

     methodology

    Non-linear realism, unlike realism, seeks the knowledge of the world within the human being, so the narrative world and its actions become more visible in the novel by intertwining time and emphasizing facts through the fluid flow of the mind. In this research, the long story "I don't love Afsaneh " written by Maryam Moeini has been analyzed in terms of the application of the components of non-linear realism. The plot of this long story is located in the historical background, but the author creates a multifaceted space and provides the conditions to discover non-realistic margins and contexts. In the continuation of the research, the most important methods of non-linear realism such as: creating nested layers through the fluid flow of the mind Polyphony, sidelining of history in favor of story, change of descriptive pause, creation of suspenseful semantic layers and open ending have been investigated.

    Discussion

    The school of realism in literature has presented many types of narration. The dominant feature of this school's tools in reflecting reality and "reaching life experiences" is the honest expression of issues, the linear sequence of events, and the expression of an impersonal and objective view of the characters of the lower class of society. The realist writer tries to convey real experiences to the reader and for this purpose describes the details of people and behaviors (Daad, 2008, p. 257). The maximum presence to understand the relationships of the world and human problems was the main concern of the school of realism. "In realist novels, the most important condition of realism for the subject is that it is not trivial, that is, it is among vital issues. The realist writer always deals with issues that affect the public. So-called, it is considered the role of time" (Parham, 1974, p. 47). Of course, apart from understanding the problem, expressing or narrating the findings also plays an essential role in the permanence of the vision or strategy of each school. Some of the most important techniques used in realist works are: nested layers in the narrative, avoiding long writing, trying to break the macro narrative and creating tension and relativity in the narrative, time breaks, engineered arrangement of time and creating suspenseful layers of meaning. The introduction of these methods - gradually - in realist works has helped pay attention to the rhythm of the narrative in the later periods. Some writers paid attention to these methods and created other parts in the quality of realist narratives. Gathering all or part of these methods in one work can be the basis for a transformation in the boundaries of knowledge in the field of realist narratives.

    Results

    Non-linear realism is one of the new styles of story-writing, which by introducing modern and post-modern techniques, presents a realistic picture of human life today. The story "I don't love Afsaneh " is one of the long stories in the field of sacred defense, which, while emphasizing the narrative components of realism, has highlighted the non-linear narrative techniques with the break of the linear narrative. In this story, according to the historical background, the author has shown the inner relationships and mental actions in other layers of time and place. The character of the story is stuck in a threshold situation between Iranian and Iraqi forces for 45 days, but he goes forward and after the event with mental jumps. The combination of three narrative times has given the author the possibility to shape the discontinuity of time and narrative through the introduction of the second-person narrator with the meaningful arrangement of story layers. This method made the above-mentioned story, unlike post-modern stories, show a kind of narrative continuity and meaning within the framework of three diverse and different themes of love, war and exile. The tricks used in the story are narrated in such an internal and intrinsic way that while drawing the character's world, it also emphasizes the suspenseful and enigmatic side of the narrative, his feelings and emotions. At the end of the story, the superficial plot of the story is completed in a structural way, but the human plot remains open so that the reader can be placed in the text of the story and along its emotional lines with his own perception.

    Keywords: Realism, Non-linear realism, Fluid flow of the mind, I don't love Afsaneh, Maryam Moeini}
  • حسین پارسی فر، فرشته میلادی*، ندا اسنقی
    عباس معروفی در هر یک از آثار خود با در نظر داشتن یکی از طبقات اجتماعی به ترسیم شرایط اجتماعی، سیاسی و تاریخی جامعه پرداخته و از این طریق با دیدگاهی انتقادی توام با طنز و تعریض، اوضاع حاکم بر اجتماع را به چالش کشیده است. طبقه «روشنفکران»، «زنان قربانی و تسلیم» و «افراد تبعیدی» از جمله گروه هایی هستند که در سه رمان «سمفونی مردگان»، «سال بلوا» و «تماما مخصوص» به عنوان شخصیت های اصلی نقش آفرینی می کنند. «انسان» و «دغدغه هایش» محور اصلی رمان های معروفی هستند و روش اصلی وی برای پردازش شخصیت های داستانی خود «رجوع به گذشته» و «کودکی» شخصیت ها است تا از این طریق به بررسی مشکلات، تعارضات درونی و اختلالات آن ها بپردازد. رمان «سمفونی مردگان» را می توان برداشتی جدید از داستان هابیل و قابیل با فضای سوریالیستی دانست. رمان «سال بلوا» روایت خشونت و اجباری است که در تاریخ متوجه زنان شده و «نوشا» به عنوان شخصیتی «قربانی»، تسلیم ازدواجی اجباری می شود. رمان «تماما مخصوص» نیز روایتی از زندگی روزنامه نگاری تبعیدی است و نویسنده در این اثر ابعاد مختلفی از تجربه های زیستی خود را گنجانده است. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی تلاش می کند به این پرسش پاسخ دهد که در رمان های «انسان محور» عباس معروفی، مهم ترین مولفه های نمود مدرنیسم کدام اند؟ یافته ها حاکی از آن است که «گرایش به جهان درون شخصیت ها»، «جریان سیال ذهن»، «کشمکش درونی»، «رد روش روایی در رمان» و «شیوه متفاوت شخصیت پردازی» از مهم ترین مولفه های نمود مدرنیسم در رمان های موردبحث هستند.
    کلید واژگان: مدرنیسم, رمان, عباس معروفی, شخصیت پردازی, شخصیت های داستانی, جریان سیال ذهن}
    Hossein Parsifar, Fereshteh Miladi *, Neda Asanghi
    In each of his works, Abbas Maroufi has considered the social, political, and historical conditions of the society by considering one of the social classes, and through this, he has challenged the situation of the society with a critical point of view combined with humor and elaboration. The "intellectual" class, women "victims and surrender" and "exiles" are among the groups that play the main characters in the three novels "Symphony of the Dead", "Year of the Riot" and "Totally Special". "Man" and "His Concerns" are the main focus of famous novels, and his main way of processing his fictional characters is to "look back" and "childhood" of the characters in order to examine the problems, internal conflicts, and pay attention to their disorders. The novel "Symphony of the Dead" can be considered a new interpretation of the story of Abel and Cain with a surrealist atmosphere that examines the social, political, and historical conditions of Iranian intellectuals at that historical period. The novel "Year of Rebellion" is a narrative of violence and coercion that has been noticed by women throughout history, and Nosha, as a character who represents women in society, is a "victim and surrender" character who does not give up to save herself and surrenders to forced marriage. The novel "Totally Special" is also a story about the life of Abbas Irani, an exiled journalist who is forced to emigrate from Iran to Germany. In this work, the author has included various aspects of his biological experiences. This research tries in a descriptive-analytical way to answer the question that what are the most important components of modernism in Abbas Maroufi's "human-centered" novels? The findings indicate that "tendency to the world within the characters", "fluid flow of the mind", "internal conflict", "rejection of the narrative method in the novel" and "different way of characterization" are the most important components. The manifestations of modernism are in the novels in question.
    Keywords: modernism, Novel, Abbas Maroufi, fictional characters}
  • نصرالدین عبدالله زاده*، محمدامیر عبیدی نیا

    سال بلوا رمانی است مبتنی بر جریان سیال ذهن که ترتیب زمانی منظمی ندارد و خواننده برای تکمیل کردن حوادث نیازمند گردآوری اطلاعاتی است که در داستان به صورت پراکنده آمده است. در پژوهش حاضر با استفاده از نظریه ژرار ژنت زمان روایی رمان مذکور و رابطه آن با عنصر «تعلیق» بررسی شده است. نتایج نشان می‍دهد که اغلب پس‍نگری در تشریح حوادث گذشته و بیان روابط علی و معلولی آن هاست و پیش‍ نگری‍ها نیز سبب تعلیق در داستان شده است. به دلیل استفاده از داستان‍های فرعی متعدد و درنگ توصیفی سرعت داستان منفی می‍شود. داستان‍های فرعی در رمان سال بلوا کارکردهایی چون تمثیل‍ سازی، ابهام در زمان و مکان و ایجاد جریان سیال ذهن دارند. توصیفات موجود در متن داستان برای شخصیت‍ پردازی و توصیف زمان و مکان خاص به کار می‍روند. در مورد بسامد نیز می‍توان گفت که بیشترین تکرار، بوی خاکی است که راوی در سراسر رمان بدان اشاره می‍کند.

