بررسی فراوانی براکسیسم و عوامل همراه با آن در کودکان 3 تا 6 سال شهرستان یزد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
براکسیسم در کودکان باعث تاثیرات منفی در کیفیت زندگی می شود. هدف از انجام این مطالعه، بررسی فراوانی براکسیسم و عوامل همراه با آن در کودکان 3 تا 6 سال شهرستان یزد در سال 1397-1396 بود.
مواد و روش ها
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی مقطعی، 270 کودک 3تا 6 ساله به روش نمونه گیری خوشه ای مورد بررسی قرار گرفتند. گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه والدین (مشخصات فردی کودک، والدین و بررسی تاریخچه کودک) و فرم ارزیابی کودکان (معاینه عضلات، اکلوژن، مفصل گیجگاهی فکی و dmft) انجام گرفت. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه، شیوع براکسیسم در کودکان 6-3 ساله مورد مطالعه در شهرستان یزد، 7/46% بود. ارتباط بین براکسیسم در این کودکان با سن آنها معنادار (0001/0p =) و با جنس غیرمعنادار بود. ارتباط بین شغل والدین و شیوع براکسیسم در کودکان معنادار بود. کودکان دارای براکسیسم، به طور معناداری دارای سابقه فامیلی براکسیسم در بین خانواده خود بوده اند. در این تحقیق، ارتباط آماری معناداری بین براکسیسم و صحبت در خواب، ناآرامی در خواب، کج خلقی کودک، بیش فعالی، شکایت از درد ناحیه گیجگاهی، شکایت از درد دندانی بدون علایم پوسیدگی، نوع اکلوژن و محدودیت در باز کردن دهان کودکان یافت شد. 
نتیجه گیری
با توجه به یافته های این مطالعه و تاثیر عواملی همچون شغل والدین، اختلالات خواب کودک و کج خلقی در بروز براکسیسم در کودکان، افزایش آگاهی والدین از طریق برنامه های آموزشی به منظور پیشگیری و کاهش شیوع براکسیسم در جامعه ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 33
لینک کوتاه:
magiran.com/p2240688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!