بازسازی نقش مدیر در مدارس متمایل به ساختار کارآفرینانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف:

 در هر فرایند اصلاحی در سازمان ها، تعهد مدیریت، تضمین کننده تحقق برنامه های تحولی محسوب می شوند. به ویژه در سطح مدرسه ای، توسعه تعهد مدیریت به گرایش های کارافرینانه، بدون بازسازی نقش مدیران، شدنی نیست. با این رویکرد، هدف پژوهش حاضر، تلاش برای بازسازی نقش مدیر در مدارسی است که گرایش به ساختارهای کارآفرینانه دارند.

مواد و روش ها

این پژوهش با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناسانه انجام شد. به همین منظور ده تن از صاحب نظران و خبرگان کارآفرینی که دارای تجربه عملی در سیستم های مدرسه ای بودند، به طور هدفمند از نوع مبتنی بر معیار و تا مرز اشباع نظری، دعوت به مشارکت شدند. از مصاحبه نیمه ساختاریافته برای گردآوری داده ها استفاده شد. محتوای مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شدند.

بحث و نتیجه گیری

پس از تحلیل مصاحبه ها، 97 مضمون پایه بازشناسی شد و در نهایت 16 مضمون سازمان دهنده در قالب 5 مضمون فراگیر به عنوان نقش های مدیر در مدارسی که تمایل به ساختارهای کارآفرینانه دارند، مضمون یابی شدند. این نقش ها تحت عنوان رهبری کارآفرینانه، طراح اکوسیستم کارآفرینی، متعادل کننده بین همه گروه های ذینفع مدرسه، فردی ساز برنامه های مدرسه، و توسعه دهنده فرهنگ شبکه ای نام گذاری شدند. این نقش های فراگیر، از ظرفیت لازم برای بازسازی نقش مدیران مدارس متمایل به کارآفرینی برخوردارند. هم چنین بخشی از نتایج این پژوهش نشان داد که مدیریت مدارس متمرکز بر نقش های کارآفرینانه، قادر به افزایش کارایی و خلق ارزش های نوآورانه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 264
لینک کوتاه:
magiran.com/p2239044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!