    کلید واژگان: سال بلوا, عباس معروفی, زمان روایی, تعلیق, جریان سیال ذهن}
    Nasraddin Abdollahzadeh *, Mohammad Amir Obaydinia

    “The Year of the Riot” is a novel based on the Stream of Consciousness that does not have a Regular Chronological Order, and a Reader Needs to Gather the Information that is Scattered in the Story in Order to Complete the events. In the Present study, Using Gerard Genette's Theory, the Narrative time of the Novel and its Relationship with the Element of "Suspension" was Investigated. The Results Show that a Retrospective Quality is often Used to Describe Past events and their Causal Relationship, and Futurism and Futurism has also led to Suspense in the Story. Due to the Use of Multiple Sub-Stories and Descriptive delay, the Speed of the Story Comes to be Negative. Sub-Stories in the Novel Studied in this Research have Functions such as Allegory, Ambiguity in Time and Place, and the creation of a Stream of Consciousness. The Descriptions in the Text of the Story are Applied to Characterize and Describe a Specific Time and Place. In Regard to Frequency, it can be Said that the most Frequent is “the smell of soil” that the Narrator Mentions Throughout the Novel.

    Keywords: Year of Riot, Abbas Maroufi, Narrative Time, Suspension, Stream of Consciousness}
  • پرستو صباحی تشریق، رضا صادقی شهپر *، شهروز جمالی
    زمینه و هدف

    مدرنیسم یکی از مهمترین مکتبهای ادبیات داستانی معاصر است. مهمترین نقطه افتراق و جدایی مدرنیسم از مکاتب قبلی، بویژه ریالیسم و ناتورالیسم، خزیدن در دنیای درون است. نویسنده مدرنیسم بجای روایت کردن رویدادهای بیرونی، تحولات روحی روانی شخصیت اصلی داستان را رصد میکند و بنمایش میگذارد و با نقض ساختار روایی خطی و با استفاده از تکنیکهایی چون سیلان روایت و تکثر راوی، روایت را به کلافی درهم‌تنیده و پیچیده از خاطرات تبدیل میکند. در این مقاله مهمترین شگردهای مدرنیستی در مجموعه داستان‌ «سمت تاریک کلمات» اثر حسین سناپور بررسی و تحلیل میشود.

    روش مطالعه

    روش تحقیق در این مقاله، توصیفی- تحلیلی است و داده‌ها بصورت کتابخانه‌ای گردآوری و سپس با استفاده از تکنیک تحلیل محتوا، تجزیه و تحلیل شده‌اند.

    یافته‌ ها

     مدرنیسم بعنوان یک طرز فکر و مکتب، با تغییر در فلسفه و محتوای ادبیات، موجب ایجاد یک دیدگاه و جهان‌بینی نوین شد و دنیای تازه‌ای را به انسانها معرفی کرد. نسبی دانستن واقعیت، اصالت فرد، تغییر در اصول اخلاقی و گسترش پوچ‌انگاری از برجسته‌ترین دیدگاه های مدرنیسم بود که به ادبیات راه یافت. علاوه‌‌برآن تغییر در عناصر داستانی و شیوه های مختلف روایت، یکی دیگر از تغییرات ادبیات مدرن بود. مدرنیسم بنوبه خود روی نویسندگان ایرانی نیز تاثیر گذاشت و باعث بوجود آمدن آثاری در این زمینه شد. جریان داستان‌نویسی مدرن در ایران، در اواخر دهه شصت شکل گرفت.

    نتیجه‌ گیری

    در مجموعه داستان «سمت تاریک کلمات» نویسنده به گسستن نظم زمانی رویداد علاقه بسیاری دارد و روایت یک‌خطی در آن بندرت دیده میشود. این داستانها از تکنیکهای گوناگونی برای برهم زدن نظم و روایت خطی و علت و معلولی داستان و ایجاد گسست در داستان بهره برده‌اند. گسستهای روایتی گاه ازطریق نقل قول یا فصلبندی انجام میشود و گاه نتیجه بیماریهای روانی راوی یا سیلان ذهنی تداعی معانی اوست. گسست در راویتها گاه با استفاده از سیلان ذهنی و هذیانی، روندی تند دارد و گاه روند آن براساس تداعی معانی کند و آرام است. ابهام در این مجموعه داستان مقوله ظریفی است. شکل هذیانی و سیلانی داستانها، تغییرات سریع زاویه دید، آوردن تداعیهای ذهنی و اندیشه‌ها بدون مقدمه و توضیح در میان کنشها، ادغام یا اختلاط خاطرات راوی در یکدیگر و مشخص نبودن طرح روایت در میان سیل خاطرات، باعث ایجاد ابهام در داستانها شده‌ است.

    کلید واژگان: مدرنیسم, حسین سناپور, روایت, جریان سیال ذهن, سمت تاریک کلمات}
    P. Sabahi Tashriq, R. Sadeghi Shahpar*, Sh. Jamali
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Modernism is one of the most important schools of contemporary fiction. The most important point of differentiation of modernism from previous schools, especially realism and naturalism, is crawling in the inner world. Instead of narrating external events, the author of modernism observes and displays the psychological developments of the main character of the story. Converts memories. In this article, the most important modernist techniques in the collection of stories "samte tarike kalemat" by Hossein Sanapour are examined and analyzed.

    METHODOLOGY

    The research method in this article is descriptive-analytical and the data are collected as libraries and then analyzed using content analysis technique.

    FINDINGS

    Modernism as a way of thinking and school, by changing the philosophy and content of literature, created a new perspective and worldview and introduced a new world to human beings. The relativism of reality, the originality of the individual, the change in moral principles, and the spread of absurdity were among the most prominent views of modernism that found their way into literature. In addition, the change in narrative elements and different narrative styles was another change in modern literature. Modernism, in turn, influenced Iranian writers and created works in this field. The flow of modern fiction in Iran was formed in the late sixties.

    CONCLUSION

    In the story series "samte tarike kalemat", the author is very interested in breaking the chronological order of the event and one-line narration is rarely seen in it. They have taken advantage of the break in the story. Narrative breaks are sometimes made through quotations or chapters, and sometimes the result of the narrator's mental illness or mental flow is associated with his meanings. The rupture in the narrations sometimes has a fast process using mental and delusional flow and sometimes its process is slow and calm based on the association of meanings. Ambiguity in this collection of stories is a delicate category; It has caused ambiguity in the stories.

