پیشگیری از وقوع جرایم ثانویه در پرتو برنامه های پلیس اجتماع محور (مطالعه موردی شهرستان بابل)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف و زمینه

یکی از چالش های اصلی در بحث ورود مجرم به چرخه عدالت کیفری، تکرار جرم است. از این جهت، شناخت عوامل موثر در وقوع جرایم ثانویه و پیشگیری از آن ضروری است. یکی از نهادهای دخیل در پیشگیری از جرایم ثانویه، نهاد پلیس اجتماع محور است که در این نوشتار به مسئله پیشگیری از جرایم ثانویه در پرتو برنامه های پلیس اجتماع محور پرداخته شده است.

روش تحقیق:

 اطلاعات مورد نیاز به صورت تلفیقی از طریق دو روش کتابخانه ای و میدانی (مصاحبه از پنجاه نفر از مجرمین ثانویه به صورت موردی در شهرستان بابل) جمع آوری گردید و در تجزیه و تحلیل داده ها از روش  تکنیک ساختار یافته و از رهیافت هدفمند استفاده شده است.

یافته ها و نتیجه گیری:

 علت اصلی ارتکاب جرایم ثانویه به وجود وضعیت سابق برای ارتکاب اولیه جرم و عدم پذیرش آنان توسط جامعه به دلیل برچسب موجود، مقایسه قبح رفتار ارتکابی خود با مجرمین یقه سفید و از بین رفتن قبح آن، تشکیل خرده فرهنگ منحرفانه و مجرمانه و عادی شدن که باعث تقویت خودانگاره منفی و تبدیل مجرم اولیه به ثانویه می گردد که وجود پلیس اجتماع محور در نظام عدالت کیفری ایران با اجرای برنامه های خود در قالب طرح های مکنا، رعد، فاتح، نصرت و ظفر می تواند نقش موثری را در پیشگیری از بروز خود انگاره منفی از طریق حذف برچسب زنی و باز اجتماعی شدن مجرمین اولیه در جرایم کم اهمیت ایفا نماید؛ گرچه پلیس در اجرای موفقیت آمیز این طرح ها با مشکلاتی و کاستی هایی از قبیل تامین بودجه کافی و تاسیس کارگاه برای اشتغال مجرمین اولیه مواجه است.

زبان:
فارسی
صفحات:
13 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240069 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!