    Keywords: Modernism, Hossein Snapour, Narration, Fluid flow of mind, samte tarik kalemat}
  • مریم افرافر*، محمد فولادی
    رمان نو، جریانی مهم در رمان نویسی است،که رمان نویسی سنتی را پشت سر می گذارد و هر آنچه مربوط به سنت و گذشته است از محتوا و ساختار، به دور می افکند. این جریان به رغم اینکه بیش از سه دهه نپایید، اما تاثیرات پایداری داشت و بسیاری از رمان هایی که پس از این جریان پدید آمدند، با رمان کلاسیک فاصله زیادی داشتند. جریان سیال ذهن یکی از شیوه های زاویه دید است که از مولفه های مهم رمان نو است و به بیان احساسات، اندیشه ها و ذهنیات درونی شخصیت و یا شخصیت های داستان می پردازد که به صورت رویدادهای بی نظم و ترتیب و به ظاهر بدون هیچ هدف و غرض و علت خاصی، در کنار هم قرار گرفته اند و گاهی با به هم ریختن نظم منطقی عناصر داستان مانند زبان و یا شکستن قواعد نحوی صورت می پذیرد. سیال ذهن مرز زمان و مکان را می نوردد و مخاطب از طریق تک گویی های درونی و واگویه های شخصت ها تا حدی درک می کند که کجای ماجرا قرار دارد.در ایران صادق هدایت، صادق چوبک، بهرام صادقی و هوشنگ گلشیری از پیشگامان جریان سیال ذهن هستند. هوشنگ گلشیری در دو رمان «شازده احتجاب» و «آیینه های دردار» از این شیوه استفاده کرد و سیال ذهن را خلاقانه و برگرفته از سنت ادبی ایران و آمیختن با شیوه تازه غربی به کار برد. در این مختصر برآنیم که سیال ذهن را به عنوان مولفه مهم رمان نو در این سه رمان نو فارسی بررسی کنیم.
    کلید واژگان: رمان نو, جریان سیال ذهن, تک گویی درونی, حدیث نفس, دانای کل محدود}
    Maryam Afrafar *, Mohammad Foladi
    The new novel is an important current in novel writing that goes beyond traditional novel writing and discards everything related to tradition and past from content and structure. Although it did not last more than three decades, it had lasting effects, and many of the novels that emerged after that were far removed from the classic novel. Fluid flow of the mind is one of the most important aspects of the novel, and it expresses the inner feelings, thoughts, and mentalities of the characters or characters of the story in the form of an unorganized and seemingly non-existent event. The purpose and the specific cause are intertwined, and sometimes by disrupting the logical order of the elements of the story, for example, by language or by breaking syntactic rules. In Iran, Bahram Sadeghi is the first person to write a new novel with "Kingdom" and use the fluid flow of the mind in it. After him, Houshang Golshiri wrote in this way and in the two novels "Prince of Ehtejab" and then "Mirrors of the Door" he used this method in the best way and perhaps it can be said that no one after him could write a new novel like him and the fluidity of mind He used it creatively and derived from the Iranian literary tradition and mixing it with the new Western style
    Keywords: novel, new novel, fluid flow of mind}
  • صفیه توکلی مقدم*
    زمان به عنوان یکی از عناصر اصلی نقد ادبی و رمان، از منظرهای مختلف قابل بررسی است. ژرژ پوله (1902-1999 م) یکی از نظریه پردازانی است که با تاکید بر اهمیت عنصر زمان، برمبنای تصاویر و فضای داستانی، به درک نویسنده از زمان می پردازد. او بر آن است تا به یاری تصویرسازی نویسنده در داستان، ابعاد زمانی تاثیرگذار در خلق شخصیت و پیش برد روایت، ما را با فضای غالب بر داستان آشنا کند تا ازراه واکاوی فضا به دریافتی دیگرگونه از متن دست یابیم. احمد محمود، از نویسندگان برجسته معاصر است که بررسی آثار او اهمیت عنصر زمان و مولفه های وابسته به آن را در خلق روایت، شخصیت و فضای داستانی نشان می دهد. به کارگیری جریان سیال ذهن در رمان داستان یک شهر، روایت رویدادها در بستری از کش و قوس های زمانی و فضاسازی پیاپی تحت تاثیر تداعی ها و گسست های زمانی، موجب شد این رمان را با روش توصیفی - تحلیلی و با تاکید بر نقد مضمونی ژرژ پوله بررسی کنیم. برآیند این بررسی نشان می دهد که تغییر مداوم زمان داستان بین حال و گذشته، روایت مدتی طولانی از گذشته از دریچه لحظاتی محدود از حال، تقابل زمان ذهنی و زمان عینی و بازنمایی لایه های درونی ذهن راوی، بهره گیری از تداعی های مکرر، جابه جایی متناوب زمان و مکان، همه از ویژگی های داستان سیال ذهن است که در این رمان دیده می شود.
    کلید واژگان: جریان سیال ذهن, داستان یک شهر, احمد محمود, نقد مضمونی}
    Safieh Tavakkoli Moghaddam *
    Time, as one of the main elements of literary criticism and novels, can be examined from different perspectives. Georges Poulet (1902-1999) is one of the theorists who, by emphasizing the importance of the element of time, based on images and narrative space, deals with the author's understanding of time. With the help of the author's illustration in the story, the effective time dimensions in creating the character and advancing the narrative, he intends to make acquaint us with the dominant space of the story in order to achieve a different perception of the text through space analysis. Ahmad Mahmoud is one of the prominent contemporary writers whose works show the importance of the element of time and their related components in creating narrative, character and narrative atmosphere. The use of the stream of consciousness in Dastane yek shahr Novel, the narration of events in a bed of time and space, and the successive creation of space under the influence of associations and time discontinuities, made this novel descriptive-analytical and with emphasis on criticism. Let's examine the theme of Georges Poulet. The result of this study shows that the constant change of story time between present and past, long-term narration of the past through the lens of limited moments of the present, confrontation of mental time and objective time and representation of the inner layers of the narrator's mind, using association frequent shifts, intermittent shifts in time and space are all features of the stream of consciousness in this novel.
    Keywords: stream of consciousness, 'Dastane yek shahr, Ahmad Mahmoud, thematic criticism}
  • اسماعیل زارع بهتاش*، حسین قلخانی

    جریان سیال ذهن یک سبک نوشتاری جدید و پیچیده است؛ و مشکلات سبکی جریان سیال ذهن هم به خوانندگان متن مبدا و هم به خوانندگان متن مقصد مربوط می باشد. پژوهش حاضر سعی دارد به مشکلات مربوط به فهم و ترجمه متنی از نوع جریان سیال ذهن بپردازد. در این پژوهش، متن مبدا کتاب The Sound and the Fury ، اثر ویلیام فاکنر، و متن مقصد ترجمه کتاب مذکور با عنوان «خشم و هیاهو»، به قلم صالح حسینی، است .پژوهشگر مشکلات فهم را برای خوانندگان متن مبدا مشخص می کند و سپس به مشکلات ترجمه متن و عملکرد مترجم می پردازد. موضوع اصلی عدم تطابق زمانی در فصل اول کتاب و مشکلات فهم در فصل دوم خشم و هیاهو است. جریان روایت در یک داستان کلاسیک خطی است: ابتدا الف اتفاق می افتد و بعد ب؛ یعنی ذهن خواننده با چالش زیادی روبرو نمی شود. اما در بخش «بنجی» خواننده با چالش های زیادی روبرو می شود. بنجی فصل اول را با تداعی معانی روایت می کند؛ هنگام قدم زدن به اطرافش نگاه می کند، اشیایی را می بیند، و هر کدام از این اشیاء خاطراتی را برای او زنده می کنند. اما موضوع هوشمندانه این است که بنجی دچار عقب ماندگی ذهنی است و نمی داند که این خاطرات در زمان حال رخ نمی دهند؛ همین امر باعث سردرگمی خواننده می شود. زیبایی داستان در این است که خواننده نمی تواند بفهمد دقیقا چه اتفاقی رخ می دهد. حس بی همتای عقب ماندگی ذهنی بیان نمی شود، بلکه در سبک جریان سیال ذهن به واسطه نبوغ فراوان نویسنده ای مانند فاکنر احساس می شود.

    کلید واژگان: ترجمه, تک گویی, جریان سیال ذهن, خشم و هیاهو, درک}
    Esmail Zare Behtash *, Hossein Ghalkhani

    The stream of consciousness is a new and complicated writing method which makes comprehension difficult for the readers of both the source and the target text. The present study aimed to reveal problems related to comprehending and translating stream-of-consciousness texts by examining William Faulkner's The Sound and the Fury and its Persian translation entitled "خشم و هیاهو", by Saleh Hosseini. This entailed detecting difficulties in comprehending the source text, evaluating how the translator has overcome them, and finding the problems which target readers might face. The major issues are time discrepancy in the first chapter and comprehension issues in the second chapter of The Sound and the Fury. The narration flow in a classic story is linear: A happens then B, namely there is not much to challenge the readers’ mind. However, in Benjy’s chapter, the reader encounters lots of new things. Benjy narrates the first chapter by associations, which means while walking around, he sees objects and each object revives a lot of memories for him. The clever idea is that because he is an imbecile, he does not know that his memories are not part of here and now; and this makes the reader confused. The beauty of the story is that the reader feels incapacitated by what happens in the story. The unique sense of being an imbecile not by saying it but by feeling it happens in the steam of consciousness created through the great genius of a writer like Faulkner.

    Keywords: comprehension, Monologue, steam of consciousness, the Sound, the Fury, Translation}
  • ماندانا علیمی*، سارا جاویدمظفری، احسان انصاری

    تداعی به عنوان عنصر اصلی خیال، نقش بسزایی در خلق انواع تصویرهای شاعرانه ایفا می کند. واعظ قزوینی شاعری تصویرگراست که به مدد این عنصر، در تصویر آفرینی های بکر و خیال انگیز، گام بر می دارد. او تلاش می کند جریان سیال ذهن که همان تداعی ارتباطی است را در ورای تک گویی ها و سیلان ذهنی به ظاهر پراکنده ایی که وجود دارد و در ارتباط میان تصاویر و افکار، در میان لایه های مختلف ذهن، طبقه بندی کند. واعظ با توجه به دقت نظر و ژرف اندیشی که در سرودن اشعار دارد، میزان تداعی هایی که از طریق تصویر، خیال و صنایع ادبی در اشعارش گنجانده است را به معرض نمایش می گذارد؛ همچنین وی با بکارگیری انواع صنایع، به دنبال مضامین و مفاهیم جدید با توجه به خاطراتی که در ذهن خود داشته، شاخه هایی را به ارمغان گذاشته است. مقاله حاضر، درصدد است تا تداعی آزاد و رویاگونه ذهن شاعر را بیان کند و همچنین تاثیر تداعی را از طریق مجاورت یا مشابهت در صنایع ادبی شاخص در دیوان واعظ قزوینی و چگونگی بهره گیری شاعر از آن، بیان دارد.

    کلید واژگان: واعظ قزوینی, اشعار, تداعی, جریان سیال ذهن, فنون ادبی}
    Mandana Alimi *, SARA Javid Mozafari, Ehsan Ansari

    As the main element of the imagination, association plays an important role in creating a variety of poetic images. vaez Qazvini is a pictorial poet who, with the help of this element, takes a step in imagining pristine and imaginative creations. He tries to classify the fluid flow of the mind, which is the association of communication, beyond the seemingly scattered monologues and flow of the mind, and in the connection between images and thoughts, between the different layers of the mind. vaez, due to his careful and thoughtful thinking in composing poems, exposes the amount of associations that he has included in his poems through images, imagination, and figures of speech. He has also used a variety of industries to create new themes and concepts, according to the memories he has in mind. The present article seeks to express the free and dreamy association of the poet's mind. It also expresses the influence of innovation through proximity or similarity in the leading figures of speech in the Qazvin’s poems and how the poet benefits from it

    Keywords: vaez Qazvini, poems, Association, fluid flow of mind, literary techniques}
  • مرتضی زارع برمی، فاطمه کاظمی*
    جریان سیال ذهن، شیوه خاصی از روایت داستان است که براساس شگردهای متنوع روایی، پرش های زمانی پی درپی، درهم ریختگی دستوری، تبعیت از زمان ذهنی شخصیت های داستان و همچنین با نوعی شعرگونگی در زبان شکل می گیرد. در این پژوهش با روش توصیفی تحلیلی بارزترین مبانی جریان سیال ذهن در رمان «السقوط فی الشمس» یعنی طرح داستان، شگردهای روایی، زمان و همچنین شعرگونگی را به بحث گذارده ایم. «السقوط فی الشمس»، ماهیتی اجتماعی و عاشقانه دارد و مبتنی بر فلسفه عشق، ایثار و انتظار است. یافته های پژوهش نشان می دهد، شعلان با یک تغییر کیفی در کانون روایت که اغلب مردانه است، به زن فرصت می دهد تا خودش درباره ناامیدی ها، ناکامی ها و زیان های زنانه اش سخن بگوید. شعلان این فرآیند را با دو شگرد تک گویی درونی مستقیم و خودگویی به اجرا می گذارد تا خواننده بتواند بدون دخالت وی در جریان افکار و احساسات آرتمیس، شخصیت اصلی رمان، قرار بگیرد. کانون روایت نیز دایما بین زمان عینی و ذهنی و میان لایه های مرتبط با هریک از این دو جابه جا می شود تا پدیده پرش های زمانی در رمان شکل بگیرد که دستآوردش، تکاپوی خواننده برای کشف حقیقت است و سرانجام شعرگونگی اتفاق می افتد تا زبان رمان در چندمعنایی های بیان ادبی پیچیده شود. انجام این پژوهش ضروری است، زیرا توجه به الگوهای جدید در رمان نویسی و میزان تاثیر این الگوها در توسعه و تحول رمان عربی نیاز به بحث و بررسی دارد.
    کلید واژگان: رمان عربی, جریان سیال ذهن, روایت, پرش های زمانی, شعرگونگی}
    Morteza Zare Beromi, Fatemeh Kazemi *
    The stream of consciousness is a kind of direct monologue in the novel, it includes many changes, fluctuations, flow and interaction between the past and the present. It means the continuous flow of ideas into the mind or the flow of thought internally and mentally. Therefore, the sentences of the awareness stream are often fragmented and the ideas of their characters are not connected. This is what we want to study in our current research. Our approach followed in this research is descriptive analytical approach, we write of narration, time, and poetic language in the novel “Falling in the Sun” as classified in the theory of the stream of consciousness. This novel is a social and romantic novel based on the philosophy of love, sacrifice and waiting. Here we conclude the summary with the most important results obtained: If we were to enter the novel, We will find the sources of women’s frustration, oppression and failure, When the novelist presented an important turning point in the issue of feminist narration and this is represented in the Direct internal dialogue, and he removes Shaalan from the novel, Besides the self-talk, assuming the other is constantly present, also we have the association of meanings and a departure from the linear logic of time and the sequence of events for access the montage language and the poetic language is also evident in the novel. This research is essential, because it examines new patterns in the Arabic novel.
    Keywords: Arabic novel, Stream of consciousness, narrative, Time shift, Poetics}
  • عزت زینلی پور، حمیرا زمردی*

    در این مقاله به مهمترین اختصاصات سبکی، در کلام باستانی پاریزی، پرداخته شده است. به اذعان علمای تاریخ و تاریخنگاران معاصر، باستانی در نگارش تاریخ شیوه ای منحصربه  فرد داشته که نتیجه آن، جذابیت و محبوبیت آثار وی و ترویج مطالعه تاریخ، در میان اقشار مختلف جامعه شده است؛ با این حال و با وجود نگارش آثار ارزشمند متعدد، در میان دانشجویان ادبیات چهره ای تقریبا ناشناخته است و ازآنجاکه ایشان، بدلیل کتابها و مقالات فراوان، حکم پیشکسوتی را با خود حمل میکرده، لازم است سبک او مورد مداقه و بررسی قرارگیرد.<-p> <-p>هدف این مقاله، معرفی مرحوم باستانی پاریزی بعنوان یک نویسنده صاحب سبک است. برای این منظور، ضمن بیان چند مورد از اختصاصات  مهم سبکی ایشان، برای آنها نمونه هایی ذکر شده است. مهمترین این اختصاصات، طنز است. بعد از آن، بکارگیری تشبیه و تمثیل است که نقشهای تصویرگری، ارشاد و تنبیه را با هم اجرا میکند. همچنین شیوه سهل و ممتنع در روایت تاریخ و قالب داستانی، همگام با استفاده از تکنیک جریان سیال ذهن و تداعیهای فراوان، به نثر ایشان روح بخشیده، علاوه بر آن، با بهره گیری از بخشهای کهن زبان، موفق به تحریک حس نوستالژی و دلتنگی به گذشته و تجدید خاطرات تلخ و شیرین خواننده و ایجاد جذابیت در سخنش شده است.

    کلید واژگان: باستانی پاریزی, طنز, تمثیل و تشبیه, کهنگرایی, جریان سیال ذهن}
    Ezzat Zeinalipour, Homeyra Zomorrodi*

    In this article, we consider the most important trait stile in the Bastani Parizi word. Current history scientists and historians acknowledge that Dr. Bastani Parizi had a unique technique in writting history its result is the attractiveness and popularity of his books and promotion of the study of history among various classes of society. However, despite the fact that many worthwhile works have been made, it is almost unknown to the students of facultative literature, and because of his many books and articles he has been carrying a pioneer order, his style needs to be examined. The purpose of this article is the introduction of the late Bastani Parizi as a master of the style. For this purpose, while expressing some of his important style features, Examples are listed for them. The most important of them is satire, Allegory, Simile, Archaism, easy and impossible, humanism historiography, Fiction technique with stream of consciousness. The most important and the usable of these Technique is satire. The most important role is in the delight and charm of the word. Subsequently, the use of Shiism and knowledge has been addressed, which performs the role of representation, description, guidance and punishment together and sometimes with the humor.  Also, the easy and impossible way in narrative of history and selection of fictional forms, along with using the stream of consciousness, inspired his prose, and eventually, Using the archeological part, it stimulates the sense of nostalgia and renews the reader's memories.

    Keywords: Bastani Parizi, satire, Allegory, Simile, Archaism, stream of consciousness}
  • بهار صدیقی *

    انتشار رمان «در جستجوی زمان از دست رفته» توسط مارسل پروست، رمان «زیارت» از بانو دوروتی ریچاردسون، داستان «چهره مرد هنرمند در جوانی» و به ‏ویژه رمان «اولیس» توسط جیمز جویس در سال‏های 1922-1913 به مثابه پیدایش نخستین نمونه ‏های جدی «جریان سیال ذهن» به شمار می‏رود. برخی شاخص ‏های بنیادین جریان سیال ذهن در ادبیات عربی، دارای دیرینه‏ای دور است که به زعم نگارنده از متون کلاسیک مانند «حی بن یقظان» ابن سینا، «حی بن یقظان» ابن طفیل، «رساله الغفران» ابوالعلاء معری-که به بیان طه ندا متاثر از ارداویرافنامه فارسی پدید آمده است و هم‏چنین در «توابع و زوابع» ابن شهید اندلسی آغاز شده و تا امروز در متن‏های داستانی جبران خلیل جبران، چکامه ‏های سرایندگان مکتب تموز و در شعرهای داستانی ادونیس و به ‏ویژه در قصاید کلیه او ادامه یافته است. این جستار بر بنیاد توصیف و تحلیل مبتنی بر نقد روان شناختی و در پی شناسایی و کشف نشانه‏ های روشن جریان سیال ذهن در پیشرفته‏ ترین و پیچیده ‏ترین گونه شعری معاصر عربی یعنی «قصیده کلیه» ادونیس می‏باشد. یافته‏ های حاصل از این پژوهش حکایت از آن دارد که ویژگی‏های بنیادین جریان سیال ذهن مانند تک گویی درونی، حدیث نفس، فوران داده‏های ذهن، پیچیدگی و نمادپردازی تا سرحد ابهام، نوسازه‏های زبانی، باهم‏آیی زمان‏ها، و... در «قصاید کلیه» ادونیس در جایگاه نمونه ناب متون عرفانی سمبولیک سوررئال به روشنی قابل بازیابی است؛ همچنین ردپای باورهای جیمز جویس، مارسل پروست و ویرجینیا وولف درباره زمان و خاطرات در گفتارهای ادونیس، نظریه ‏پرداز قصیده کلیه به وضوح دیده می‏شود.

    کلید واژگان: جریان سیال ذهن, زمان, رویا, روایت, قصیده کلیه, ادونیس}
    Bahar seddighi
    Introduction

    The fundamental indices of stream of consciousness in Arabic literature stretch back to a long time ago and appear to have been originated from a number of classic texts including “Hayy ibn Yaqdhan” by Avicenna, “Hayy ibn Yaqdhan” by Ibn Tufail, “Resalat Al-Ghufran” by Al-Maʿarri, and “Tawaba’a o Zavaba’a” by Ibn Shuhaid Andelosi. They have continued to date in novels written by Taha Hussain, Taqfiq Hakim, and Najib Mahfouz as well as stories by Gibran Khalil Gibran, poems by the poets of the Tammuz School, and fictional poems by Adonis, particularly in his “Qasayad Kolliyah”.
    The main purpose of the study was to examine inquiries and research on reading poetic manifestations of stream of consciousness in Arabic literature along with the lack of research-based papers on the subject. In fact, research on stream of consciousness in the Arabic literature did not seek to detect and retrieve the signs of the stream within the contexts of philosophy and psychology in most instances; these inquiries solely sufficed with contrasting a certain number of formal indices of the stream with texts of contemporary stories. Accordingly, it was considered necessary to conduct this study due to the absence of an academic or general inquiry on retrieving the signs of stream of consciousness in Arabic contemporary poetry, particularly Adonis’ “Qasidah Kolliyah”.

    Theoretical Framework:

    Initially, the present study attempts to explore origins and foundations of stream of consciousness in the West; to this end, first the history of the orientation towards mental reflection in the West’s fictional literature is represented. Then, the origins of the stream of consciousness method in the 20th century are provided in two dimensions including psychological and philosophical aspects, respectively. Next, the fundamental indices of stream of consciousness are presented in brief. As a conclusion, it is attempted to retrieve the theoretic emergence and the main constructs of stream of consciousness within the modern theory of contemporary Arabic poetry, i.e., Adonis’ “Qasidah Kolliyah”.

    Method

    The present study attempts to recognize and uncover the clear signs of stream of consciousness in the most advanced and complex type of contemporary Arabic poetry, that is Adonis’ “Qasidah Kolliyah” based on description and analysis according to psychological criticism. Through retrieving the prominent constructs of stream of consciousness in Adonis’ “Qasidah Kolliyah”, this study seeks to provide answers to the following questions:
    Given the emergence of stream of consciousness indices in contemporary Arabic fiction, from which type of Arabic modern poetry can the clear manifestation of the stream be retrieved?
    What are the most prominent indices of stream of consciousness manifested in modern types of poetry?
    The most prominent hypotheses posed as responses to the previous questions include: 1. within the world of poetry, the theoretical foundations of “stream of consciousness” can be retrieved in the area of poetry with respect to “the new theorization of Arabic poetry”, i.e. “Qasidah Kolliyah” which is in line with contemporary Arabic fiction as well. 2. the most prominent constructs and indices of stream of consciousness are clearly manifested in Adonis’ “Qasidah Kolliyah” including expression, text, plot, music, language as ambiguity and rhetorical devices, time and narrative.

    Results and Discussion

    According to the present study, “stream of consciousness” can be explained as a mental strip containing what is said and unsaid by the mind that are set free from the lawful, linear path of the real life; it passes through every barrier against the reckless storm of the unconscious mind. It also passes through the Aristotelian concept of time and his triple unities within the infinite river of time, sweeping over all types of calendars; similar to a flood that washes away everything in its path, consciousness is a narrative formed by moments, hours, days, months and seasons in the form of poetry and prose at a short, yet watchful moment using an ambiguous expression while employing a writing style linked to the unconscious. Accordingly, restricting such a mental stream when writing a “story” is a considerable disgrace towards figures such as Adonis who had stepped into this river where fresh waters pass through at every second.

    Conclusion

    Given the results, Adonis’ “Qasidah Kolliyah” is the first and purest example of the use of stream of consciousness in Arabic poetry, whether classic or contemporary; this was observed particularly in the third poetic section as a coherent whole and a conflicted diary in terms of new linguistic structures, integration of various types of soliloquy,  collocations and interference between time and place, mentioning the future and particularly the constant presence of the mental stream to observe and uncover within the dream world and the unconscious. This has also been proved by the style of writing as well as how punctuation marks are use across this work of poetry. Moreover, the footprints of James Joyce, Marcel Proust and Virginia Woolf’s beliefs regarding time and memories can clearly be observed in Adonis’ “Qasidah Kolliyah”.

    Keywords: Stream of Consciousness, Time, Dream, Narrative, Qasidah Kolliyah, Adonis}
  • فرهنگ مفاخری*، زهره ناعمی، بهمن جهانگیری

    در آغاز قرن بیستم همراه با نظریات فروید و یونگ در مورد انسان، رویکرد جدیدی نسبت به انسان و ذهن شکل گرفت که تاثیر آن در ادبیات، به پیدایش جریان سیال ذهن منجر شد. در این سبک به - عنوان شورشی در داستان نویسی نویسنده بر خلاف داستان های کلاسیک به جای پرداختن به ظاهر - شخصیت ها سعی می کند در اعماق ذهن آن ها نفوذ کرده و از دریچه ی ذهن شخصیت ها، داستان را روایت کند. غسان کنفانی یکی از نخستین پیشگامان این سبک در ادبیات عربی، داستان "إلی ان نعود" را در سال 7591 به رشته ی تحریر در آورد که در آن روح رنج دیده ی یک فلسطینی را در سال 7591 به تصویر می کشد که با نفوذ در اعماق ناخودآگاه خویش در طول داستان سیر خودآگاهی را می پیماید و تصمیم می گیرد مخازن آب صهیونیست ها در زمین های اشغالی را منفجر سازد. کل این داستان در ذهن شخصیت و در سطح ما قبل کلام در جریان است و ذهن شخصیت در میان خاطرات خوشایند و ناخوشایند گذشته در سیلان است. این مقاله سعی دارد تا با روشی توصیفی تحلیلی به بررسی جریان سیال ذهن در - این داستان بپردازد و نتایج نشان دهد که غسان از گفت و گوی درونی، زمان ذهنی، تداعی آزاد ، تکنیک های سینمایی و زبان شعری و... را برای انعکاس زخم های روحی انسان فلسطینی برگزیده است.

    کلید واژگان: جریان سیال ذهن, غسان کنفانی, داستان کوتاه, إلی ان نعود}
    Mafakheri Farhang, Zohreh Naimi, Bahman Jahangiri

    At the beginning of the twentieth century, along with Freud and Jung's theories about human as well as World War, a new approach was formed about human and his mind, effect of which in literature can be considered as emergence of mind fluid flow. In this style - as a rebel in story writing - the author, unlike classical stories, tries to penetrate deep into their minds instead of addressing the appearance of characters, and narrate the story through the minds of characters. Ghassan Kanfani is one of the first pioneers of this genre in Arabic literature. Ghassan wrote the story Ela An Naoud "إلی ان نعود" in 1957, which penetrates deep into the unconscious during the course of self-awareness. The whole story is in progress in the minds of character and on the surface before word, and character mind is flowing between pleasant and unpleasant memories of past. This paper tries to investigate the fluid flow of mind in a descriptive-analytical way and show that Ghassan has selected the components of this genre, including internal dialogue, mental time, free thinking, cinematic techniques, and poetic language, etc., to reflect social realities.

  • سعید اسدی*، نرجس توحیدی فر، حجت گودرزی

    ظهور و بروز ادبیات تطبیقی، دموکراسی و عدالت را تاحد زیادی به عالم پژوهش اهدا کرد و یکی از زیرشاخه های مهم آن که مطالعات بین رشته ای است، به تاثیر و تاثر متقابل علوم مختلف می پردازد. عنصر زمان که تا پیش از قرن بیستم از معیارهای قطعی سنجش محسوب می شد، با ظهور نظریه نسبیت آلبرت انیشتین قطعیت خود را ازدست داد و امری نسبی به شمار آمد. این نوع نگرش به مقوله زمان، به ادبیات نیز راه یافت و رمان نویسان قرن بیستم را از حیث روایت تحت تاثیر قرار داد. رمان نویسان مدرن، برخلاف نویسندگان سبک کلاسیک که سیر حوادث را از دریچه بیرونی و براساس ترتیب و توالی و روابط علت ومعلولی روایت می کردند سیر خطی زمان داستان خویش را برهم زدند و روش «جریان سیال ذهن» را برای روایت داستان خویش اتخاذ کردند. یکی از موفق ترین آثار این سبک خشم و هیاهو (1929) اثر ویلیام فاکنر است که طی آن نویسنده به شیوه های مختلف از قوانین نسبیت تبعیت، و سیر خطی زمان را نفی کرده است. دغدغه مطالعه پیش رو بررسی تاثیر فیزیک انیشتینی بر سنت روایی رمان نویسی ابتدای قرن بیستم به طور عام و رمان خشم و هیاهو به طور خاص است. روش تحقیق تطبیقی و تحلیلی توصیفی است.

    کلید واژگان: مطالعات بین رشته ای, عدم قطعیت, جریان سیال ذهن, فضا زمان}
    Saeed Asadi *, Narjes Tohidifar, Hojat Goodarzi

    One of the most successful works, in this respect, is Faulkner's Sound and Fury (1929) in which he follows the theory of relativity and ignores the linear conception of time. The major concern in this paper is to analyze the impact of Einstein's relativity on early twentieth novelist in general, and on Sound and Fury, in particular. This attitude found its way into literature and affected twentieth century novelists. Despite classical authors who viewed time from the outside and based on causal consequences, modern novelists distorted the time sequence and employed the stream of consciousness as a means of their narration. The Emergence of comparative literature bestowed to a great extent the democracy and justice to the world of doing research. One of its branches is interdisciplinary studies which deal with the mutual interactions among different sciences. Before the twentieth century, time was considered as one of the rigid criteria which was used to measure. By the advent of Einstein's theory of relativity, time was to be considered relatively.

    Keywords: interdisciplinary studies, Uncertainty, Stream of consciousness, Space-time}
  • سید ساجد حسینی *، بختیار سجادی
    نقدهای اگزیستانسیالیستی و پساساختارگرایانه همواره از رویکردهای پرطرفدار در خوانش آثار صادق هدایت به شمار می روند. برخی از منتقدان نیز با تبیین دلایلی، بر معناباختگی آثار هدایت صحه می نهند که منجر به خوانشی هیچ انگارانه از آثار این داستان نویس می گردد. پژوهش حاضر بر آن است با اتخاذ رویکردی روانکاوانه وضعیت ذهنی شخصیت های داستان کوتاه «فردا» اثر هدایت را در سیر ساحت خودآگاه به نیمه خودآگاه و همچنین بازنمایی امر نیمه خودآگاه و ناخودآگاه را در روایت تشریح کند. در این پژوهش با اتکا بر نقش شگرد تک گویی درونی به مثابه شکل ابتدایی جریان سیال ذهن به تحلیل روایت و سبک روایی داستان کوتاه «فردا» پرداخته می شود. هدایت با تبعیت از جنبش نوگرایی، فرمی کاملا نوآورانه را جایگزین سنت روایت خطی و واقع گرا در ادبیات معاصر فارسی می کند. از شاخصه های مهم در ادبیات داستانی می توان به شگردهای نوین روایتی از قبیل تک گویی درونی، جریان سیال ذهن، از هم گسیختگی روایت، آمیختگی چندین زاویه دید متفاوت و سطوح مختلف زمانی اشاره نمود. داستان کوتاه مذکور که روایت شرح حال کارگر چاپخانه ای است که جان خود را در اعتراضات کارگری از دست می دهد نمونه بارزی از نخستین تلاش های نوگرایانه در ادبیات داستانی معاصر فارسی است. روایت مهدی زاغی از حس و حال پیش از وقوع اتفاق و همچنین روایت غلام پس از انتشار خبر کشته شدن مهدی زاغی از همان ابتدا کشمکشی درونی را به نمایش می گذارد که در اواخر داستان به صورت جریان سیال ذهن در ساحت ناخودآگاه غلام خاتمه می یابد.
    کلید واژگان: جریان سیال ذهن, تک گویی درونی, روایت, ناخودآگاه, نیمه خودآگاه}
  • مرضیه اطهاری نیک عزم *، شکیبا ذاکر حسینی
    آلن رب - گریه در رمان «از سر گیری» که محصول سال 2001 است، به خلق هزارتویی از گفتمان های گوناگون پرداخته است و خواننده در میان کلاف در هم تنیده ای از حوادث رها می شود. رب - گریه در این رمان ضمن نمایاندن رویکرد جدید در نوشتار، هنر خود در خلق رمان نو را نیز به نمایش گذاشته است. از گفته پردازی ساده اجتناب کرده و نگارشی پیچیده و تو در تو را ترجیح می دهد تا جایی که خواننده را برای فهم داستان دچار مشکل می سازد. آشفتگی روحی شخصیت های داستان از خلال پیچیدگی های گفته پردازی و ماجراجویی های زبانی در نگارش کاملا ملموس می گردد. سوال اصلی این است که آیا چگونه این گفته پردازی ها پیچیده شده اند و چگونه می توان آن ها را به جریان سیال ذهن که یکی از ویژگی های اصلی رمان نو است پیوند داد؟ فرض ما بر این است که استراتژی ها و زوایای دید مختلف گفته پردازی را پیچیده می کنند و در متن مسئله ای را به وجود می آورد که منتقدین آن را جریان سیال ذهن می نامند. هدف از ارائه این مقاله آن است که نشان دهیم اشکال گوناگون گفته پردازی، استراتژی های مختلف و بازی های اتصالات و انفصالات گفتمانی، علاوه بر آنکه روایت را پیچیده می سازد، همان جریان سیال ذهن را به وجود می آورد. روش به کار رفته نشانه معناشناسی مکتب پاریس می باشد. این رویکرد با بررسی ساختارهای معنا ساز متن خوانش و دنبال کردن معنای پیچیده داستان را برای مخاطب آسان تر می کند.
    کلید واژگان: گفته پردازی, انصال و انفصال گفتمانی, رمان نو, جریان سیال ذهن}
    Marzieh Athari Nikazm *, Shakiba Zaker Hosseini
    Dans La Reprise (2001), Robbe-Grillet crée les labyrinthes textuels où le lecteur se perd et s’embrouille. En effet, en montrant un nouveau style de l’écriture, l’auteur expose son art de créer un Nouveau Roman. Il se méfie d’une énonciation simple et se penche vers une écriture complexe et labyrinthique. Les énonciations sont très embrouillées et compliquées et sont difficiles à comprendre. Le trouble mental des personnages est perceptible et évident à travers des écheveaux de l’énonciation et les aventures langagières de l’écriture. Les questions essentielles qui se posent sont: comment les énonciations sont-elles compliquées et peut-on trouver une similitude entre ces énonciations variées et superposées et le flux de la conscience, l’une des caractéristiques essentielles du Nouveau Roman. Notre hypothèse est que ce sont les différentes stratégies des énonciateurs qui compliquent l’énonciation et ces énonciations embrouillées entraînent dans le texte ce que les critiques appellent le flux de la conscience. L’objectif de cette recherche est de montrer que différentes formes de l’énonciation, différentes stratégies et les jeux de l’embrayage et du débrayage, tout en compliquant le récit, sont conformes au flux de la conscience. La méthode employée est la sémiotique de l’école de Paris. Cette approche étudie les structures signifiantes profondes du texte et nous aide à mieux comprendre le sens du discours.
    Keywords: Enonciation, embrayage, débrayage, Nouveau Roman, flux de conscience}
  • عبدالله حسن زاده میرعلی، قاسم نامدار*

    «شب هول» تنها رمان هرمز شهدادی است که تحت تاثیر افکار روشنفکری نویسندگان ایرانی بعد از مشروطه به شیوه ی «جریان سیال ذهن» نگاشته شد. نویسنده قبلا مقالات و داستان های کوتاهی را منتشر ساخت که رد پای آن اندیشه ها و رویکردها در این رمان قابل مشاهده است. از مجموع گفتگوها، رفتار و اندیشه های اشخاص داستان، نام نویسندگان مطرح غرب و نویسندگان معاصر ایران می توان نوعی فضای ناتورالیستی را در رمان احساس کرد. از طرفی نویسنده از تکنیک جریان سیال ذهن در نگارش رمان بهره گرفت. پرسش این جاست که این تکنیک در کنار اندیشه های ناتورالیستی چه مناسباتی ایجاد می کند؟ لذا جستار حاضر ابتدا اشاره ای کوتاه به ریشه های ناتورالیسم در غرب و ایران می اندازد و برای فضای ناتورالیستی رمان نشانه هایی عمومی ذکر می کند و در محور بعد با تاکید بر این که جریان سیال ذهن بر روند داستان تاثیرگذار است در دو قسمت ابتدا فرصت ها سپس موانعی را که این تکنیک سر راه نویسنده و اندیشه هایش قرار می دهد، همراه با شواهدی از متن داستان بر می شمارد.

    کلید واژگان: شب هول, ناتورالیسم ادبی, جریان سیال ذهن, هرمز شهدادی, رمان معاصر ایران}
    Abdollah Hassanzadeh Mirali, Ghassem Namdar *

    “Shab-e Howl” is the only novel by Hormoz Shahdadi which employs stream of consciousness technique under the influence of intellectuals in post-Constitutional period. The author had previously published articles and short stories whose ideas and approaches can be traced in this novel. The naturalistic atmosphere of the novel is reflected in its dialogues, the characters’ behaviors and thoughts, and also the names of Western and contemporary Iranian writers mentioned in the work. In the meantime, the writer made use of stream of consciousness technique in the novel. Now the question is whether or not such a technique has anything to do with naturalistic thoughts. This paper initially addresses the roots of naturalism in the West and Iran, enumerating general naturalistic features of the novel. Then, it analyzes the impacts of stream of consciousness technique on the story’s development, pointing to opportunities and obstacles the writer faces following the employment of the technique along with textual evidence.

    Keywords: Shab-e Howl, Literary Naturalism, Stream of Consciousness, HormezShahdadi, Contemporary Iranian Novel}
  • عبدالله حسن زاده میر علی *، نیلوفر انصاری
    جریان سیال ذهن،روشی نسبتا جدید در داستان نویسی است که نویسندگانی چون دورثی ریچارسون، ویرجینیا وولف وجیمز جویس، در آثار خود از آن بهره گرفته اند. ویژگی این روش، ارائه جریانی از اندیشه ها و تصاویر ذهنی است که اغلب فاقد یک پارچگی و ساختار مشخص هستند ؛طرح داستان، مرزهای زمان و مکان متعارف را در می نوردد و خواننده تنها از طریق واگویه های شخصیت ها، می تواند به طور نسبی، به درک آن نایل آید.
    این شیوه در کشور ما از همان آغاز رمان نویسی به سبک نوین، در آثار نویسندگانی چون صادق هدایت، صادق چوبک و هوشنگ گلشیری مورد استقبال قرار گرفت.
    هوشنگ گلشیری در رمان آینه های دردار، برای به تصویر کشیدن روحیات پیچیده اشخاص داستان و برای رخنه به اعماق آن ها، از تکنیک جریان سیال ذهن و به خصوص از شیوه ی حدیث نفس، مدد گرفته ؛ روشی که مبتنی بر تداعی آزاد معانی است.
    کلید واژگان: جریان سیال ذهن, حدیث نفس, هوشنگ گلشیری, آینه های دردار}
    Abdollah Hassanzadeh Mirali*, Niloufar Ansari
    Stream of consciousness is a relatively new technique in writing fiction which was first used by writers such Dorothy Richardson, Virginia Woolf, and James Joycein their works. The main feature of this technique is presenting a stream of thoughts and subjective images, often without a certain structure and coherence.The plot of the fiction transcends the boundaries of a normal setting—time and place—and the reader can get a relative understanding of the text only through the words spoken by characters.This style of writing was welcomed in our country from the very beginning of modern story writingby writers such as Sadegh Hedayat, Sadegh Chubak and Hooshang Golshiri.In Mirrors with Cover Doors, Houshang Golshirihas employed stream of consciousness and specifically soliloquy—a literary device based on the free association of meanings—to depict the complexities of the characters’ personalities in the story and to penetrate deep into their thought.
    Keywords: stream of consciousness, soliloquy, Houshang Golshiri, Mirrors with Cover Doors}
  • صلاح الدین عبدی *، نسرین عباسی، زهرا افضلی

    جریان سیال ذهن شیوه ای نسبتا نوین در بازنمایی گفتار داستانی است که بیشتر در رمان هایی با تم روانشناختی کاربرد دارد. ویژگی این روش، ارائه ی جریانی از اندیشه و تصاویر ذهنی است که اغلب فاقد یک پارچگی و ساختار نسبتا مشخصی است و به خاطر آن که احساسات و اندیشه ی شخصیت همان گونه که در ذهن جریان دارد، بیان می شود، نقش نویسنده به حداقل می رسد. نویسندگانی مانند جیمز جویس، ویلیام فاکنر(ادبیات غرب) حلیم برکات، نجیب محفوظ و...(ادبیات عربی) در این زمینه قلم فرسایی کرده اند. این پژوهش برآن است که با روش توصیفی-تحلیلی و با کمک معیارهای جریان سیال ذهن و تک گویی به تحلیل رمان الطنطوریه، اثر رضوی عاشور، نویسنده معاصر مصری بپردازد. رهیافت پژوهش نشان می دهد که در رمان فوق، پریشانی و اغتشاش در زمان و مکان روایت وجود ندارد، راوی با تکیه بر لایه های گفتاری به صورت هدفمند و با بستر سازی مناسب به گزارش رویداد ها می پردازد و با ملموس و واقعی نشان دادن حوادث و در نظر گرفتن مخاطب درون داستانی از شیوه ی روایت تک گویی نمایشی استفاده کرده است. بر این اساس برخلاف آنچه برخی تصور می کردند، رمان الطنطوریه در حیطه جریان سیال ذهن نیست.

    کلید واژگان: تک گویی, جریان سیال ذهن, رمان, الطنطوریه, رضوی عاشور}
    Salah Abdi *, Nasrin Abasi, Zahra Afzali

    Stream of consciousness is a way of dialogue that has become common since the Late Nineteenth and early Twentieth centuries in fiction and attracted the Attention of most literary figures to it. It is one of the ways of saying by which the narrator - Author - takes advantage of it to further his own stories and Adventures that are in the heroes’ mind, or the major hero is going to tell the Readers so that the content of the hero’s conscious or unconscious is thereby transferred to the reader.This article tries to study on a representation of colorful aspects of discourse in “Altanturya novel lasting effect Radwa Ashour” from the perspective of Stream of consciousness. It further explains how to use it and analyze the formation, and describes the world of characters and the surroundings that there are in his minds. It is concluded that the author has employed different methods for describing the thoughts and minds of the story character.. It is concerned with the highest level of awareness and the level of logical thinking. In this novel, stereotypes dominated the chaos and logical systems of events replaced time dispersion Radwa Ashour employs theatrical monologue in the narration of her story and at the end he realizes that the “Altanturya novel is not within the stream of consciousness, however, some think.

    Keywords: narration, stream of consciousness, Altanturya novel Radwa Ashour}
  • سیدعلی روحانی *، وحید موحدی
    یکی از مهم ترین وجوه زیبایی شناسانه رمان مدرن، بهره گیری از تمهید جریان سیال ذهن است. مفهوم سیالیت ذهن در اوایل قرن قبل و تحت تاثیر اندیشه های زیگموند فروید وکارل گوستاو یونگ به منصه ظهور رسید. در ادبیات مدرن، جریان سیال ذهن تهمیدی است که در آن هنرمند از بیان ذهنیات شخصیت های داستان که آمیزه ای از ادراکات، خاطرات و تداعی ها هستند آگاهانه بهره می گیرد و به کمک تک گویی درونی، روایت نامنسجم اما هدفمندی را طراحی می کند تا مخاطب با کنار هم گذاردن قطعات پراکنده به ابعاد کلی داستان دست یابد. این تمهید روایی پس از موفقیت در ادبیات به سینما راه پیدا کرد و در ساختار روایی سینمای هنری استفاده شد. در ایران نیز ابتدا جریان سیال ذهن توسط ادبیات معاصر مورد استفاده قرار گرفت و از اواسط دهه چهل به تدریج بر سینمای ایران تاثیر گذارد. این مقاله به روش تحلیلی و توصیفی پس از برشمردن مهم ترین ویژگی ها و تمهیدات رمان مبتنی بر جریان سیال ذهن نظیر تمرکز بر شخصیت، تک گویی درونی، روایت غیرخطی و شکست زمان خطی، به تاثیر همین ویژگی ها در روایت در سینمای دهه هشتاد ایران پرداخته و نشان می دهد که چگونه فیلم سازان ایرانی با تاثیر پذیری از جریان سیال ذهن توانسته اند ساختارهای روایی جدید را در سینمای ایران تجربه کنند.
    کلید واژگان: جریان سیال ذهن, رمان مدرن, روایت و سینمای دهه هشتاد ایران}
    Seyed Ali Rohuni *, Vahid Movahedi
    The stream of consciousness as a narrative mode is one of the most important specifications of modern novels. As an idea, this mode of storytelling has developed most effectively under the influence of Sigmund Freud and Karl Gustave Jung’s theories at the beginning of the last century. However, in literature, the stream of consciousness is, in fact, a narrative device which deals most of all with the subjective experi ences of characters. These experiences, in turn, consist of a mixture of perceptions, memories, fantasies, and associations in all sorts. As both a narrative mode and narrative device, the stream of consciousness has another device, namely the interior monologue, at its service, and does the practice of weaving an inconsis tent narrative with just a consistent end. In the meantime, what is expected from the reader is to put together all these scattered pieces to reconstruct the story for herself. Furthermore, it must be noted that time and how it represented and perceived, is a, if not simply the, key element in the stream of consciousness narra tive as a whole. So, the unique approach of the stream of consciousness toward time in its all manifestations is a pivotal element to understand it. Beyond its successful employment in modern literature, this narrative device also has been employing in ‘art films’ in varied forms. In modern Iran, the stream of consciousness appeared, firstly, in the literature but its effects on film can be traced back to movies as early as the 1960s. Thus, the intertwined nature of new wave of Iranian film and its association with the modern literature of Iran led those early filmmakers to experience with new narrative forms.
    Keywords: stream of consciousness, modern novel, narrative, Iranian cinema in 1999-2009}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال